BUPL: Godt at ældste elever kan vende tilbage til de vigtige fællesskaber

BUPL er glad for, at skolen og fritidsinstitutionerne åbner for de ældste elever. Det er vigtigt, at der bliver afsat de nødvendige ressourcer til at tage imod de større børn, og så bør fritidsinstitutioner gøres gratis, siger formand Elisa Rimpler.

”Det er vigtigt, at de ældste elever nu får mulighed for at vende tilbage til de vigtige fællesskaber i skolen, SFO og klub. Vi har set tegn på, at mistrivslen blandt børn og unge er eskaleret under corona-krisen og nedlukningen af skole og fritidsinstitutioner,” siger Elisa Rimpler.

Hun understreger, at det nu er vigtigt, at der bliver afsat de nødvendige ressourcer til at tage imod de større børn.

”De har været hjemme i lang tid. Derfor er det ekstra vigtigt, at pædagogerne er der til at tage de vigtige snakke om den svære tid og få de børn med, der er utrygge og har det svært,” siger hun.

Samtidig med genåbningen af skolen for de ældste elever skal der skrues op for fritidstilbuddene, mener BUPL.

”Vi skal have genåbnet klubberne og mere end en dag om ugen. Og vi foreslår, at alle fritidsinstitutioner gøres gratis i genåbningsperioden – både SFO og klub. Lige nu ser vi udmeldelser og manglende nye indmeldelser. Men der er så meget brug for de fysiske fællesskaber, der danner rammen for børn og unges liv, ” siger Elisa Rimpler.

BUPL-formanden er tilfreds med, at partierne har givet skolerne indtil 18. maj, så de kan nå at planlægge og gøre klar til modtagelsen af de ældre elever.

“Det her skal gøres ordentligt, og derfor skal vi forberede os grundigt til at tage imod eleverne. Sidste gang gik det lidt for hurtigt. Så vi er glade for, at politikerne har lyttet til vores ønske om at få mindst 10 dage,” siger hun.

Behovet for flere pædagoger stiger: 50.000 børn flere børn i daginstitutionsalderen27.5.2020 13:07:23 CESTPressemeddelelse

Der bliver brug for 9000 pædagoger frem mod 2030, hvis vi skal følge med det stigende børnetal og tage hånd om de mange flere børn, der i de kommende år skal have en god hverdag i landets daginstitutioner. Det understreger behovet for en velfærdslov, der kompenserer kommunerne fuldt ud for den demografiske udvikling og for at fremrykke loven om minimumsnormeringer.