Byggebeskæftigelsen trodser corona

Installationsbranchen holder fast i sine medarbejdere og ansætter igen trods coronakrisen. I alt er 47.866 beskæftigede i 3. kvartal i installationsbranchen og dermed vender udviklingen efter et dyk i 2. kvartal. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik over den sæsonkorrigerede byggebeskæftigelse.
Beskæftigelsen i installationsbranchen.

Efter et fald på knap 1.000 beskæftigede fra 1. kvartal til 2. kvartal er installationsbranchen nu begyndt at få flere beskæftigede igen. Fra 2. til 3. kvartal er der ifølge Danmarks Statistik sket en stigning på ca. 350 beskæftigede, så man nu er oppe på i alt 47.866.

”Selvom vi stadig ligger under niveau i forhold til samme tidspunkt sidste år, særligt på vvs-området, så er det meget positivt, at installationsbranchen tydeligvis kan se muligheder trods coronakrisen,” siger Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal, og understreger:

”Økonomien var stærk, inden coronakrisen ramte landet, og installationsbranchen oplevede rekordhøj beskæftigelse inden for elinstallation samt den højeste beskæftigelse inden for vvs- og blikkenslagerområdet siden 2008. De niveauer er vi ikke tilbage på, men vi ser nu en positiv udvikling igen.”

Særligt indenfor elinstallation er der gang i virksomhedernes ansættelser. Her er det tabte genvundet – og lidt til på – til trods for, at 7 ud af 10 virksomheder fortsat rapporterer, at de den seneste måned oplevede en omsætningsnedgang på grund af coronakrisen.

”Hvis man taber kunder, kan man jo vælge at gøre én af to ting: Man kan enten læne sig tilbage og håbe på, at de kommer igen af sig selv, eller man kan være opsøgende, investere og prøve at kæmpe sig ind på nye kunder. Beskæftigelsestallene understreger, at elinstallatørerne har valgt at tage affære og gøre, hvad de kan, for selv at styre showet,” siger Maria Schougaard Berntsen og fortsætter:

”En krise som denne lukker døre men åbner også nogle nye. Flere offentlige institutioner og virksomheder har eksempelvis fået øjnene op for værdien af berøringsfrie installationer med fx sensorer til lys. Hvis du har en “håndfri” bygning, minimerer du også smitterisikoen for dine ansatte – fx plejepersonale og lærere – samtidig med, at du formentlig kommer til at spare en del CO2. Det er med andre ord win-win.”

I alt er der 176.500 beskæftigede inden for bygge og anlægsbranchen, når man tager højde for sæsonkorrektion. Installationsbranchens udvikling er dermed på linje med den øvrige byggebranche, der også, for første gang siden coronakrisen ramte, oplever en beskæftigelsesstigning, men stadig ligger under sidste års niveau.

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne – mo.: 51 30 95 37

Beskæftigelsen i installationsbranchen.
Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.