Codan forsikrer Danmarks største anlægsprojekt

Som det eneste danske forsikringsselskab er Codan med til at rådgive og tage den økonomiske risiko for anlæggelsen af den nye Femern Bælt-tunnel, danmarkshistoriens største anlægsprojekt til 52 milliarder kroner. Det er en ny milepæl for Codans erhvervsforretning, som også tidligere har forsikret blandt andet Metro Cityringen, Øresundsforbindelsen og Storebæltsforbindelsen.

Codan er som det eneste danske forsikringsselskab med til at forsikre den nye forbindelser under Femern Bælt, der vil binde Nordeuropa endnu bedre sammen og udgør det største anlægsprojekt i Danmark nogensinde.

Det danske forsikringsselskab er med til at forsikre byggeriet og anlæggelsesfasen af selve tunnelen, der med 18 kilometer er verdens længste af sin slags. Det er et projekt med et budget på 52 milliarder kroner og en samlet forsikringspræmie på 242 millioner kroner fordelt på en række selskaber, heriblandt Codan.

”Vi er utroligt stolte og tilfredse med, at vi vandt EU-udbuddet om Femern-forbindelsen og dermed har mulighed for at spille en aktiv rolle i et stort og historisk projekt, som er et positivt bidrag til samfundet. Vi støtter et projekt, som ikke kun kommer til at skabe økonomisk vækst, men som også kommer til at bidrage til at mindske CO2-udledningen, fx når elektriske toge kan køre fra Danmark til Tyskland på syv minutter,” siger Camilla Amstrup, Erhvervsdirektør i Codan.

”Udover at være en milepæl for samfundet er Femern-projektet også en ny milepæl for os i Codan. Vi har gennem tiden været en aktiv rådgiver og medforsikrer af blandt andet Metro Cityringen i København, Øresundsforbindelsen og Storebæltsforbindelsen. Nu er vi glade for igen at kunne bidrage til et helt afgørende infrastrukturprojekt,” siger hun.

Databank med skader fra 1000 projekter i hele verden
I projektet indgår forsikringsselskaberne i et panel, hvor udfordringer kan diskuteres og behandles, og som løbende koordinerer med et erfarent Risk Management-team fra Femern Bælt.

”Fra Codan kan vi tage viden om risikostyring fra andre komplekse anlægsprojekter med til bordet. Udover infrastrukturprojekterne i Danmark kan vi også trække på vores erfaringer med at forsikre havvindmølleparker, der en disciplin, hvor vi har været med i over 25 år og i dag er globalt ledende. Bølger, strømforhold og ikke mindst havbundens sammensætning kan være udfordrende størrelser, både ved kysterne i Taiwan og USA, hvor vi er med, men også i Østersøen og Femern bælt,” siger Camilla Amstrup.

"Vi ser frem til et godt samarbejde og partnerskab med Femern og de andre forsikringsaktører,” siger hun.

Codan har i tæt samarbejde med RSA Group, en af verdens største forsikringskoncerner som det danske forsikringsselskab er en del af, opbygget en global vidensbank med erfaringer fra skadeshåndtering og -forebyggelse på over 1000 projekter i hele verden, og det bruges aktivt i rådgivning af kunder.

I 2021 begynder arbejdet på at bygge elementfabrikken, som bliver omdrejningspunktet for tunnelbyggeriet. Første tunnelelement forventes at kunne blive sænket på plads i 2024, og Femern-tunnelen forventes at stå færdig i 2029.

Den nye Femern-forbindelse

• Femern-tunnelen bliver en 18 kilometer land sænketunnel.
  • Det bliver verdens længste sænketunnel for både biler og tog.
  • Femern-tunnelen rummer en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.
  • Tunnelen består af 79 enkeltelementer på hver 217 meter og 10 specialelementer med en kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift- og vedligeholdelse.
  • Et tunnelelement vejer 73.000 tons.
  • Den mængde stål, der bruges i tunnelen, svarer til cirka 50 Eiffeltårne.
  • Op til 3.000 mennesker vil være direkte beskæftiget med at bygge Femern-tunnelen.
  • Det tager cirka 8,5 år at bygge Femern-forbindelsen
  • Det vil tage ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.
  • Bilisterne kan køre 110 km/t i tunnelen. Elektriske tog kan køre gennem tunnelen med 200 km/t.
  • Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 mia. kr. i 2015-priser i anlægsloven.

Billeder af Femern-projektet findes her.

Halvårsresultat 2020 for Codan Danmark30.7.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Nettopræmieindtægter i Codan Danmark på 3.327,2 millioner DKK (HY2019: 3.525,8 millioner DKK) Samlet positivt underwritingresultat i Codan Danmark på 250,4 millioner DKK (HY2019: -106,7 millioner DKK) Combined Operating Ratio (COR) for Codan Danmark på 89,6% (HY2019: 104%) i henhold til britisk anvendelse af internationale regnskabsstandarder (IFRS) Codan er en del af den internationale forsikringskoncern RSA Insurance Group. De samlede halvårsresultater for hele koncernen, inklusiv det skandinaviske resumé, er tilgængelige her (på engelsk). Christian Baltzer, CEO for Codan i Danmark, kommenterer resultatet: ”Vi er nået rigtig langt siden de seneste udfordrende år, og vi har forbedret lønsomheden på vores kerneforretning. Det er et resultat af de planer, som vi har igangsat primært i erhvervsforretningen, og blandt andet afløbsgevinster fra tidligere år. Jeg er især stolt af, at vi i vores privatforretning fortsætter fremgangen, hvor kunder vælger os til, fordi vi har attraktive værdit

Codan/Trygg-Hansa ansætter ny CFO17.7.2020 14:15:00 CESTPressemeddelelse

Gavin Wilkinson er udpeget som ny skandinavisk CFO i RSA Scandinavia, der omfatter Codan i Danmark og Norge samt Trygg-Hansa i Sverige. ”Jeg ser frem til at byde Gavin velkommen. I min tid som CEO for RSA Irland havde jeg fornøjelsen af ​​at arbejde sammen med Galvin. Jeg er sikker på, at han er den rigtige person for os og vil bidrage positivt til vores rejse for at styrke den skandinaviske forretning. Han kommer med værdifulde erfaringer og viden fra tidligere roller i RSA såvel som stærk, teknisk ekspertise og lederegenskaber. Jeg ser frem til at samarbejde med Gavin igen,” siger Ken Norgrove, CEO for RSA Scandinavia. Gavin Wilkinson, født 1981, kommer fra en stilling som CFO for RSAs forretning i Storbritannien og internationalt (RSA UK & International ). Han har været i den globale forsikringskoncern i knap 10 år og har tidligere haft en række ledende positioner i RSA Groups finansfunktioner, blandt andet rollen som Group Performance og Capital Director. Gavin Wilkinson er uddanne