Byggevirksomhed i Næstved hædret med DI-pris

Det er en insisteren på ordentlighed og lysten til at udvikle sig, der er drivkraften bag den snart 75 årige byggevirksomhed Hansen & Andersen A/S. Virksomheden er familieejet af Steen Toftebjerg og hans to sønner Jesper og Rasmus Toftebjerg, og deres store initiativlyst og ambitioner gør dem til en værdig modtager af DI Sydsjællands Initiativpris 2021.
Fra venstre: Carsten Rasmussen, borgmester i Næstved Kommune, Jesper Toftebjerg, økonomidirektør, Steen Toftebjerg, adm. direktør, Rasmus Toftebjerg, teknisk direktør, Klaus Rønholt, formand DI Sydsjælland – nederst: Holly, hund.

- Hansen & Andersen A/S er et lysende eksempel på en virksomhed med initiativ og vækstambitioner, som hele tiden har fokus på at udvikle sig. Samtidig er virksomheden godt i gang med at forberede sig på fremtiden, som stiller krav til klima og miljø, siger Klaus Rønholt formand for DI Sydsjælland.

Virksomheden blev grundlagt i 1947 af Heinrich Hansen og Carl Andersen og er groet derfra. I de første år opførte virksomheden privatboliger, men nu deltager den også i større entrepriser.

- Vi er rigtig stolte over denne pris, som er en anerkendelse af det hårde arbejde, som vi alle lægger i virksomheden. Vi synes selv, at vi gør det godt, men det betyder rigtig meget, når andre også ser det, siger Jesper Toftebjerg, økonomidirektør i Hansen & Andersen A/S.

Virksomheden har mere end 80 ansatte, som dækker over flere forskellige faggrupper. Der er stort fokus på udvikling og ordentlighed, og 8-9 procent af medarbejderne er lærlinge. Blandt medarbejderne finder man også40 års jubilarer.

- Vi er meget bevidste om hele tiden at uddanne vores kommende medarbejdere og udvikle de medarbejdere, vi allerede har. Derfor kan vi holde på vores medarbejdere i lang tid, og det er sjældent svært for os at rekruttere. Vi har også uddannet en kvindelig tømrerlærling, som vi er rigtig glade for, og vi er meget bevidste om, at der skal flere kvinder ind i byggebranchen, siger Jesper Toftebjerg.

Virksomheden landede sidste år et resultat på over 10 mio. kr. mod 3 mio. kr. året før. I disse år oplever byggebranchen en stor efterspørgsel fra både private og virksomheder. Mangel på arbejdskraft og materialer gør det vanskeligt at skabe et godt resultat. Samtidig er det vigtigt for virksomheden at bruge tid på at omstille sig til fremtiden.

- Vores motto er ”Vi bygger videre på en god idé”, og vi er meget bevidste om, at træerne ikke vokser ind i himlen, selvom vi oplever meget flotte resultater i disse år. Vi forsøger hele tiden at udvikle os og se ind i en mere bæredygtig fremtid. Derfor har vi lagt 500 kvm. solceller på taget og skiftet oliefyret ud med varmepumper. Løbende udskifter vi også vognpakken til mere klimavenlige biler, siger Jesper Toftebjerg.

Hansen & Andersen A/S har klaret sig flot gennem den nuværende sundhedskrise, hvor alle medarbejdere er blevet holdt i gang, og der har ikke været brug for lønkompensation til nogen.

Hansen & Andersen A/S fik overrakt Initiativprisen på virksomhedens adresse i Næstved den 8. december 2021. Ved overrækkelsen deltog borgmester i Næstved Kommune Carsten Rasmussen og formand for DI Sydsjælland Klaus Rønholt.

Fakta om Hansen & Andersen A/S

- Etableret i 1947 af Heinrich Hansen og Carl Andersen

- Virksomheden håndterer de fleste byggeprojekter, hvad enten det er som total- eller fagentreprenør

- Virksomhedens bruttofortjeneste i 2020 blev på godt 58 mio. kr. og årets resultat på godt 10 mio. kr.

Fakta om Initiativpris 2021

Prisen uddeles som en hyldest til virkelysten, kreativiteten og skabertrangen blandt de små og mellemstore virksomheder i DI's medlemskreds. Det er virksomheder som på en eller anden måde kan fremhæves og fremstå som en god og inspirerende rollemodel for andre erhvervsledere. Det er bestyrelsen i den pågældende regionalforening, der udpeger den regionale modtager af InitiativPrisen. Og det er også bestyrelsen, der overrækker prisen.

Kriterierne for Initiativprisen er:

- Virksomheden må ikke have over 100 ansatte i det år, hvor prisen uddeles. Hvis virksomheden evt. er i koncernsamarbejde med andre virksomheder, må det samlede antal ansatte maksimalt være 300.

- Virksomheden skal gennem særligt initiativ og virkelyst inden for afsætning, teknologi, uddannelse eller andre områder gennem en kortere årrække have skabt grundlag for vækst.

- Der vil også blive lagt vægt på udviklingen i nøgletal, eksempelvis omsætningen, bruttofortjenesten, årets resultat, egenkapitalen og/eller antal ansatte de seneste år.

- Virksomheden skal være fuldt medlem af DI eller være associeret.

Særligt kriterie 2021: En fremtidssikret forretning

Virksomheden har iværksat initiativer, der bidrager til at fremtidssikre virksomhedens produkter, services eller produktionsprocesser. Det kan eksempelvis være gennem tiltag, der tager afsæt i verdensmålene, hvor der blandt andet kan være fokus på bæredygtighed, miljøforbedrende tiltag, diversitet og uddannelse.

Det er afgørende, at der er skabt grundlag for en fremtidssikret forretning, idet de iværksatte initiativer giver virksomheden et godt afsæt i forhold til at styrke konkurrencekraften, vinde nye markeder og tiltrække de bedste talenter.

Presserådgiver Claus Kaae-Nielsen, DI, telefon 2332 6829
Økonomidirektør Jesper Toftebjerg, Hansen & Andersen A/S 4021 7565