Chefen bør tænde storskærmen under Tour de France

I år er der særligt store forventninger til danskerne i Tour de France, og på mange arbejdspladser kører touren på tv. Her skal chefen passe på ikke at blive showstopper, lyder rådet fra Lederne

Mange af os har nok prøvet at være på jobbet, mens rytterne i årets Tour de France æder kilometer efter kilometer af de franske landeveje. På mange arbejdspladser kører transmissionerne fra verdens største cykelløb på tv og computerskærme og konkurrerer med arbejdsopgaverne om vores koncentration.

Det kan sætte chefen i et vanskeligt dilemma. På den ene side er man som chef ansvarlig for, at medarbejderne holder produktiviteten oppe. På den anden side vil man nødigt skabe utilfredshed blandt medarbejderne ved at udstikke stramme regler.

Især det sidste skal chefen være opmærksom på, siger Michael Uhrenholt, der er ledelsesrådgiver og teamchef hos Lederne.

- Hvis medarbejderne leverer på samme niveau som de plejer, kan det virke udfordrende, at chefen vil forbyde medarbejderne at se sport i arbejdstiden. Man risikerer at gøre det svært for sig selv som chef på sigt, hvis man optræder i rollen som showstopper. Derfor skal chefen grundigt overveje, hvor vigtigt det er at sætte grænser for tv-kiggeriet, siger han.

I stedet for at udstikke regler for tv-kiggeriet, anbefaler Michael Uhrenholt, at man som chef går i dialog med medarbejderne.

- Man kan for eksempel lave en afstemning blandt medarbejderne om, hvilke etaper der skal vises i arbejdstiden og så sørge for både storskærm og forfriskninger, når de vises, siger Michael Uhrenholt.

På mange arbejdspladser fungerer den slags ordninger fint, siger han.

- Der er selvfølgelig en risiko for, at tv-kiggeriet kan tage overhånd. Så kan det blive nødvendigt at afskaffe ordningen og indskærpe, at tv-skærme og computere i virksomheden ikke er beregnet til tv-kiggeri. Men i langt de fleste tilfælde tror jeg ikke, det vil være nødvendigt, siger han.

Lederne: Boligjobordning skal ikke afskaffes5.7.2019 18:32:22 CESTPressemeddelelse

Det vil ramme børnefamilierne og kvindernes muligheder på arbejdsmarkedet, hvis boligjobordningen afskaffes som foreslået af regeringens tre støttepartier, fastslår Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation. - Fradraget, ikke mindst for udgifter til hjælp i hjemmet, gør det mere overkommeligt for familierne at købe serviceydelser til rengøring, madlavning og børnepasning. En afskaffelse af ordningen vil svække mulighederne for at kombinere en erhvervskarriere for både mor og far med et velfungerende og ustresset familieliv, siger han. Hvis vi skal understøtte bl.a. kvindernes karrieremuligheder, er der både behov for at målrette ordningen mod service i hjemmet og for at øge fradragsbeløbet. mener Lederne. - SF lægger op til, at en afskaffelse af ordningen bl.a. skal finansiere grøn omstilling, men Lederne tager skarp afstand fra, at en mere bæredygtig udvikling skal ramme bl.a. kvindernes karrierer på arbejdsmarkedet, slutter Henrik Bach Mortensen

PRM: Ledernes Hovedorganisation ser frem til at samarbejde med Mette Frederiksens nye regering26.6.2019 09:36:30 CESTPressemeddelelse

Formanden for Ledernes Hovedorganisation, Svend Askær, ønsker Mette Frederiksen tillykke med grundlaget for, at hun nu kan sætte sig i spidsen for en ny regering. Det er vigtigt, at aftalen mellem de fire partier sætter økonomisk ansvarlighed højt og åbner for mere udenlandsk arbejdskraft. - Vi vil gerne ønske Mette Frederiksen tillykke med, at der nu ligger en aftale mellem de fire partier, som gør det muligt for hende at sætte sig i spidsen for en ny regering. Ledernes Hovedorganisation ser frem til at samarbejde med den nye regering på alle de områder, hvor vi kan bidrage med at finde rigtige løsninger på baggrund af, at vores medlemmer sidder med de konkrete beslutninger i maskinrummet i de danske virksomheder og institutioner. Sådan siger Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation, som reaktion på aftalen ”Retfærdig retning for Danmark”, som Socialdemokratiet, Radikale, SF og Enhedslisten indgik sent tirsdag aften som udgangspunkt for en socialdemokratisk regering med Met