Codan forsikrer Danmarks største anlægsprojekt

Som det eneste danske forsikringsselskab er Codan med til at rådgive og tage den økonomiske risiko for anlæggelsen af den nye Femern Bælt-tunnel, danmarkshistoriens største anlægsprojekt til 52 milliarder kroner. Det er en ny milepæl for Codans erhvervsforretning, som også tidligere har forsikret blandt andet Metro Cityringen, Øresundsforbindelsen og Storebæltsforbindelsen.

Codan er som det eneste danske forsikringsselskab med til at forsikre den nye forbindelser under Femern Bælt, der vil binde Nordeuropa endnu bedre sammen og udgør det største anlægsprojekt i Danmark nogensinde.

Det danske forsikringsselskab er med til at forsikre byggeriet og anlæggelsesfasen af selve tunnelen, der med 18 kilometer er verdens længste af sin slags. Det er et projekt med et budget på 52 milliarder kroner og en samlet forsikringspræmie på 242 millioner kroner fordelt på en række selskaber, heriblandt Codan.

”Vi er utroligt stolte og tilfredse med, at vi vandt EU-udbuddet om Femern-forbindelsen og dermed har mulighed for at spille en aktiv rolle i et stort og historisk projekt, som er et positivt bidrag til samfundet. Vi støtter et projekt, som ikke kun kommer til at skabe økonomisk vækst, men som også kommer til at bidrage til at mindske CO2-udledningen, fx når elektriske toge kan køre fra Danmark til Tyskland på syv minutter,” siger Camilla Amstrup, Erhvervsdirektør i Codan.

”Udover at være en milepæl for samfundet er Femern-projektet også en ny milepæl for os i Codan. Vi har gennem tiden været en aktiv rådgiver og medforsikrer af blandt andet Metro Cityringen i København, Øresundsforbindelsen og Storebæltsforbindelsen. Nu er vi glade for igen at kunne bidrage til et helt afgørende infrastrukturprojekt,” siger hun.

Databank med skader fra 1000 projekter i hele verden
I projektet indgår forsikringsselskaberne i et panel, hvor udfordringer kan diskuteres og behandles, og som løbende koordinerer med et erfarent Risk Management-team fra Femern Bælt.

”Fra Codan kan vi tage viden om risikostyring fra andre komplekse anlægsprojekter med til bordet. Udover infrastrukturprojekterne i Danmark kan vi også trække på vores erfaringer med at forsikre havvindmølleparker, der en disciplin, hvor vi har været med i over 25 år og i dag er globalt ledende. Bølger, strømforhold og ikke mindst havbundens sammensætning kan være udfordrende størrelser, både ved kysterne i Taiwan og USA, hvor vi er med, men også i Østersøen og Femern bælt,” siger Camilla Amstrup.

"Vi ser frem til et godt samarbejde og partnerskab med Femern og de andre forsikringsaktører,” siger hun.

Codan har i tæt samarbejde med RSA Group, en af verdens største forsikringskoncerner som det danske forsikringsselskab er en del af, opbygget en global vidensbank med erfaringer fra skadeshåndtering og -forebyggelse på over 1000 projekter i hele verden, og det bruges aktivt i rådgivning af kunder.

I 2021 begynder arbejdet på at bygge elementfabrikken, som bliver omdrejningspunktet for tunnelbyggeriet. Første tunnelelement forventes at kunne blive sænket på plads i 2024, og Femern-tunnelen forventes at stå færdig i 2029.

Den nye Femern-forbindelse

• Femern-tunnelen bliver en 18 kilometer land sænketunnel.
  • Det bliver verdens længste sænketunnel for både biler og tog.
  • Femern-tunnelen rummer en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.
  • Tunnelen består af 79 enkeltelementer på hver 217 meter og 10 specialelementer med en kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift- og vedligeholdelse.
  • Et tunnelelement vejer 73.000 tons.
  • Den mængde stål, der bruges i tunnelen, svarer til cirka 50 Eiffeltårne.
  • Op til 3.000 mennesker vil være direkte beskæftiget med at bygge Femern-tunnelen.
  • Det tager cirka 8,5 år at bygge Femern-forbindelsen
  • Det vil tage ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.
  • Bilisterne kan køre 110 km/t i tunnelen. Elektriske tog kan køre gennem tunnelen med 200 km/t.
  • Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 mia. kr. i 2015-priser i anlægsloven.

Billeder af Femern-projektet findes her.

Privatsikring opruster: Lancerer ny samarbejdsmodel i Jylland17.6.2020 09:20:00 CESTPressemeddelelse

Privatsikring ansætter lokale assurandører, der skal være fast tilknyttet Ringkjøbing Landbobank og Nordjyske Banks filialnet, hvor de vil rådgive private bankkunder og små virksomheder. Det sker som led i at styrke tilstedeværelsen i Nord- og Vestjylland og bygge videre på de gode resultater, som Privatsikring og de to banker har skabt, siden samarbejdet blev indledt i 2001. ”Bankerne er nu vores andenstørste samarbejdspartner målt i portefølje størrelse, og kunderne hos Nordjyske Bank og Ringkjøbing Landbobank er glade for vores produkter," siger Helle Kjærgaard, CEO i Privatsikring. "Vi har derfor valgt at ændre samarbejdsmodellen for markedet i Nord-og Vestjylland og bygge videre på en gennemprøvet salgsstrategi, som kan inspirere vores aktiviteter i hele landet. Jeg er glad for, at vi ved at ansætte dedikerede assurandører både kan støtte bankernes strategisk ambition om at skabe stærke tilbud i alle afdelinger og samtidig imødekomme bankernes ønske om lokal forankring gennem fast

Codan vil hjælpe bekymrede kunder: De kan nu ekstraordinært få dækket aflysning af usikre ferieplaner19.5.2020 06:50:00 CESTPressemeddelelse

Covid-19 påvirker fortsat rejseaktiviteter i hele verden, og et stigende antal kunder i Codan henvender sig med spørgsmål om at ændre eller aflyse sommerplaner. En del skal snart betale for ferier, der muligvis ikke kan eller ønskes at blive gennemført, og flere har allerede indbetalt det første depositum, da de bookede rejsen. Codan har derfor ekstraordinært besluttet at dække refundering af depositum og opfordrer kunder til at kontakte forsikringsselskabet for at høre om deres muligheder. ”Vi vil gerne hjælpe kunder, der er bekymrede for, om de kommer afsted på ferie, da landegrænser er lukkede, og udsigten til, at de åbner, er fortsat usikker. Der er også kunder, som allerede nu ved, at de ikke ønsker at tage af sted på grund af eventuel smitterisiko. Uanset årsagen, er vi klar til at se på, hvordan vi bedst kan hjælpe,” siger Mads Foged, Privatdirektør i Codan. ”Normalt kan afbestillingsforsikringen først benyttes umiddelbart før afrejse. En kunde, der eksempelvis har planlagt en r

Virksomheder risikerer bøder for ulovlige forsikringsforhold: Codan og Salary lancerer løsning14.5.2020 07:20:00 CESTPressemeddelelse

Salary.dk og Codan indgår partnerskab for at automatisere kunders administrative arbejde. Samarbejdet skal reducere de over 1500 bøder, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring årligt udsender for manglende arbejdsskadeforsikring. For Salary er det endnu et skridt mod at forenkle virksomheders administration, og Codan vil udbrede over 100 års erfaring med at rådgive erhvervslivet til nye kunder.