Codan og skandinaviske søsterselskaber reducerer CO2-udledningen med 33% på blot et år

I 2019 reducerede Codan og søsterselskaberne i Sverige og Norge virksomhedens samlede CO2-udledning med en tredjedel sammenlignet med 2018, viser en rapport, som netop er offentliggjort. En stor del af forklaringen findes i en ny tilgang til forretningsrejser, og Codan spår, at coronakrisen kommer til at sætte yderligere turbo på CO2-reduktionen, selv efter samfundet åbner igen.

En ny bæredygtighedsrapport fra en af verdens største forsikringskoncerner RSA Group, som Codan er en del af, viser, at forsikringsselskabets skandinaviske virksomheder har reduceret deres totale CO2-udslip i 2019 med 33 pct. sammenlignet med 2018.

Tallet dækker over både direkte CO2-udledning og indirekte udledning fra leverandører og samarbejdspartnere.

Reduktionen i Codans udledning af drivhusgasser sker som direkte resultat af en markant ændring i omfanget af forretningsrejser.

Udledningen fra forretningsrejser, der tegner sig for mere end 70 pct. af den samlede CO2-udledning fra Codan og søsterselskaberne Trygg-Hansa og Codan Norge, blev reduceret med 37 pct. i 2019 i forhold til året før.

”Det er især vores fokus på forretningsrejser, som betyder, at medarbejderne flyver mindre og i stedet holder virtuelle møder. Det er et godt eksempel på, at forretningshensyn og miljømæssige hensyn kan gå hånd i hånd, og vi er stolte over de resultater, som vi har opnået i 2019,” siger Mette Heering Pontoppidan, CSR-ansvarlig og marketing- og kommunikationsdirektør i Codan.

Fra 2018 til 2019 har Codan og søsterselskaberne reduceret CO2-udledningen fra rejseaktiviteter, primært flyrejser, fra 4,770 tons til 2,990 tons.

Det betyder blandt andet, at CO2-udledningen per medarbejder (FTE) på et år er faldet med 29 pct. på tværs af omkring 3000 medarbejdere i Skandinavien, heraf cirka 1000 medarbejdere i Danmark.

Nye digitale arbejdsformer kan reducere CO2-udledning yderligere
For at understøtte en stadig mere bæredygtig forretningsmodel blev der i starten af 2019 indført en ny praksis for forretningsrejser for Codan og resten af RSA Groups skandinaviske organisation.

Den nye tilgang indebærer, at der generelt er blevet sat mere restriktive rammer op for, hvornår der må foretages forretningsrejser.

Med den stærkt sænkede rejseaktivitet indtil nu i 2020, som især er drevet af konsekvenserne af coronakrisen, forventer Codan, at trenden vil fortsætte gennem året og med stor sandsynlighed også på den anden side af krisen.

”Flyrejser står for en væsentlig del af vores klimaaftryk, og det er nødvendigt, at vi forsætter med at have et fokus på dette område. Selv hvis vi begynder at rejse igen senere på året, tror jeg, at nedgangen i antallet af forretningsrejser er noget, som vi kommer til at kunne se, når vi skal til at gøre CO2-regnskabet op for 2020,” siger Mette Heering Pontoppidan og fortsætter:

”Coronavirus har tvunget os til at arbejde på helt nye måder. Både vi i Codan men også vores kunder og samarbejdspartnere har fået øjnene op for fordelene ved de nye digitale mødeformater, som gør det nemt og effektivt at mødes, når man arbejder på tværs af landet eller på tværs af Skandinavien. Jeg tror derfor, at vi også kommer til at se markant færre forretningsrejser på den anden side af krisen.”

De seneste syv uger har 98 pct. af alle Codans medarbejdere arbejdet hjemmefra, og forsikringsselskabet har afholdt stort set alle interne og eksterne møder med kunder digitalt.

Ny strategi for samfundsansvar på vej
Udover indsatsen på klimaområdet afslører bæredygtighedsrapporten også, at Codan har igangsat en række andre initiativer, der bidrager til de globale verdensmål, eksempelvis målene om ”Sundhed og Trivsel”, ”Ansvarligt Forbrug og Produktion” og ”Ligestilling Mellem Kønnene”.

”Vi vil gerne tage et bredt samfundsansvar, der går på tværs af hele virksomheden, og som tager højde for både miljømæssige og sociale perspektiver. Et eksempel på det er vores fælles kampagne med Ældre Sagen om at rekruttere over 1.000 nye besøgsvenner til ensomme ældre. Ensomhed er en kæmpe udfordring i samfundet, som man ikke kan forsikre sig imod, og særligt i disse tider, hvor vi alle holder afstand, er der mere end nogensinde før behov for at sætte fokus på ensomhed,” siger Mette Heering Pontoppidan.

Codan vil bygge videre på resultaterne fra 2019 og forventer at lancere en ny bæredygtighedsstrategi i løbet af af 2020. Indsatsen skal fortsat reducere hele Codans samlede CO2-udledning.

