Columbus

Columbus Årsrapport 2020: Tilfredsstillende resultat i et udfordrende år

Del

Columbus har netop offentliggjort årsrapporten for 2020 – som var et år, hvor selskabet demonstrerede en evne til at agere i de ændrede markedsvilkår. Omsætningen faldt med 6%, men med en hurtig tilpasning af omkostningsbasen blev det muligt at løfte den normaliserede EBITDA margin til 7,3%. 2020 var også året, hvor vi lancerede vores ny vækststrategi, Focus23. Den nye strategi fokuserer på digital rådgivning af større kunder på nøglemarkeder, og som konsekvens heraf blev det besluttet at frasælge software-selskabet To-Increase og Private Cloud-forretningen.

Bestyrelsesformand Ib Kunøe udtaler:

”På trods af den globale pandemi leverede Columbus et 2020-resultat på niveau med forventningerne. Det er vi tilfredse med især set i lyset af den forbedrede normaliserede EBITDA-margin på 7,3%. Vores Dynamics-forretning i Sverige og vores norske datterselskab har vist markant vækst i 2020, og Cloud-services og Columbus Care har ligeledes vist fremgang. Lanceringen af vores nye vækststrategi, Focus23, har været en vigtig milepæl i 2020, og tilpasningen af forretningen med blandt andet frasalget af To-Increase var første skridt i retningen af en simplificering af forretningen med et større fokus på rådgivning af større kunder. I løbet af 4. kvartal 2020 så vi en stigning i omsætning og ser på den baggrund frem til et spændende og mere normalt 2021”.

Koncernomsætningen faldt med 6% i 2020 sammenlignet med 2019, men dækker over en positiv udvikling på flere områder hvor blandt andet omsætningen af Cloud-services steg med 41%, Columbus Care steg med 12% og tilbagevendende omsætning (recurring revenue) steg med 4%. Det normaliserede driftsresultatet (EBITDA) faldt med 7%, mens EBITDA-margin steg fra 7,1% til 7,3%.

Frasalget af software selskabet To-Increase påvirker egenkapitalen med ca. DKK 671 mio. Derudover frasolgte Columbus sin Private Cloud-forretning i tråd med ønsket om at simplificere forretningen og fokusere på digital rådgivning til større kunder i nøglemarkeder. Columbus vil med Focus23 udnytte det fulde vækstpotentiale og gradvist øge den organiske vækst til minimum 10% årligt fra 2023.

Ny koncernchef for Columbus bliver annonceret i nær fremtid


Columbus’ bestyrelse er i proces med at færdiggøre ansættelsen af selskabets kommende koncernchef, og vil indenfor kort tid annoncere hvem der skal stå i spidsen for Columbus’ fortsatte udvikling.

Finansielle højdepunkter for 2020

  • Omsætningen faldt med 6% til DKK 1.665 mio., primært relateret til Covid-19
  • Columbus Care voksede med 12% til DKK 152 mio.
  • Cloud Services voksede i alt med 41% til DKK 59 mio.
  • Tilbagevendende omsætning steg med 4%, og udgør 25% af den samlede omsætning
  • Normaliseret EBITDA faldt med 7% til DKK 117 mio., og normaliseret EBITDA-margin steg med 2% til 7,3%
  • Resultat efter skat steg fra DKK -18 mio. til DKK 55 mio.

Operationelle højdepunkter

  • Ny strategi annonceret den 12. november 2020
  • Frasalg af software selskabet To-Increase gennemført til en pris (Enterprise value) på EUR 113 mio.
  • Frasalg af Columbus’ Private Cloud-forretning
  • Nedlukning af det spanske datterselskab

Guidance for 2021

Baseret på resultatet for 2020, nuværende ordrebøger og pipeline forecast, forventer Columbus følgende guidance for 2021 for den fortsættende forretning:

  • Omsætning forventes i niveauet DKK 1.650 mio. og DKK 1.800 mio.
  • EBITDA forventes i niveauet DKK 125 mio. og DKK 150 mio.

Relaterede links:

Læs hele årsrapporten her

Læs coverletter her

Nøgleord

Kontakter

Communications Director
Tine Rasmussen
tra@columbusglobal.com
+45 29 69 06 77

Billeder

Links

Information om Columbus

Columbus
Columbus
Lautrupvang 6
2750 Ballerup

https://www.columbusglobal.com/en/

Columbus er en global it-service og konsulentvirksomhed med mere end 1.800 medarbejdere der servicerer 5.000+ kunder i hele verden. Columbus hjælper ambitiøse virksomheder med at transformere, maksimere og fremtidssikre deres forretning digitalt. Columbus’ innovative løsnings- og serviceportefølje 9 Doors to Digital Leadership® leverer end-to-end digitale løsninger, der adresserer hele værdikæden hos virksomheder indenfor brancherne detail, distribution, fødevarer og produktion og hjælper virksomheder med at drive en bæredygtig og profitabel forretning. Columbus blev etableret i 1989 med hovedkvarter i Danmark og kontorer og partnere over hele verden, og kan derfor levere løsninger og services lokalt  på globalt plan.

Følg pressemeddelelser fra Columbus

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Columbus

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum