Columbus

Columbus leverer et tilfredsstillende 2019-resultat, men COVID-19 ændrer forudsætningerne for det kommende år

Del

2019 blev et godt år for Columbus med 4% organisk vækst og EBITDA fremgang på 39%. Den positive udvikling fortsatte i årets første to måneder, hvorefter COVID-19 ændrede forudsætningerne for 2020. Columbus har fuld opmærksomhed på at servicere kunder og tilpasse forretningen til den ændrede situation.

Columbus leverede et 2019 resultat med vækst i omsætning på 4% (DKK 1.932 mio.) og et driftsresultat på DKK 238 mio. svarende til en vækst på 39% (inklusive IFRS 16 effekt på DKK 41 mio.). Omsætningsvæksten var primært drevet af fremgang i salget af Columbus Care (Application Management Services) og cloud services. Samtidig leverede Columbus fremgang indenfor virksomhedens løsnings- og service portefølje 9 Doors to Digital Leadership®, mens iStone-integrationen forløb efter planen med værdiskabelse og synergi på tværs af markeder, kunder og løsninger.

Regnskabet for 2019 præsenteres på et tidspunkt, hvor erhvervsklimaet i hele verden er under voldsomt pres som følge af COVID-19 pandemien. Columbus har fuld opmærksomhed på at servicere kunder samtidig med at sikre og tilpasse forretningen til den midlertidige situation.

Koncernchef Thomas Honoré glæder sig over resultatet for 2019, som fortsatte i årets to første måneder, på trods af utilfredsstillende resultat i den amerikanske forretning. Samtidig er han fuldt fokuseret på at få Columbus trygt gennem den verdensomspændende sundhedskrise:

”Columbus er som alle andre virksomheder påvirket af COVID-19 pandemien. I en forretning som vores, som er digitalt drevet, kan vi levere og supportere vores kunder 100% via digitale platforme, og vi er i tæt dialog med vores kunder for at sikre, at de kan fortsætte deres drift i denne periode,”, siger koncernchef Thomas Honoré.

Siden udbruddet af COVID-19, ser Columbus en begyndende tilbageholdenhed i nye investeringer på grund af midlertidig produktions- og salgsnedgang hos kunderne som en direkte konsekvens af pandemien.

”Vi forventer et udfordrende første halvår af 2020, men vi er fuldt fokuserede på at tilpasse vores forretnings- og kommercielle aktiviteter til den ændrede situation, samtidig med at vi passer på vores medarbejdere. Columbus har en stærk finansiel position, men der er ingen tvivl om, at vores resultat i 2020 vil være påvirket af den aktuelle situation” siger koncernchef Thomas Honoré.

På den anden side af krisen, forventer Columbus fortsat vækst i salg af digitaliseringsløsninger og cloud forretningsapplikationer, som kom godt fra start i årets to første måneder.

Columbus forventer, at væksten i cloudkonvertering vil være betydelig i de kommende fem år, og her er Columbus allerede godt positioneret med et veletableret globalt leverance-setup, der er specialiseret i at opgradere kunder til cloud. Derudover vil Columbus fokusere på at hjælpe kunder med end-to-end digitale løsninger, der hjælper med at transformere, maksimere og fremtidssikre forretningen digitalt.

Set i lyset af den foranderlige virkelighed på Columbus’ vigtigste markeder som følge af COVID-19, er Columbus ikke i stand til præcist at vurdere påvirkning eller varighed af den forventede aktivitetstilbagegang. Columbus har derfor besluttet ikke at annoncere forventninger til 2020 eller langsigtede forventninger, før virksomheden har et bedre indblik i indvirkningen på forretningen.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Information om Columbus

Columbus
Columbus
Lautrupvang 6
2750 Ballerup

https://www.columbusglobal.com/en/

Columbus er en global it-service og konsulentvirksomhed med mere end 2000 medarbejdere der servicerer 5.000+ kunder i hele verden. Columbus hjælper ambitiøse virksomheder med at transformere, maksimere og fremtidssikre deres forretning digitalt. Columbus’ innovative løsnings- og serviceportefølje 9 Doors to Digital Leadership® leverer end-to-end digitale løsninger, der adresserer hele værdikæden hos virksomheder indenfor brancherne detail, distribution, fødevarer og produktion og hjælper virksomheder med at drive en bæredygtig og profitabel forretning. Columbus blev etableret i 1989 med hovedkvarter i Danmark og kontorer og partnere over hele verden, og kan derfor levere løsninger og services lokalt  på globalt plan.

Følg pressemeddelelser fra Columbus

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.