De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man køber et bjælkehus? Ved de, hvornår man skal omregistrere sin bil ved udlån, eller om man kan udvide sin indboforsikring ved tyveri fra et plejehjem?
Foto: Pascal Bernardon/Unsplash

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anna G. Bach, agb@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 hverdage mellem 10-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/

Brevkasse for april:

Spørgsmål: Hvordan får vi svampeforsikret et bjælkehus, vi gerne vil købe?

Hej Forsikringseksperter

Vi er ved at købe et bjælkehus, som er opført i 2002. I den forbindelse skal vi også købe en ejerskifte- og husforsikring. Men de fleste selskaber vil ikke dække fugt, skimmel, insekter og råd i træværket.

Det lyder vildt, når huset er så nyt. Kan det slet ikke lade sig gøre at få huset svampeforsikret?

Mvh.

Huskøberen

Hej huskøber

Det lyder spændende med jeres huskøb.

Det er desværre helt almindeligt, at de fleste forsikringsselskaber/husforsikringer undtager svampe- og rådskader. Det skyldes, at konstruktionen giver en øget risiko for vandindtrængen/fugt, som kan udvikle sig til svamp eller råd.

Derfor kan det være en udfordring at få huset dækket fuldt ud, ligesom det i øvrigt er tilfældet for fx bindingsværk og pudsede træhuse. Du må prøve at kontakte et par selskaber mere. Du kan med fordel sammenligne både pris og dækning på husforsikringer på Forsikringsguiden.dk.

Du skal være opmærksom på, at skimmelsvamp i sig selv hverken er dækket af en hus- eller ejerskifteforsikring. Skimmelsvamp kan dog være dækket, hvis det er en direkte følge af en anden skade, som enten en hus- eller ejerskifteforsikring dækker. Det kan fx være, hvis man får en vandskade pga. et brud i et skjult rør (hus), eller ved en konstruktionsfejl, hvor skimmelsvampen nedsætter brugen af eller værdien på huset (ejerskifte).

Med hensyn til en ejerskifteforsikring er der ikke så mange forskellige forsikringsselskaber, som udbyder denne type forsikring. Du kan se på vores hjemmeside Forsikringsoplysningen.dk, hvem der udbyder en ejerskifteforsikring.

Bedste hilsner

Spørgsmål - Er det nødvendigt at omregistrere min bil, hvis jeg låner den ud til min ven for en længere periode?

Hej

Jeg har købt en bil nummer to, som jeg gerne vil låne ud til en ven. Men mit forsikringsselskab siger, at bilen så skal omregistreres. Det betyder så også, at ejerskabet overføres til min ven, og det skal det ikke.

Jeg har også fået to forskellige svar på, hvilket navn forsikringen skal stå i – hhv. mig fordi jeg ejer bilen, og min ven fordi han er brugeren af den.

Hvad gør jeg? Og hvilket navn skal forsikringen stå i?

Hilsen

Den nye bilejer

Hej nye bilejer

Man må gerne lejlighedsvist låne sin bil ud til andre uden, at det kræver en omregistrering. Hvis andre derimod har fast råderet over din bil, skal din bilforsikring justeres.

Det skyldes, at enhver bil altid skal forsikres i den rette ejer/brugers navn. Prisen bliver beregnet efter den faktiske risiko, dvs. hvem der kører i bilen. Det er ulovligt at køre med en forsikring, som kun beregnes ud fra dine oplysninger, hvis andre også bruger bilen fast.

Som regel er det muligt at tilføje en ekstra bruger på sin bilforsikring. Men det kræver typisk, som dit forsikringsselskab oplyser, at du omregistrerer bilen. Du burde fortsat kunne stå som eneejer af bilen, selvom du tilføjer en sekundær bruger. Du kan læse mere om, hvordan du bruger Motorregistret ved omregistrering på Skat.dk.

Vi har ikke mulighed for at svare på, hvordan de enkelte forsikringsselskabers systemer er indrettet, og dermed om forsikringen skal stå i dit eller din vens navn. Alternativt må I undersøge, hvad der kan lade sig gøre i et andet forsikringsselskab.

Spørgsmål - Kan man, som plejehjemsbeboer, ikke få dækket tyveri af kontanter fra et ulåst værelse?

Hejsa

Jeg har et spørgsmål vedrørende simpelt tyveri.

Min svigerfar bor på plejehjem og har været udsat for et tyveri fra sit værelse, hvor han har fået stjålet sin pung med 4.700 kr. i. Hans forsikringsselskab siger, at det er simpelt tyveri, hvorfor de ikke vil erstatte kontanterne. De vil gerne dække pungen og de kort, som var i pungen. Men med en selvrisiko på 1.400 kr. får han intet udbetalt.

Når jeg kigger i forsikringsvilkårene, kan jeg godt se, at tyveriet ikke opfylder definitionen for et indbrud, når der ikke er tegn på opbrud. Men jeg synes ikke, at det er rimeligt, at man betragter tyveri fra et værelse som simpelt tyveri, når der er tale om en person, der bor på plejehjem og er afhængig af hjælp fra personalet til at komme op af sin seng – og derfor selvfølgelig heller ikke kan låse døren.

Jeg ved ikke, hvad han skulle have gjort, og jeg håber, at I kan komme med et råd.

Svigersønnen

Hej svigersøn

Jeg kan godt forstå din frustration.

For at tyveri af kontanter er dækket af en indboforsikring, skal tyveriet som hovedregel ske fra en forsvarligt låst bygning eller lokale.

Nogle forsikringsselskaber har dog indført en udvidet dækning netop på plejehjem/i beskyttet bolig, fordi det kan være vanskeligt at aflåse værelset, når man har behov for pleje. Det betyder, at de alligevel dækker fx kontanter og smykker op til vist aftalt beløb ved simpelt tyveri, dvs. selvom tyveriet sker fra en ulåst bolig/værelse.

Det kunne tyde på, at det ikke er tilfældet for din fars forsikring. I den situation mener jeg desværre ikke, at du har en god sag mod forsikringsselskabet, fordi der er tale om simpelt tyveri i forsikringsmæssig forstand, når tyveriet ikke sker fra en forsvarlig aflåst bygning eller lokale.

Jeg vil anbefale jer at undersøge, om han kan udvide sin forsikring/tilkøbe en ekstra dækning, når han bor på plejehjem. Hvis ikke det er muligt, må I undersøge, hvilke forsikringsselskaber, som udbyder en sådan udvidet dækning. I kan få indblik i priser og dækning på indboforsikringer på forsikringsguiden.dk.

Foto: Pascal Bernardon/Unsplash
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring15.4.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen? Hvordan fritidshusforsikringen dækker, hvis man ikke kan oplyse en konkret skadedato? Og hvor lang tid ulykkesforsikringen dækker, hvis dit barn falder og slår sine tænder?