DI Vendsyssel

Brønderslev er den mest erhvervsvenlige kommune i Vendsyssel

Brønderslev Kommune er tilbage som den mest erhvervsvenlige kommune i Vendsyssel, viser DI’s undersøgelse af erhvervsklimaet i kommunerne. Brønderslev er i den bedste tredjedel af landets kommuner.

Fra en placering som nummer 45 i sidste års undersøgelse er kommunen i år rykket op ad listen til en placering som nummer 27. Forklaringen på den forbedrede placering skal først og fremmest findes i virksomhedernes overordnede vurdering af erhvervsvenligheden.

- Kommunen har et godt image, og det er noget af det, som virksomhederne i Brønderslev prioriterer allerhøjest. Et godt image gør det for eksempel lettere at tiltrække arbejdskraft til kommunen, siger næstformand Gitte Clausen Bruun fra DI Vendsyssel.

Erhvervsklimaet i kommunerne bliver vurderet ud fra ni kriterier. Information og dialog er en anden kategori, hvor kommunen har oplevet fremgang. Her er det kommunens formidling af væsentlig information til virksomhederne, der driver den positive udvikling.

- Der er ingen tvivl om, at en enkelt sag i teknisk udvalg har fyldt meget for virksomheder og borgere i den seneste tid. I vores undersøgelse handler information og dialog om, hvor god kommunen er til at holde omverdenen orienteret. Alle kommuner har fra tid til anden sager, der har stor interesse for borgere og virksomheder. Det afgørende er, at det er til at gennemskue, hvad der sker, siger Gitte Clausen Bruun.

Det vigtigste emne for virksomhederne i Brønderslev Kommune er infrastruktur og transport. I de seneste år har kommunen ligget i den tunge ende, men i år er der fremgang. Det er især virksomhedernes vurdering af den kollektive trafik, der er mere positiv end tidligere.

Frederikshavn Kommune er nummer 40 og Hjørring Kommune er nummer 61 i årets undersøgelse.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2019

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2019, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 10. år i træk, at DI laver undersøgelsen.
  • 7.332 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 370.000 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 20 pct. af den private beskæftigelse.
  • Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.
  • Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

Følg Dansk Industri på:

Kontakter

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Dennis Jensen, deje@di.dk, tlf.: 2065 5202 eller pressekoordinator Claus Kaae-Nielsen, clkn@di.dk, tlf.: 2332 6829

Information om DI Vendsyssel

DI Vendsyssel

For yderligere information om DI Vendsyssel:

Chefkonsulent Dennis Jensen
Mail: deje@di.dk