Coca-Cola Company, PepsiCo og Nestlé topper for tredje år i træk verdens mest plastforurenende producenter

De frivillige, der har deltaget i registreringen af plastikaffald indsamlet i naturen er koordineret igennem den globale bevægelse Break Free From Plastic, som Plastic Change er med i, har registrerede over 5.000 varemærker i dette års globale producent tjek. Analyserne afslører at de 10 mest plastforurenende producenter i verden i 2020 er;

The Coca-Cola Company; PepsiCo; Nestlé; Unilever; Mondelez International; Mars, Inc.; Procter & Gamble; Philip Morris International; Colgate-Palmolive; og Perfetti Van Melle.

Det danske producent tjek som Plastic Change har gennemført ved hjælp af 120 frivillige, 18 steder i Danmark har også Mondelez International helt i toppen af listen, fakrisk som nummer 1 over plastforurenende producenter. Men også producenter som Coca Cola og Unilever er producenter af det plastikaffald, vi har fundet i den danske undersøgelse af producenter.

”Plastikforurening er ikke kun et forbrugeransvar, der handler om at ramme skraldespanden med i høj grad også et producentansvar, hvor producenterne påtager ansvar et større ansvar for den plastikforurening deres produkter skaber ved at reducere og re-tænke design af produkter og emballager,” udtaler Anne Aittomaki strategisk direktør i Plastic Change.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.

Hele verden rydder naturen for plastikaffald til World Cleanup Day17.9.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Lørdag den 18. september afholdes der for fjerde år i træk, World Cleanup Day, som er verdens største civile begivenhed. Sidste år deltog 166 lande og mere end 11 millioner mennesker. Op imod 15.000 af dem var danskere, der tilsammen fik indsamlet mere end 26,5 tons affald i den danske natur, fordelt på omtrent 750 oprydninger. I år rydder vi op igen og Plastic Change laver et såkaldt Producent Tjek på det indsamlet affald.

90% af danskerne vil returnere madvareemballager, hvis der var pant på16.6.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Farlige kemikalier, der forbindes med fødevareemballage, fundet i mennesker – Ny europæisk forskning kræver handling3.12.2020 10:06:12 CET | Pressemeddelelse