Codan Danmark kommer stærkt ud af 1. halvår med en markant forøgelse af forsikringsresultatet og en solid combined ratio

Codan Danmark kommer ud af 1. halvår 2021 med en positiv vækst på 1,7 pct. og en combined ratio på 85,3 pct. Samtidig forbedres forsikringsresultatet med 43 pct. sammenlignet med 1. halvår 2020. Det er udtryk for en styrket underliggende forretning, og det er netop dette udgangspunkt, der skal bane vejen for yderligere vækst på toplinjen i Codan i 2. halvår. Det skal blandt andet ske med en fortsat udbygning af distributionen, særligt med agenturer samt forsikringsalliancen, Privatsikring. I erhvervsforretningen betyder den styrkede lønsomhed, at der nu kan fokuseres mere på nye vækstmuligheder samt at levere en endnu større indsats på forebyggelse.

Christian Baltzer, CEO i Codan Danmark

Codan Danmark har det seneste år haft fokus på at styrke den underliggende lønsomhed, og kommer derfor stærkt fra start med årets 1. halvårsregnskab. Det kommer til udtryk i en solid combined ratio på 85,3 pct. i 1. halvår 2021 - svarende til en forbedring på 4,3 procentpoint sammenlignet med sidste år.

Bruttopræmieindtægterne for 1. halvår 2021 stiger med 1,7 pct. sammenlignet med 1. halvår 2020 og lander på 2,7 milliarder, samtidig med at forsikringsresultatet forøges til 359 millioner. Det svarer til en stigning på 108 millioner eller 43 pct. i forhold til 1. halvår 2020. For indeværende år, før afløbsgevinster på 166 millioner, er forsikringsresultatet i 1. halvår 193 millioner. Dette er det højeste resultat siden 2017 og en forbedring på 199 millioner sammenlignet med sidste år.

Den positive udvikling er ifølge Christian Baltzer, CEO i Codan Danmark, resultatet af Codans arbejde med at styrke det økonomiske fundament:

”Codan Danmark er inde i en rigtig god udvikling, og det afspejler sig i den grad i årets 1. halvårsregnskab. Vores kerneforretning går godt, og vi begynder at se effekterne af en række af de strategiske initiativer, vi har iværksat i løbet af de seneste år for at styrke forretningen. Derudover har vi arbejdet på at få nedbragt eksponeringen mod storskader, som også ses i resultaterne for første halvår, og så fortsætter vi med at være helt i front, når det gælder forsikring af store bæredygtige energiprojekter som blandt andet solenergi,” siger Christian Baltzer.

Ser man på combined ratio for indeværende år, før afløbsgevinster, lander det på 92,1 pct. Det er en forbedring på 8,2 procentpoint, hvoraf 4,8 procentpoint kommer fra et styrket og mere normaliseret niveau af storskader i 2021, sammenlignet med 2020. I erhvervsforretningen er den underliggende lønsomhed også blevet forbedret og det giver en indeværende halvårs combined ratio på 99,1 pct. Det svarer til en forbedring på 12 procentpoint sammenlignet med sidste år. Covid-19 har i særlig grad haft en positiv indvirkning på privatforretningen som opnår en indeværende halvårs combined ratio på 82,8 pct., hvilket er en forbedring på 3,7 procentpoint i forhold til 2020.

Fortsat vækst i andet halvår

Den stærke start på året er kun begyndelsen for Codan Danmark, der forventer fortsat vækst i omsætningen i andet halvår af 2021. En vækst, der blandt andet skal komme fra den udbyggede distribution i privatforretningen, og som vil udgøre et stort potentiale i fremtiden. Desuden vil flere partnerskaber til erhvervslivet blive lanceret.

Derudover vil forsikringsalliancen Privatsikring, som er et partnerskab mellem Lokale Pengeinstitutter (LOPI), Nykredit, Spar Nord og Codan, være en anden af drivkræfterne bag væksten. Privatsikring har gennem alliancen adgang til hver fjerde danske bankkunde, hvilket allerede mærkes positivt, og forventes at have en endnu større indvirkning i fremtiden.

