HK PrivatHK Privat

Campingkonflikt afblæst: HK Privat og Dansk Camping Union indgår overenskomst

Det er lykkedes HK Privat og Dansk Camping Union (DCU) at indgå overenskomst, og dermed er der ikke længere udsigt til strejke og blokade på 21 af landets campingpladser fra 1. maj.

Ansatte på en række af landets største campingpladser kan nu fortsætte deres arbejde med styrkede rettigheder.

På baggrund af et ønske fra medlemmerne rejste HK Privat tilbage i februar et krav om overenskomst med DCU, og det er nu lykkedes parterne at nå frem til en aftale.

Det er HK Service Hovedstaden under HK Privat, der har forhandlet aftalen på plads med DCU. Formand for HK Service Hovedstaden, René Knudsen, siger:

- Vi er rigtig tilfredse med, at vi har sikret vores medlemmer en overenskomst, som styrker dem på flere områder. Medlemmerne har blandt andet haft et stærkt ønske om, og behov for, at vælge tillidsrepræsentanter, der kan tale de ansattes ønsker, problemer og bekymringer overfor ledelsen. Den mulighed får de nu, og det er vi glade for. For et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem medarbejdere og ledelse er en forudsætning for en god arbejdsplads.

Dansk Camping Unions landsformand, Anne Vibeke Isaksen, supplerer:

- Dansk Camping Union er de senere år vokset og har udviklet sig positivt, så vi ser det som en helt naturlig del af denne rejse at sikre medarbejderne formelt med en overenskomst. Vi hilser en styrkelse af samarbejdet mellem medarbejdere og ledelse velkommen, så vi i fællesskab kan fortætte med at udvikle DCU til glæde for de mange medlemmer og campister i Danmark.

Situationen mellem HK Privat og DCU spidsede til i marts, hvor HK Privat nåede at afsende 2 konfliktvarsler mod DCU. Med andet konfliktvarsel stod det klart, at uden en forhandlingsmæssig løsning ville HK Privat indlede strejke og blokade mod DCU og DCU’s campingpladser fra 1. maj.

René Knudsen glæder sig over, at det ikke nåede dertil.

- Vi er glade for, at campingsæsonen nu kan fortsætte med styrkede og forbedrede rettigheder for de mange ansatte, der gør en forskel ude på campingpladserne. Vi har i HK brugt konfliktvarsler til det, de er designet til - nemlig at sikre fremdrift i forhandlinger og sørge for en naturlig bagkant. Vi må konstatere, at konfliktvåbnet har virket helt efter hensigten, og det er positivt – ikke mindst for vores medlemmer, siger han.

Anne Vibeke Isaksen siger:

- Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke HK for en konstruktiv og professionel forhandlingsrunde. DCU har helt fra start, også før forhandlingerne begyndte og konfliktvarslerne blev fremlagt, været klar til forhandling. Det har vi aldrig afvist. Med en campingsæson der er koncentreret om en meget travl sommerferie samt meget forskellige medarbejdergrupper på hovedkontoret og ude på pladserne, har vi skulle sikre et resultat, der kan fungere for hele DCU. Det, er vi glade for, er lykkes med denne aftale, som er HK's landsoverenskomst.

HK Privat organiserer blandt andet værter på DCU’s campingpladser, som står for den daglige drift af pladserne, samt funktionærerne på DCU’s hovedkontor.

Med overenskomsten er de ansatte blandt andet sikret en fritvalgskonto samt forbedringer omkring pension, arbejdstidsregler og feriefridage.