BUPL efter nye smittetal: Gå over til nødpasning nu

Regeringen har besluttet at lukke stort set alt ned, og også at sende de yngste børn i skolen og SFO’erne hjem. BUPL undrer sig over, at daginstitutionerne fortsat skal holde åbent som sædvanligt, selv om smittetallet blandt det pædagogiske personale nu er større end i ældreplejen og skolen.

Godt, men ikke godt nok.

Sådan lyder reaktionen fra pædagogernes fagforening BUPL efter at regeringen onsdag aften præsenterede en række nye corona-restriktioner.

De betyder blandt andet, at børnene i folkeskolens yngste klasser, SFO og klubber lukker fra på mandag 21. december og frem til efter nytår. Daginstitutionerne, som netop nu oplever en markant stigning i antallet pædagoger, der er testet positiv, skal fortsat holde åbent.

BUPL-formand Elisa Rimpler er tilfreds med, at der lukkes ned for skole, SFO og klub for at begrænse smittespredningen. Men hun er uforstående over for, at der ikke overgås til nødpasning i daginstitutioner.

”Vi hører om meget vanskelige arbejdsforhold i daginstitutionerne. Det psykiske arbejdsmiljø er alvorligt presset. Vi får stadig flere henvendelser fra pædagoger og ledere, som fortæller om umulige og meget utrygge forhold, Det havde vi håbet og forventet, at regeringen ville handle på,” siger Elisa Rimpler.

Den seneste udvikling i antal smittede pædagoger i landets daginstitutioner, skoler og klubber, er alvorlig og stærkt stigende. Mens to procent af danskerne samlet set har testet positiv for covid-19, gælder det 3,52 procent af de ansatte i vuggestuerne.

Smitteniveauet blandt personalet i vuggestuer er dermed nu højere end for ansatte på plejehjem og i skolen.

”Vi vil gå langt for at få samfundet til at køre, men det er meget at forlange, at mens hele landet lukker ned, skal pædagogerne i daginstitutionerne stadig gå på arbejde, som de plejer. Man skal huske på, at vi ikke, som de øvrige faggrupper, problemfrit kan bruge værnemidler af pædagogiske hensyn, ligesom de i de fleste kommuner skal betales af egen lomme. Det giver en kæmpe utryghed, som vi er nødt til at handle på.”

Kommunerne kan vælge at dimensionere antallet af børn i daginstitutionerne, men det sker i praksis sjældent, og overlades til de enkelte pædagogiske ledere.

”Det er en urimeligt, at den enkelte leder midt i en i forvejen presset situation, skal afgøre, hvilke børn der må komme, og hvilke der ikke må. Det må være et politisk ansvar,” siger Elisa Rimpler.