C25-virksomheder skruer op for investeringerne i et ellers meget vanskeligt år

De danske børsnoterede selskaber i C25-indekset investerer markant mere end tidligere, og på trods af et meget vanskeligt år med pandemi har de opnået vækst i omsætningen og sikrer en stabil indtjeningsevne. Det viser analysen ‘C25 by Numbers’ fra PwC.
Henrik Steffensen, regnskabsekspert og partner i PwC

PwC’s nye analyse, C25 by Numbers, viser, at C25-selskaberne har skruet op for investeringerne under COVID-19-pandemien. De samlede investeringer er således steget med 31,6 mia. kr. i 2020, hvilket udgør en gennemsnitlig stigning på hele 23 %. Til sammenligning steg de gennemsnitlige investeringer med 8 % i 2019. Det skyldes, at hele 16 ud af 22 selskaber investerer mere i 2020 end i 2019.

“Det fremgår af flere årsrapporter, at virksomhederne i 2020 har investeret ekstraordinært meget i øget digitalisering af forretningsgange og digitale platforme samt udbygning og omlægning af deres produktionsanlæg. Det er uden tvivl COVID-19-krisen, der har været med til at accelerere virksomhedernes behov for digitale løsninger,” forklarer Henrik Steffensen

Analysen viser desuden, at udviklingen i den gennemsnitlige omsætning fortsat ligger på et tilfredsstillende niveau. Den gennemsnitlige omsætningsvækst pr. selskab for 2020 er således 9 %, hvor den over en femårsperiode har ligget mellem 6-11 % - med et gennemsnit på 10% for alle 5 år.

“Det er en flot vækst og det afspejler, at de typiske brancher iC25-indekset som medicinal, transport og energisektor har været relativt mindre ramt af de negative effekter af COVID-19-krisen i forhold til andre brancher, og at virksomhederne generelt har været omstillingsparate og formået at skabe omsætning og indtjening i en ellers vanskelig periode,” fortæller Henrik Steffensen.

For indekset som helhed er omsætningen steget med 11 mia. kr. i 2020 i forhold til 2019.

C25-selskabernes indtjeningsevne er fortsat høj
Ifølge analysen er udviklingen i selskabernes indtjeningen (EBIT) positiv for 2020, hvor C25-indeksets samlede indtjening endte på 143 mia. kr., hvilket er en stigning fra 135 mia. kr. i 2019. Den gennemsnitlige stigning i EBIT ligger på 3 %, hvilket er lavere end i 2019, hvor væksten var på 7 % i gennemsnit pr. selskab. 6 ud af de 22 selskaber nævner desuden i deres årsrapport, at de i løbet af 2020 har gennemført eller igangsat omkostningsreducerende initiativer.

“Analysen viser, at selskaberne har været i stand til at forsvare deres indtjening i et marked, som har været turbulent. Selskaberne har i høj grad tilpasset deres omkostninger og holdt lidt igen med udbetalingerne til aktionærerne. Udlodning af udbytter, og køb af egne kapitalandele, er faldet set i forhold til 2019,” forklarer Henrik Steffensen.

Ingen særlige nedskrivninger og tro på fremtiden
PwC’s C25 by Numbers analyse viser, at der ikke har været væsentlige nedskrivninger i årsrapporterne for 2020.

“At der ikke er gennemført væsentlige nedskrivninger er med til at understrege, at selskaberne stadig ser positivt på fremtiden, og at de står i en stærk finansiel situation og dermed har et stærkt afsæt til at imødekomme fremtidens udfordringer,” understreger Henrik Steffensen.

Ifølge PwC’s CEO Survey 2021 stiger de danske toplederes forventninger til verdensøkonomien markant i 2021, og 9 ud af 10 danske CEO’er tror på vækst i egen virksomheder i de kommende 12 måneder.

“På trods af at COVID-19-pandemien fortsat har lukket store dele af verden ned, har udsigten til vaccination af verdensbefolkningen og en større sikkerhed omkring genåbning af verdenssamfundet givet anledning til fornyet optimisme, som vi også ser afspejlet i virksomhedernes forventninger til det kommende år og i deres investeringsvillighed,” slutter Henrik Steffensen.

De ikke-finansielle C25-selskaber, som indgår i analysen

A.P. Møller - Mærsk