Chefen bør tænde storskærmen under Tour de France

I år er der særligt store forventninger til danskerne i Tour de France, og på mange arbejdspladser kører touren på tv. Her skal chefen passe på ikke at blive showstopper, lyder rådet fra Lederne

Mange af os har nok prøvet at være på jobbet, mens rytterne i årets Tour de France æder kilometer efter kilometer af de franske landeveje. På mange arbejdspladser kører transmissionerne fra verdens største cykelløb på tv og computerskærme og konkurrerer med arbejdsopgaverne om vores koncentration.

Det kan sætte chefen i et vanskeligt dilemma. På den ene side er man som chef ansvarlig for, at medarbejderne holder produktiviteten oppe. På den anden side vil man nødigt skabe utilfredshed blandt medarbejderne ved at udstikke stramme regler.

Især det sidste skal chefen være opmærksom på, siger Michael Uhrenholt, der er ledelsesrådgiver og teamchef hos Lederne.

- Hvis medarbejderne leverer på samme niveau som de plejer, kan det virke udfordrende, at chefen vil forbyde medarbejderne at se sport i arbejdstiden. Man risikerer at gøre det svært for sig selv som chef på sigt, hvis man optræder i rollen som showstopper. Derfor skal chefen grundigt overveje, hvor vigtigt det er at sætte grænser for tv-kiggeriet, siger han.

I stedet for at udstikke regler for tv-kiggeriet, anbefaler Michael Uhrenholt, at man som chef går i dialog med medarbejderne.

- Man kan for eksempel lave en afstemning blandt medarbejderne om, hvilke etaper der skal vises i arbejdstiden og så sørge for både storskærm og forfriskninger, når de vises, siger Michael Uhrenholt.

På mange arbejdspladser fungerer den slags ordninger fint, siger han.

- Der er selvfølgelig en risiko for, at tv-kiggeriet kan tage overhånd. Så kan det blive nødvendigt at afskaffe ordningen og indskærpe, at tv-skærme og computere i virksomheden ikke er beregnet til tv-kiggeri. Men i langt de fleste tilfælde tror jeg ikke, det vil være nødvendigt, siger han.

PRM: Starthjælp til grøn omstilling er for lidt2.10.2019 11:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er brug for langt flere midler til udvikling og forskning i grøn omstilling end den milliard, regeringen vil sætte af i sit finanslovsforslag. Med en målrettet indsats kan klimaløsninger blive en dansk eksportsucces. Lederne bakker op om regeringens ambition om grøn omstilling. Det er dog vigtigt, at der de kommende år afsættes langt flere midler til grøn forskning og udvikling. Den milliard kroner, regeringen vil bruge i 2020, tages for en stor del fra andre forskningsområder, og dermed får den samlede forskning ikke det nødvendige løft. - Hvis vi skal løse klimaudfordringerne og samtidig holde gang i væksten, er det helt centralt, at vi som samfund investerer massivt i klimaforskning, siger direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen Han understreger, at øget fokus på klimaproblemerne på ingen måde behøver at hæmme den økonomiske vækst. Der findes en række gode eksempler på, at avanceret klimateknologi, som danske virksomheder har udviklet, er blevet eksportsucceser. - Klima og bæ