BUPL: Stram økonomiaftale risikerer at ramme børneområdet

Økonomiaftalen mellem KL og regeringen vil formentlig betyde flere besparelser på børneområdet i 2024 og er i bedste fald status quo.

BUPL-formand Elisa Rimpler frygter, at økonomiaftalen for 2024 vil medføre endnu flere besparelser på kernevelfærden i kommunerne. Herunder også i daginstitutioner, SFO’er og klubber.

”Rigtig mange kommuner er gevaldigt pressede på økonomien. Regnskabstal fra 2022 viste besparelser på børneområdet for 500 millioner kroner. Så selvom KL og regeringen siger, at demografien dækkes, er jeg alvorligt bekymret for, at pengene ikke slår til. Og det vil medføre endnu flere besparelser,” siger BUPL-formand Elisa Rimpler.

Samtidig fastholder regeringen, at kommunerne skal spare 700 millioner kroner på administration. En opgave kommunerne selv har advaret om vil medføre besparelser på kernevelfærden.

”Jeg frygter, at kommunerne ender med at køre grønthøsteren ud over velfærden for at finde pengene. Vi har lige fået en kvalitetsundersøgelse på daginstitutionsområdet, der viser kæmpe udfordringer med den faglige kvalitet  – ikke mindst på grund af mange års spareøvelser på børneområdet,” siger Elisa Rimpler.

Elisa Rimpler påpeger også det paradoksale i, at det økonomiske råderum forleden fik et ordentligt nok opad. Der er plads til at investere i velfærden, lyder det fra BUPL-formanden.

”Presset på vores velfærdssamfund er massivt. Hvis vi skal vende den udvikling, kræver det, at politikerne investerer i faglighed og attraktive kommunale arbejdspladser. Det gør denne økonomiaftale ikke. Det er højest status quo,” siger Elisa Rimpler.