Budgetforlig der peger fremad.

Der er ros fra DI Sydvestjyllands formand til det netop indgåede budgetforlig i Esbjerg Kommune, der tager fat på nogle af de store udfordringer Esbjerg Kommune står overfor.

- Budgetforliget indeholder mange gode elementer. For eksempel er der budgetteret med et glædeligt løft til folkeskolen, herunder forbedring af indeklimaet i skolerne og forbedringer af IT-udstyret. Samtidig giver budgetforliget mulighed for at ansættelse endnu en erhvervsplaymaker, som kan være med til at sikre at alle elever i folkeskolen kan komme i erhvervspraktik. Det har været et stort ønske fra DI Sydvestjylland i flere år, siger formand for DI Sydvestjylland Jesper Toft Mathiasen.

I budgettet er der også sat penge af til at skærpe indsatsen på klimaområdet, bl.a. med en aftale om at borgere og virksomheder i fællesskab udarbejder en plan for at Esbjerg Kommune kan blive CO2-neutral i 2030.

- Der er ingen tvivl om at klimaindsatsen vil være helt afgørende for vores fremtidige vækst og udvikling her i Esbjerg Kommune. Det er en stor udfordring, men et konstruktivt samarbejde med kommunen giver også vore virksomheder store muligheder for at være med helt fremme på klimaområdet. Så vi kan kun rose kommunen for at tage fat på udfordringen, siger Jesper Toft Mathiasen.

Business Esbjerg tilføres yderligere 1 mio kr om året, bl.a. får iværksætterhuset Riggen forhøjet sit budget, ligesom Education Esbjerg sikres midler i 2023 og 2024. Derudover er byggesagsgebyret nedsat, og der tilføres flere ressourcer til både byggesagsbehandling og lokalplanarbejdet.

- Esbjerg Kommune tager med budgetforliget et vigtigt skridt til at få løst nogle af de store udfordringer vi står overfor både på kort og lang sigte, så vi ser meget frem til at budgetforliges aftaler nu bliver sat i værk, siger Jesper Toft Mathiasen.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Johan H. Pedersen, jhp@di.dk, tlf.: 4084 3207 eller pressekoordinator Bo Hjuler, boh@di.dk, tlf.: 3377 3819.