Cirkularitet får rampelyset til BESTSELLERs modeuge
Det er ingen hemmelighed, at Copenhagen Fashion Week (CPHFW) handler om salg. Nye tendenser og nyt tøj, der appellerer til alle modebevidste. Det gør det også, når SS23 løber af stablen i uge 32, hvor omdrejningspunktet er køb og salg af kollektioner med næste års forårs- og sommervarer.
Men samtidig med afsættet i det kommercielle salg, er der både nationalt og internationalt – og ikke mindst som krav fra CPHFW – et stigende fokus på bæredygtighed og cirkularitet. Dette vil Danmarks største modevirksomhed BESTSELLER også imødekomme – gennem flere tiltag rettet mod netop cirkularitet – og et ønske om at gøre sig selv og branchefolk klogere på en nødvendig, men også kompleks brancheudfordring.
Konkurrence med cirkulære styles
Siden januar har BESTSELLERs designere og produktudviklere derfor arbejdet på at udvikle cirkulære capsules - lavet med udgangspunkt i BESTSELLERs offentligt tilgængelige Circular Design Guide.
Målet er, at BESTSELLER-kollegaer via en intern konkurrence bliver klogere på at designe cirkulært og på samme tid at kunne gøre eksterne interessenter klogere på processer, valgmuligheder, forbedrende tiltag og begrænsninger, når det kommer til cirkulært design.
”Vores indspark til denne sæsons modeuge har helt klart været at gøre både os selv og andre klogere. BESTSELLERs brands har arbejdet benhårdt og dedikeret på at blive klar til vores Circular Design Challenge, som ikke primært handler om at finde en vinder, men – og vigtigst af alt – om at lære en masse om at designe cirkulært til brug i fremtidige kollektioner,” fortæller Camilla Skjønning Jørgensen, BESTSELLERs Innovation Manager.
Det hele kulminerer med en præsentation og konkurrence i august i år – tirsdag den 9. august – foran et dommerpanel bestående af repræsentanter fra Global Fashion Agenda, Zalando og Lifestyle & Design Cluster samt Designskolen Kolding.
Dommerpanelet udnævner en vinder, mens udvalgte styles på samme tid vil være tilgængelige til efterfølgende indsalg under CPHFW.
”Vi glæder os virkelig til at se resultaterne blive præsenteret for dommerne og for alle øvrige fremmødte. Det bliver en dag, hvor vidensdeling står lige så højt på dagsordenen som modetrends, og det mener jeg personligt, at hele branchen har brug for,” siger Camilla Skjønning Jørgensen.
Udstillinger med cirkularitet i fokus
I de tre efterfølgende dage omdannes BESTSELLERs Circular Design Challenge i Lokomotivværkstedet til en lærerig cirkularitetsudstilling, der er åben og gratis for alle interesserede. Her kan man i eget tempo nærstudere samtlige styles – inklusive vinderens – sammen med den banebrydende (og fortsat hemmelige) førstepræmie. Dertil er det muligt at få sit eget gratis eksemplar af BESTSELLERs Circular Design Guide.
Derudover deltager BESTSELLER-brandet SELECTED også i en anden udstilling med cirkularitet som omdrejningspunkt. SELECTED udstiller nemlig under Circular Fashion & Textile Days i Bella Center, som er arrangeret af Lifestyle & Design Cluster og CIFF (Copenhagen International Fashion Fair). Her præsenteres de gode cirkulære eksempler fra danske modevirksomheder, der går foran i den grønne omstilling.
FAKTA
-
Følgende BESTSELLER-brands deltager i dette års Circular Design Challenge: JACK & JONES, LIL’ ATELIER, NAME IT, NOISY MAY, OBJECT, PIECES, SELECTED FEMME/HOMME, VILA.
-
Der er kun få billetter tilbage til arrangementet. Tilmelding er gratis og foregår via dette link.
-
Vil man besøge BESTSELLERs cirkulære design udstilling er adressen Lokomotivværkstedet, Otto Busses Vej 5A, 2450 København. Der er åbent i tidsrummet 9.00-19.00 i dagene onsdag 10. august og torsdag 11. august samt i tidsrummet 9.00-16.00 fredag 12. august.
-
Både event og udstillinger er lavet med udgangspunkt i BESTSELLERs offentligt tilgængelige Circular Design Guide, som indeholder såvel detaljerige modeller som udvalgte case-eksempler.
-
Guiden er udarbejdet i samarbejde med blandt andre Designskolen Kolding, der også er partner på ReSuit-projektet, som BESTSELLER ligeledes er en del af. ReSuit, ledet af Teknologisk Institut og støttet af Innovationsfonden, har samlet en række centrale aktører, som vil flytte grænserne for tøjdesign, genanvendelsesteknologi og forbrugeradfærd.
-
Circular Design Challenge er affødt af ReSuit og af BESTSELLERs ultimative ambition om at blive ’circular by design’.
Nøgleord
Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLER klæder de danske atleter på ved sommerens OL og PL i Paris19.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når det danske hold drager mod Paris til sommer, bliver det iklædt dansk design fra BESTSELLER-mærkerne JACK & JONES og VERO MODA. Det er femte gang i træk, at modevirksomheden designer og leverer den officielle OL/PL-kollektion.
Med stort brancheinitiativ vil BESTSELLER fremme grønne landvindinger gennem finansiel hjælp til tekstilproducenter13.6.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tekstilfabrikker, der bruger færre ressourcer og mere vedvarende energi, er målet med et opsigtsvækkende samarbejde, hvor flere internationale modevirksomheder nu investerer samlet for at bane vej for en hurtigere og nødvendig omstilling af modeindustriens produktionsapparat. Initiativet skal bidrage til en markant, samlet CO2-reduktion i modebranchen.
BESTSELLER støtter Brandes bedste ideer13.5.2024 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For sjette år i træk uddeler og donerer BESTSELLER midler, som skal støtte udviklingen af gode, bidragende projekter i Brande, hvor modevirksomheden er beliggende. Ansøgningsvinduet er åbent nu.
Jesper Buchs unge iværksættere åbner unik butik med dansk modebrand3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang får studerende fra Jesper Buchs Iværksætterakademi en ganske særlig mulighed for at prøve kræfter med virkeligheden i den danske detailbranche, når de fra fredag den 5. april skal drive en modebutik i det centrale København helt på egen hånd. Projektet er skabt i samarbejde mellem blandt andre Jesper Buch og BESTSELLER-brandet SELECTED i en fælles ambition om at fremme dansk iværksætteri.
Serieiværksætter skal styrke BESTSELLER-brands jagt på nye kundegrupper12.2.2024 14:09:56 CET | Pressemeddelelse
Et ellers turbulent modemarked bremser ikke vækstambitionerne hos det BESTSELLER-ejede modebrand VILA, der nu overlader jagten på de mere kræsne forbrugere til iværksætteren og profilen Melissa Bech, som tidligere har bevist, at hun kan bygge stærke danske niche-modebrands.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum