Catherine Russell ny generalsekretær for internationale UNICEF

Catherine Russell er i dag tiltrådt som generalsekretær for FN’s børnefond UNICEF. Hun efterfølger Henrietta Fore, der har ledet organisationen de seneste fire år.

Cathrine Russell bliver den 8. generalsekretær – den 4. kvindelige – til at lede organisationen i dens 75-årige historie.

"Det er en ære og et privilegium at blive en del af UNICEF og bidrage til arbejdet for verdens børn på et så afgørende tidspunkt. I en tid hvor millioner af børn globalt stadig lider under konsekvenserne af corona-pandemien og andre kriser, går UNICEF forrest for at beskytte deres rettigheder og fremtid. Jeg ser frem til det arbejde, der ligger forude,” siger Russell.

Catherine Russell har arbejdet i den amerikanske administration både under tidligere præsident Barack Obama og den nuværende præsident Joe Biden. Fra 2013 til 2017 var hun udpeget af præsidenten til at lede arbejdet med kvinders rettigheder på globalt plan, og hun sad i spidsen for udarbejdelsen af ’U.S. Global Strategy to Empower Adolescent Girls’ om kampen mod bl.a. børneægteskaber og tvangsægteskaber. I den nuværende administration har hun fungeret som assistent for præsidenten og HR-direktør for Det Hvide Hus.

Russell kommer til at stå i spidsen for UNICEFS 20.000 medarbejdere på verdensplan.

Om UNICEF
UNICEF er dén organisation, som alle verdens lande har sat i spidsen for at sørge for, at børn overlever og klarer sig i livet. Først og fremmest hjælper vi de mest udsatte børn, men ikke kun dem. UNICEF arbejder for alle verdens børn. Rammen er FN’s Børnekonvention, og hele indsatsen er afhængig af frivillige bidrag. UNICEF er børnenes stemme på regeringskontorerne, deres hjælpende hånd uanset, hvor de bor og deres livreddende nødhjælpsleverandør under de værste krige og katastrofer. Vi redder børns liv, fra de er inde i deres mors mave, til deres voksenliv begynder.