Budgetlov skyld i overforsigtige kommunale budgetter

Flere kommuner budgetterer med underforbrug på service i næste års budgetter, viser ny undersøgelse. Tid til at gøre op med budgetloven, mener FOA.

Fire ud af 10 kommuner budgetterer med udgifter til service, som ligger under det, de kan bruge. Det viser en rundringning til 90 økonomichefer i de danske kommuner, som Epinion har foretaget for FOA.

”Penge, der er afsat med en forventning om at sikre en ordentlig pleje af vores ældre og udvikling af vores børn, bør bruges til netop det. Men det tyder på, at kommunerne har været overforsigtige, da de lagde budgetterne for næste år,” siger næstformand i FOA Thomas Enghausen.

En gennemgang af 50 kommuners budgetforlig, som FOA selv har lavet, viser samme historie: Kommunerne bruger i budgetterne færre penge, end de må.

Gennemgangen viser også, at kommunerne håndterer midlerne vidt forskelligt. Nogle steder bliver pengene lagt over i en slags bufferpulje.

”Det er i og for sig klogt nok at lægge penge væk til dårlige tider. Men når der år efter år kommer flere børn og ældre – og udgifterne dermed stiger, betyder det, at man fra nytår må sænke serviceniveauet for børn og ældre unødvendigt meget, hopper kæden af,” siger Thomas Enghausen.

Han peger på, at kommunerne frygter at blive mødt af økonomiske sanktioner, hvis serviceudgifterne overstiger servicerammen.

”Og med god grund. Budgetloven er med dens sanktioner decideret skadelig for den danske velfærd. Vi risikerer med andre ord, at de penge, som regeringen sætter af i økonomiaftalen – og som skal gå til at løfte velfærden – ikke bliver brugt til det der var meningen – nemlig øget service til borgerne.”

”Derfor håber vi snart, at Christiansborg tager konsekvensen og skrotter den skadelige budgetlov,” siger Thomas Enghausen.