Codan og søsterselskaberne Trygg-Hansa og Codan Norge har fra 2018 til 2019:

• Reduceret CO2-udledningen fra forretningsrejser fra 4,770 tons til 2,990 tons.
  • Samlet reduceret hele organisationens CO2-udledning med 33%.
  • Reduceret CO2-udledningen per medarbejder (FTE) med 29% på tværs af omkring 3000 ansatte i Skandinavien

Læs hele bæredygtighedsrapporten fra RSA Group her.

Codan Forsikring har cirka 245.000 danske husstande og 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA, der har 13.500 medarbejdere på verdensplan. Læs mere om Codan på www.codan.dk.

Codan vil hjælpe bekymrede kunder: De kan nu ekstraordinært få dækket aflysning af usikre ferieplaner19.5.2020 06:50:00 CESTPressemeddelelse

Covid-19 påvirker fortsat rejseaktiviteter i hele verden, og et stigende antal kunder i Codan henvender sig med spørgsmål om at ændre eller aflyse sommerplaner. En del skal snart betale for ferier, der muligvis ikke kan eller ønskes at blive gennemført, og flere har allerede indbetalt det første depositum, da de bookede rejsen. Codan har derfor ekstraordinært besluttet at dække refundering af depositum og opfordrer kunder til at kontakte forsikringsselskabet for at høre om deres muligheder. ”Vi vil gerne hjælpe kunder, der er bekymrede for, om de kommer afsted på ferie, da landegrænser er lukkede, og udsigten til, at de åbner, er fortsat usikker. Der er også kunder, som allerede nu ved, at de ikke ønsker at tage af sted på grund af eventuel smitterisiko. Uanset årsagen, er vi klar til at se på, hvordan vi bedst kan hjælpe,” siger Mads Foged, Privatdirektør i Codan. ”Normalt kan afbestillingsforsikringen først benyttes umiddelbart før afrejse. En kunde, der eksempelvis har planlagt en r

Virksomheder risikerer bøder for ulovlige forsikringsforhold: Codan og Salary lancerer løsning14.5.2020 07:20:00 CESTPressemeddelelse

Salary.dk og Codan indgår partnerskab for at automatisere kunders administrative arbejde. Samarbejdet skal reducere de over 1500 bøder, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring årligt udsender for manglende arbejdsskadeforsikring. For Salary er det endnu et skridt mod at forenkle virksomheders administration, og Codan vil udbrede over 100 års erfaring med at rådgive erhvervslivet til nye kunder.

Bilskader er faldet med 30% efter nedlukningen af Danmark: Codan opfordrer til at få justeret bilforsikringen9.4.2020 13:30:00 CESTPressemeddelelse

Som led i en række tiltag for at understøtte samfundet i en krisetid kommer Codan, Danmarks tredjestørste forsikringsselskab, nu med en opfordring til forsikringskunder om at få tjekket deres bilforsikring, da det kan hjælpe en presset økonomi. Hos bilejere, der eksempelvis er hjemsendt, gået ned i arbejdstid eller arbejder hjemmefra som følge af coronavirus, kan kørselsbehovet have ændret sig markant, og derfor kan dækningen og dermed prisen formentlig justeres for mange kunder. For Codans kunder betyder en markant ændring, at det samlede kørselsbehov for hele året er steget eller faldet med over 5.000 kilometer. Hvis det er tilfældet, vil prisen typisk kunne justeres med op til 10%. Samtidig har kunder i Codan også mulighed for at gå fra årlig til månedlig betaling af bilforsikringen. ”Vi ser lige nu på, hvordan vi bedst kan hjælpe kunder gennem coronakrisen. Det at få justeret bilforsikringen eller ændret betalingsformen kan for de familier, som står i en svær situation, måske medvi

Årsresultat 2019 for Codan i Danmark27.2.2020 08:11:46 CETPressemeddelelse

Nettopræmieindtægter på £606m (2018: £627m) Samlet negativt underwritingresultat på £18m (2018: +£6m) Combined Operating Ratio (COR) på 103% (2018: 99%) i henhold til britisk anvendelse af internationale regnskabsstandarder (IFRS) Privatforretningen (Personal Lines) leverede et positivt underwritingresultat på £30m Erhvervsforretningen (Commercial Lines) har påvirket resultatet negativt. Det skyldes blandt andet ekstraordinært mange storskader og lønsomhedsproblemer, særligt inden for ejendomme og motorforsikringer Codan er en del af den internationale forsikringskoncern RSA Insurance Group. De samlede årsresultater for hele koncernen, inklusiv det skandinaviske resumé, er tilgængelige her (på engelsk). Christian Baltzer, CEO for Codan i Danmark, kommenterer årsresultatet: ”Codan fremlægger desværre i år et utilfredsstillende resultat, som primært skyldes, at vi blandt andet har været ramt af ekstraordinært mange storskader og har haft lønsomhedsproblemer, særligt inden for ejendomme o