CCUS-pulje afgjort: Ørsted bliver pioner inden for CO2-fangst i Danmark

Ørsted vinder Danmarks første CCUS-pulje og modtager 8 mia. kroner til at etablere CO2-fangst, transport og lagring. Dansk Fjernvarme hylder afgørelsen og ser frem til, at afgørelsen nu sætter skub i CCUS-udviklingen i Danmark.

Energistyrelsen har netop offentliggjort, at Ørsted vinder det første danske udbud til fangst, transport og lagring af CO₂. Ørsted vil dermed fange og lagre minimum 430.000 ton CO₂ om året i 20 år fra 2026 med støtte fra den ca. 8 mia. kr. store CCUS-pulje.

- Stort tillykke til Ørsted med tildelingen af den statslige støttepulje til CCUS. Det er på mange måder en stor dag for udviklingen af CCUS i Danmark, hvor der nu sættes navn på, hvem der, som nogle af de første, skal stå for etableringen af en hel værdikæde for fangst, transport og lagring af CO₂”, siger Jannick Hauschildt Buhl, der er Områdechef for CCUS og PtX i Dansk Fjernvarme.

Ved hjælp af puljen vil Ørsted sikre store CO₂-reduktioner til Danmarks klimamål ved at fange CO₂ fra Asnæsværket ved Kalundborg og Avedøreværket uden for København. Anlægget startes op i 2025 og vil levere CO2-reduktioner fra 2026.

- Ørsted driver vitale kraftvarmeværker i Danmark, og Asnæsværket samt Avedøreværket er to effektive kraftvarmeanlæg på hhv. certificeret bæredygtig træflis og halm, som begge har lang levetid og spiller en væsentlig rolle for varmeforsyningen i Kalundborg og København samt for elforsyningssikkerheden i Danmark. Gennem fangst og lagring af CO₂ fra bæredygtig biomasse vil Ørsted nu sikre minimum 430.000 ton negative emissioner og dermed levere et stort bidrag til Danmarks klimamål.

Potentiale for fangst af 7 mio. ton CO2 om året i sektoren

CCUS kan på sigt blive både et stort erhvervseventyr og levere et meget stort bidrag til opnåelse af Danmarks klimamål. Det gælder ikke mindst i fjernvarmesektoren, hvor der er et samlet potentiale for fangst af CO₂ på op mod 7 mio. ton CO₂ om året ifølge et CCUS-udspil fra Dansk Fjernvarme.

- Nu hvor det første CCUS-udbud er afgjort bliver det spændende at følge etableringen af Ørsteds projekter. Men hos myndigheder og politikere bliver der dog ikke tid til at sidde på hænderne, hvis vi skal nå Danmarks ambitiøse 2030-mål, hvor der ifølge de politiske aftaler skal fanges ca. 3,2 mio. ton CO₂ om året i 2030, siger Jannick Hauschildt Buhl og slutter:

- Der er meget at lære fra det første CCUS-udbud. Hvis vi skal have fart på udviklingen, så er der behov for en mere simpel udmøntningsmodel, hvor der fjernes en stor portion risiko fra byderne.

Blandt andet er den kommende NECCS-pulje, som henvender sig til fangst og lagring af biogen CO2 fra eksempelvis kraftvarmeanlæg, stadig ikke faldet på plads.

I forbindelse med endelig behandling af NECCS-puljen, peger Dansk Fjernvarme på, at politikerne bør udmønte de kommende puljer gennem en reel negativ afgift til fangst af biogen CO₂, mens der samtidig skal skabes klarhed om rammevilkår på tværs af værdikæden – både ift. fangstaktører og transport- og lagringsinfrastruktur.

Dansk Fjernvarme er en af Danmarks største brancheorganisationer og er interesseorganisation for landets 354 fjernvarmeselskaber, der forsyner omkring 69 procent af alle danske boliger med grøn og effektiv varme. Hovedkontoret ligger i Fjernvarmens Hus i Kolding med en afdeling beliggende centralt i København. I dag kommer 76 procent af fjernvarmen fra vedvarende energi, og sektoren har som mål at blive CO2-klimaneutral i 2030.