Clever vil opsætte cirka 6.000 nye ladepunkter i Region Hovedstaden – og den første lynladestation er allerede på vej til Frederiksberg

Ladeoperatøren Clever vil inden udgangen af 2025 etablere flere end 10.000 nye, offentlige ladepunkter i hele landet. Omkring 6.000 af dem bliver placeret i Region Hovedstaden, hvor behovet for offentlig opladning er størst. Allerede nu er den første urbane lynladestation med Clevers prisvindende design godkendt på Frederiksberg.

Danmarks største ladeoperatør, Clever, er klar til at styrke lademulighederne for elbilisterne i hovedstadsregionen markant. Inden udgangen af 2025 vil Clever nemlig etablere omkring 6.000 nye, offentlige ladepunkter i Region Hovedstaden. Det svarer til næsten ti gange så mange, som Clever i dag har sat op i regionen. Etableringen af de nye ladepunkter i København og resten af regionen er en del af en landsdækkende plan, der vil sikre over 10.000 nye, offentlige ladepunkter fordelt i hele landet i løbet af de næste fem år.

”Hjemmeopladning er den ideelle løsning for de mange danskere, der har mulighed for at få sat en ladeboks op ved hjemmet. Men for de rigtig mange danskere, der bor i etageboliger i Region Hovedstaden, er hjemmeopladning ikke en mulighed. Derfor sætter vi nu ind med et gevaldigt løft af lademulighederne i hovedstadsområdet og resten af regionen,” siger Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller.

Clevers udmelding kommer samtidig med, at der på Christiansborg forhandles om fremtiden for elbiler i Danmark. I den forbindelse har flere været bekymrede for, om der ville være lademuligheder nok, når de mange nye elbiler forventeligt rullede ud på de danske veje over de kommende år.

”En del af grunden til, at vi kommer med den her udmelding nu, er, at vi gerne vil forsikre politikerne om, at markedet er klar til at sikre danskerne en stærk ladeinfrastruktur. Hvis man fra politisk side fokuserer på at gøre prisen på elbiler og opladning så attraktivt lav, som muligt, så skal markedet nok sørge for, at elbilerne kan lades op i hele landet – også i København, hvor behovet for offentlig opladning er størst og stærkt stigende,” siger Casper Kirketerp-Møller.

Ny lynladestation er allerede godkendt af Frederiksberg Kommune

De omkring 6.000 nye, offentlige ladepunkter til Region Hovedstaden vil blive sat op over de næste fem år. Men allerede nu har Clever fået tilladelse til at etablere sin første lynladestation med et prisvindende design i regionen. Den kommer til at stå ved Frederiksberg Rådhus, og Clever forventer, at den vil være klar i løbet af sommeren 2021.

”Vi er rigtig glade for, at Frederiksberg Kommune er klar til at give kommunens lademuligheder et solidt skub i den rigtige retning. Den nye ladestation, der kommer til at ligge lige ved rådhuset, har kapacitet til omkring 900 opladninger om ugen, så alene med denne lynladestation vil elbilisterne opleve, at det bliver nemmere og hurtigere at få ladet bilen op,” siger Casper Kirketerp-Møller.

Også formanden for By- og Miljøudvalget i Frederiksberg Kommune, Jan E. Jørgensen, er begejstret for de nye lademuligheder, der er på vej til kommunen.

”Jeg er rigtig glad for, at det er lykkedes i et samarbejde at finde en god placering for lynladestationen – den første i et tættere bebygget område i Danmark. Det er med til at indfri vores målsætning om at være Danmarks elbilby nr. 1 og vores mål om, at der max må være 250 meter til en offentligt tilgængelig ladestation på Frederiksberg,” siger Jan E. Jørgensen.

Fakta

• Clever har i dag opsat omkring 620 ladepunkter i Region Hovedstaden. Clevers ambition om at etablere omkring 6.000 nye, offentlige ladepunkter i regionen inden udgangen af 2025 svarer altså til næsten en tidobling.
  • Clevers investering i nye ladepunkter i Region København vil både føre til nye lynladepunkter, normalladepunkter og hurtigladepunkter i regionen.
  • Den nye lynladestation ved Frederiksberg Rådhus vil have fire lynladepunkter og kunne foretage omkring 47.000 opladninger på et år. Det svarer til omkring 900 opladninger om ugen. Lynladestationen forventes at stå klar i løbet af sommeren 2021.
  • Lynladestationens design har vundet både danske og internationale priser for sin vision om at skabe en meningsfuld pause, mens ens egne og bilens batterier oplades
  • Normal- og hurtigopladning går op til 50 kW, mens lynopladning i dag går op til 350 kW.
  • Clever er en af Danmarks største ladeoperatører. Clever er ejet af de andelsejede energi- og fibernetkoncerner Andel (94,9 procent) og NRGi (5,1 procent).