Coca-Cola Company, PepsiCo og Nestlé topper for tredje år i træk verdens mest plastforurenende producenter

De frivillige, der har deltaget i registreringen af plastikaffald indsamlet i naturen er koordineret igennem den globale bevægelse Break Free From Plastic, som Plastic Change er med i, har registrerede over 5.000 varemærker i dette års globale producent tjek. Analyserne afslører at de 10 mest plastforurenende producenter i verden i 2020 er;

The Coca-Cola Company; PepsiCo; Nestlé; Unilever; Mondelez International; Mars, Inc.; Procter & Gamble; Philip Morris International; Colgate-Palmolive; og Perfetti Van Melle.

Det danske producent tjek som Plastic Change har gennemført ved hjælp af 120 frivillige, 18 steder i Danmark har også Mondelez International helt i toppen af listen, fakrisk som nummer 1 over plastforurenende producenter. Men også producenter som Coca Cola og Unilever er producenter af det plastikaffald, vi har fundet i den danske undersøgelse af producenter.

”Plastikforurening er ikke kun et forbrugeransvar, der handler om at ramme skraldespanden med i høj grad også et producentansvar, hvor producenterne påtager ansvar et større ansvar for den plastikforurening deres produkter skaber ved at reducere og re-tænke design af produkter og emballager,” udtaler Anne Aittomaki strategisk direktør i Plastic Change.

Farlige kemikalier, der forbindes med fødevareemballage, fundet i mennesker – Ny europæisk forskning kræver handling3.12.2020 10:06:12 CET | Pressemeddelelse

Ny undersøgelse afslører: De største plastikforurenende mærker i Danmark er Stimorol, Prince og Kinder2.12.2020 09:33:11 CET | Pressemeddelelse

Plastposen er dårlig for miljøet30.9.2020 11:04:38 CEST | Pressemeddelelse