Codan Forsikring

Codan og Privatsikring øger bæredygtighedsindsats med store krav til leverandører

Codan og datterselskabet Privatsikring vil med en ny bæredygtighedsstrategi skabe ekstra fokus på forpligtigelser mellem selskaberne og skadesleverandører. Kunden kan fortsat vælge frit, men skal gøres opmærksomme på, at leverandørerne ikke alene skal overholde strenge kvalitetskrav, men også agerer bæredygtigt
Codan og Privatsikring ruller et nyt bæredygtighedsinitiativ ud. (Foto:

Når bygninger bliver ramt af brand, voldsomme storme og oversvømmelser, og skal genopføres vejer det tungt i klimaregnskaber med udledning af CO2. Ifølge FN står byggesektoren globalt for 39 procent af al energirelateret CO2-udledning. Derfor har Codan sammen med og drevet fra datterselskabet Privatsikring udrullet en ny strategi for, hvordan deres leverandører skal være med til at bidrage til en nedbringelse af klimaaftrykket.

- Forsikringsbranchen er jo ikke i sig selv en stor udleder, selvom vi selvfølgelig er i gang med at gennemgå hele forretningen for at se, hvor vi kan sætte ind med bæredygtige tiltag. Men der, hvor vi for alvor kan opnå den største effekt af CO2-reduktion inden for kort tid, er selvsagt indenfor byggesektoren. Derfor begynder vi primo februar udrulningen af klare, bæredygtige mål sammen med vores leverandører, siger skadedirektør i Codan Henrik Bundgaard og tilføjer:

- Vi har heldigvis et leverandørnetværk, som også selv ønsker at bidrage mere til den grønne omstilling. Så dette er ikke noget, vi trækker ned over hovedet på dem. Det er en proces, hvor vi sammen finder de bedste løsninger, så vi får sammensat de bedste koncepter og standarder, lyder det.

Samarbejde om forpligtelser

I initiativet forpligter leverandørerne inden for byggeri og håndværk sig eksempelvis til, at mindst 80 % af alle nedrivningsmaterialer genanvendes og 80 % af det træ, der bliver brugt, er FSC-certificeret.

En af de virksomheder, som indgår i samarbejdet, er entreprenørvirksomheden Raunstrup, som er leverandør af blandt andet tømrer-, maler- og murerarbejde samt håndværkstaksering. Virksomheden har i forvejen en ambitiøs bæredygtighedsstrategi, og derfor er samarbejdet med Codan og Privatsikring helt oplagt, mener divisionschef Martin K. Madsen:

- Det er en meget spændende proces at gå ind i, og det er godt, at der bliver stillet nogle klare mål, man som leverandør kan navigere efter. Hele samtalen om grønne valg og bæredygtig udvikling er jo super kompleks, så det er meget positivt, at vi kan have nogle gode dialoger og finde de bedste løsninger i fællesskab, siger han.

Codan og Privatsikring vil desuden intensivere sit fokus på at forberede og forsikre danskerne i en verden, der forandrer sig.

- Den bedste – og mest bæredygtige skade er naturligvis stadigvæk den, der ikke sker. Men vi kommer nok ikke udenom, at der eksempelvis altid vil være brande, storme eller oversvømmelser, som kræver omfangsrige genopførsler og brug af mange materialer. I den forbindelse vil vi gerne sikre os, at oprydningen og genopbygningen foregår på den mindst klimabelastende måde, siger Henrik Bundgaard.

Fremtidens bæredygtige valg

I takt med, at selskabernes øvrige leverandøraftaler skal fornyes, vil andre forsikringsområder blive inddraget i arbejdet med grønnere løsninger. Dette kommer til at være naturligt integreret i Codan og Privatsikrings gængse aftaleprocesser med leverandører og vil fremover være et vurderingsparameter på samme måde som pris og kvalitet er det i dag.

- På den måde vil vores bidrag til en grøn omstilling række længere ind i fremtiden og forpligte alle vores samarbejdspartnere til at dele vores bæredygtige dagsorden, slutter Henrik Bundgaard.

Fakta:

Inden for byggeri og håndværk lyder målene:

• 80 % genanvendelse af nedrivningsmaterialer
  • 80 % af alt træ, der bliver brugt, er FSC-certificeret
  • Social bæredygtighed: 10 % af medarbejderstaben er lærlinge (ved virksomheder m. +50 ansatte)
  • Generelt: Den bæredygtige dagsorden er noget, vi alle skal være sammen om. Derfor følger Codan og Privatsikring også en miljøpolitik, der sigter mod at minimere forbruget af energi, vand og papir. Selskaberne holder regnskab med egne udledninger og omfanget af forretningsrejser.

Codan og Privatsikring ruller et nyt bæredygtighedsinitiativ ud. (Foto:

Information om Codan Forsikring

Codan Forsikring
Midtermolen 7

Codan Forsikring har 255.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder.

Se Alm. Brand Groups nyhedsrum

Følg pressemeddelelser fra Codan Forsikring

Flere pressemeddelelser fra Codan Forsikring

Undgå skader: Træn op til skiferien - nu!16.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Hvis du vil undgå at blive en de mange danskere, der hvert år kommer til skade med knæ, skuldre, albuer og kraveben under skiferien, skal du i gang med træning i god tid. Med andre ord: Det er nu, du skal i gang. Sådan lyder opfordringen fra forsikringsselskabet Codan, hvis fageksperter her viderebringer en række gode træningsråd. Som en ekstra service for de rejselystne kunder, er rejseforsikringen udvidet med et pandemi-tillæg, ligesom det er muligt at tilgå online læge uanset, hvor i verden man rejser hen.

Den søde juletid er brandfarlig1.12.2023 09:35:50 CET | Pressemeddelelse

December byder traditionelt på flere end dobbelt så mange ildebrande i danske hjem end november, selv om tendensen de senere år er faldende, viser opgørelse fra Codan. Den øgede brug af alternative varmekilder som følge af energikrisen knækkede dog den positive kurve sidste år. Forsikringsselskabet opfordrer derfor til forsigtighed i omgangen med juledekorationer og levende lys i almindelighed – og bioethanol i særdeleshed.