Coca-Cola Company, PepsiCo og Nestlé topper for tredje år i træk verdens mest plastforurenende producenter

De frivillige, der har deltaget i registreringen af plastikaffald indsamlet i naturen er koordineret igennem den globale bevægelse Break Free From Plastic, som Plastic Change er med i, har registrerede over 5.000 varemærker i dette års globale producent tjek. Analyserne afslører at de 10 mest plastforurenende producenter i verden i 2020 er;

The Coca-Cola Company; PepsiCo; Nestlé; Unilever; Mondelez International; Mars, Inc.; Procter & Gamble; Philip Morris International; Colgate-Palmolive; og Perfetti Van Melle.

Det danske producent tjek som Plastic Change har gennemført ved hjælp af 120 frivillige, 18 steder i Danmark har også Mondelez International helt i toppen af listen, fakrisk som nummer 1 over plastforurenende producenter. Men også producenter som Coca Cola og Unilever er producenter af det plastikaffald, vi har fundet i den danske undersøgelse af producenter.

”Plastikforurening er ikke kun et forbrugeransvar, der handler om at ramme skraldespanden med i høj grad også et producentansvar, hvor producenterne påtager ansvar et større ansvar for den plastikforurening deres produkter skaber ved at reducere og re-tænke design af produkter og emballager,” udtaler Anne Aittomaki strategisk direktør i Plastic Change.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.