”Markedet for bankassurance er inde i en meget spændende udvikling i disse år, og forsikringsalliancen Privatsikring er i år blevet udvidet med flere partnere i kombination med en ambitiøs udviklingsagenda. Derfor har vi store forventninger til at Privatsikring fremadrettet vil skabe betydelig vækst, og blive toneangivende inden for bankassurance,” siger Christian Baltzer.

Danskerne skal være bedre rustet til at undgå skader

Forebyggelse har været - og vil forsat være et vigtigt fokusområde for Codan Danmark, som blandt andet har arbejdet målrettet med at forebygge skader i transportbranchen gennem Codans skadestopforløb.

”Der sker mange skader i transportbranchen, der kunne være undgået. Derfor har vi i løbet af 1. halvår styrket vores Skadestopprogram for at hjælpe transportbranchen bedst muligt. Det er afgørende, at vi bidrager til at forebygge danskernes skader. Det gælder både store som små skader, og det vil fortsat være et vigtigt fokuspunkt for os fremadrettet, samt et af de store bidrag vi kan gøre for at reducere den klimapåvirkning, som skadesreparationer alt andet lige har,” siger Christian Baltzer.

Tal i danske kroner og er i henhold til britisk anvendelse af internationale regnskabsstandarder (IFRS).

Christian Baltzer, CEO i Codan Danmark

Codan Forsikring har cirka 250.000 danske husstande og 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er i dag ejet 50% af den canadiske forsikringskoncern Intact Financial Corporation og 50% af danske Tryg A/S. Læs mere om Codan på www.codan.dk.

Hver fjerde sommerhusejer har haft en vejrskade det seneste år30.7.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Corona har fået sommerhussalget til at stige voldsomt. Men med sommerhuskøbene følger ikke kun frisk luft, sand under fødderne og en sikker ferielokation. Udover de seneste ugers kraftige regnskyl, viser en ny undersøgelse lavet for Codan nemlig, at hver fjerde danske sommerhusejer har haft en vejrskade på deres sommerhus inden for det seneste år. Og det er langt flere end blandt normale boligejere. Det bekymrer skadedirektør i Codan, Henrik Bundgaard, da det i sidste ende kan få betydning for sommerhusets værdi.

Pas på dig selv i haven: Her er sommerens skøreste skader28.7.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Det er sommerferie, og vi har masser af tid i haven og sammen med vores børn. Men der er grund til at være opmærksom, når man går i gang med havearbejdet eller låner børnenes legetøj. Når sommerferien begynder, lægger danskerne sig ikke blot i en solseng eller på et håndklæde i strandkanten og slapper af. Mange benytter også lejligheden til at forskønne haven eller blander sig lidt uheldigt i børnenes leg, oplever Codan Forsikring. "Vi kan godt mærke, at der er gået sommer i den i forhold til de skader, som folk ringer ind med i øjeblikket," siger skadedirektør i Codan, Henrik Bundgaard, med et glimt i øjet, "Det gode vejr har naturligt nok fået danskerne ud i haven, men tid i haven kan godt være farlig og resultere i nogle skader, som man måske ikke umiddelbart havde forestillet sig," lyder det. Det udsagn bakker Charlotte Rahbek, som er ledende oversygeplejerske på Bispebjerg Hospital, op om. "Når det er godt vejr, bruger danskerne mere tid udenfor og i deres haver. Udover det bringe

Vil du udleje dit sommerhus eller bolig? Det kan blive en dyr fornøjelse7.7.2021 07:53:52 CEST | Pressemeddelelse

Er du blandt de mange danskere, som igen i år holder sommerferie indenfor Danmarks grænser og har booket et sommerhus eller en ferielejlighed? Eller måske udlejer du selv? Så er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i, hvordan du er dækket. Det har nemlig stor betydning for din forsikringsdækning, hvorvidt du låner eller udlejer din bolig, og om du gør det gennem en udlejningsportal eller på egen hånd.