Midtjysk Boligselskab

Byrådet holdt møde i forvandlet boligområde

Fra byrådssal til boligområde. Skanderborg Byråd og Skanderborg Kommunes ledelse skiftede torsdag den 20. april de vante møderammer ud med rundvisning, oplæg og oplevelser i boligområdet Højvangen, der gennem de seneste år har gennemgået en stor forvandling med renoveringer, fællesskab og sammenhold på tværs af beboerne.
Byrådet i Skanderborg og kommunens ledelse havde torsdag skiftet de vante møderammer ud med boligområdet Højvangen, blandt andet med oplæg om den boligsociale helhedsplan. Foto: Boligkontoret Danmark.

Beboere bød politikerne indenfor i de totalrenoverede lejligheder, der var statusoplæg om helhedsplanen ’Fælles om Højvangen’, og det hele sluttede af med mad lavet af en af Skanderborgs ’bydelsmødre’ og hendes datter.

”Det har været fantastisk at kunne vise boligområdets forvandling frem for politikerne og kommunens ledelse, så de ved selvsyn kan fornemme den høje trivsel, der er i boligområdet nu,” siger Anita Dideriksen, forretningsfører i Boligkontoret Danmark, der administrerer Midtjysk Boligselskab, som sammen med Skanderborg Andelsboligforening favner Højvangen i Skanderborg.

Højvangen har de seneste år gennemgået en stor forvandling. Tidligere kæmpede området med kriminalitet og fremgik fra 2013-15 på listen over udsatte boligområder. Men efter gennemgribende renoveringer og en større boligsocial helhedsplan fremstår boligområdet i dag fuld af liv, fællesskab og sammenhold. I september 2022 vandt området prisen som Nordens Bedste Boligområde, en pris der uddeles af NBO Nordic Housing.

”Det boligsociale arbejde har gjort og gør en kæmpe forskel for mange mennesker, og arbejdet og udviklingen gavner både den enkelte beboer, boligområdet og Skanderborg som kommune. Den menneskelige og økonomiske indsats lønner sig, både nu og fremadrettet,” siger Anita Dideriksen.

Nu skal de gode resultater forankres

De gode resultater er ikke kommet over natten. Arbejdet begyndte for snart 15 år siden med områdets første boligsociale helhedsplan, og den nuværende helhedsplan løber til og med december 2025.

”Så vores fokus er nu at sikre, at helhedsplanens projekter og initiativer forankres og lever videre. Det sker blandt andet ved at understøtte de frivillige initiativer, der skaber sammenhængskraft i området og mening for den enkelte beboer,” siger Charlotte Strandgaard, der er projektleder i helhedsplanen ’Fælles om Højvangen’. Hun tilføjer, at en fremtidssikring af den gode udvikling også sker gennem et godt samarbejde mellem kommune og boligorganisationer.

Trine Frenger, medlem af Skanderborg Byråd for Socialdemokratiet og formand for Børne- og Ungdomsudvalget, deltog i byrådets besøg i Højvangen.

”Jeg er dybt imponeret over det arbejde, der leveres fra helhedsplanen og boligorganisationernes side. Og der er ingen tvivl om, at der skal være politisk støtte og opbakning, når helhedsplanen udløber, hvor vi skal have en god og tæt dialog med boligorganisationerne,” siger Trine Frenger. Hun peger desuden på, at mange af initiativerne fra Højvangen kan overføres til andre boligområder i kommunen.

Også Anne Heeager, der er valgt ind i byrådet for Radikale Venstre, tog meget med sig fra besøget.

”Det var fantastisk at se, hvordan mange projekter nu udelukkende drives af frivillige, for eksempel cykelværkstedet. Man kunne se en enorm stolthed hos den kvinde, der leder cykelværkstedet og den dreng, der var ansat i værkstedet i et lommepengejob. Og skal vi tale økonomi, så er det kloge penge at bruge. Vi skal virkelig arbejde for, at vi sikrer de gode investeringer, når helhedsplanen afsluttes,” siger Anne Heeager, der ligesom byrådskollegaen også gerne ser, at de boligsociale værktøjer bruges andre steder i kommunen.

Faktaboks:

I helhedsplanen indgår afd. 30 (Kildevænget), afd. 39 og afd. 65 (Poul La Cours Vej), Midtjysk Boligselskab samt afd. 17 (Chr. Kolds Vej og NFS. Grundtvigs Vej) i Skanderborg Andelsboligforening.

Helhedsplanen er et samarbejde mellem Skanderborg Andelsboligforening, Midtjysk Boligselskab, Skanderborg Kommune og Landsbyggefonden.

Helhedsplanen løber frem til 31.12.2025.

Helhedsplanen arbejder ud fra tre hovedtemaer: medborgerskab og sammenhængskraft, uddannelse og livschancer samt beskæftigelse.

Billeder

Download
Boligområdet Højvangen har gennemgået en stor forandring de senere år. Foto: Boligkontoret Danmark.

Information om Midtjysk Boligselskab

Midtjysk Boligselskab

Midtjysk Boligselskab er et alment boligselskab med over 2.200 lejeboliger fordelt på 80 boligafdelinger i hele Øst- og Midtjylland.

Midtjysk Boligselskab administreres af Boligkontoret Danmark, der som en foreningsbaseret nonprofitorganisation leverer administration, rådgivning og serviceydelser til mere end 35.000 lejeboliger landet over for både boligselskaber og kommuner.

Følg pressemeddelelser fra Midtjysk Boligselskab

Flere pressemeddelelser fra Midtjysk Boligselskab