Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, hvis man lejer sit sommerhus ud? Ved de, hvilke regler der gælder ved lån af andres trailer, eller om forsikringen dækker efter regnvejr?
Foto: Forsikring & Pension

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anna G. Bach, agb@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 hverdage mellem 10-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/

Brevkasse for juni:

Spørgsmål: Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg lejer mit sommerhus ud?

Hej Forsikringsoplysning

Jeg skulle have holdt ferie herhjemme i mit sommerhus denne sommer. Men set i lyset af de nye rejsevejledninger, vil jeg gerne rejse til Europa i stedet. Jeg overvejer i den forbindelse at leje mit sommerhus ud, da efterspørgslen i år er ekstra høj pga. coronasituationen.

Er der noget, jeg skal være særlig opmærksom på i forbindelse med udlejning?

Bh. Sommerhusejeren

Hej Sommerhusejer

Hvis du lejer dit sommerhus ud, skal du være opmærksom på, at din fritidshusforsikring normalt ikke dækker tyveri eller hærværk begået af en lejer, fordi du selv har givet lejeren adgang til dit sommerhus.

Hvis dine ting på anden vis bliver ødelagt ved et uheld, kan det være dækket, hvis du har en udvidet dækning for andre ”pludselige skader”.

Det er en god ide at undersøge, hvordan du er forsikret, og om du kan tilkøbe en forsikring, der dækker skader, som en lejer laver.

I mange forsikringsselskaber kan du købe en lejerskadedækning, som fx dækker, hvis lejeren ødelægger dine ting ved et uheld, stjæler noget eller begår hærværk i dit sommerhus.

Hvis du ikke er forsikret mod lejerskader, kan du på Forsikringsguiden.dk sammenligne priser på en fritidshusforsikring med en lejerskadedækning.

Generelt er det også klogt at tage sig nogle forholdsregler, når man lejer ud, fx opkræve et depositum og lave en lejekontrakt. Her er et par gode råd.

Gode råd, når du lejer dit sommerhus ud

• Fjern de mest værdifulde ting i dit sommerhus, inden du lejer ud
  • Undersøg, hvem du lejer ud til, og om de har en forsikring, der dækker uheld
  • Lav en lejekontrakt, og aftal et depositum
  • Tjek, hvordan din forsikring dækker, og om du kan udvide den
  • Hvis du lejer ud gennem et udlejningsbureau, så spørg, om der er en forsikring tilkoblet i din aftale.

Rigtig god sommer.

Bedste hilsner

Spørgsmål - Hvem skal forsikre grundejerforeningens trailer ved udlån?

Hej,

I vores grundejerforening, som består af 18 rækkehuse, betaler vi kontingent til bl.a. løbende vedligeholdelse af området, forskellige ydelser som fx udlån af selskabslokale, redskaber mv.

Nu vil et par beboere foreslå bestyrelsen at købe en fælles trailer. Den skal stå ved et fælles skur, og den vil kunne bruges af alle efter behov – dvs. også lånes ud til familie, venner og bekendte.

Men hvordan er det med forsikring af denne trailer, og hvem har ansvaret for fx vedligeholdelse, tyverisikring m.m.?

Grundejeren

Hej grundejer

Grundejerforeningen bærer det overordnet ansvar for at vedligeholde og forsikre traileren.

Når det er sagt, er der flere ting, som både du og grundejerforeningen skal være opmærksomme på, når traileren lånes ud.

1. Sørg for at lave en kontrakt ved udlån/udlejning
    Det er en god ide at lave en kontrakt ved udlånt/udlejning, så både ejer og låner ved, hvordan traileren skal opbevares, og hvad der er aftalt i tilfælde af skade eller tyveri.
  2. Traileren skal forsikres særskilt
    Hvis man som ejer, dvs. grundejerforeningen, vil være sikker på at få erstatning ved tyveri eller skader, skal man købe en særskilt kaskoforsikring på traileren, som dækker pludselige skader.
  3. Når man låner andres trailer
    Som låner er man forpligtet til at levere det lånte, her traileren, tilbage i samme stand. Skader skal anmeldes til ejerens eventuelle kaskoforsikring. Hvis traileren ikke er forsikret, skal man være opmærksom på, at lånerens egen indbo-/ansvarsforsikring aldrig dækker skader på en trailer, da der ikke er tale om indbo. Ejeren må i stedet kræve erstatning af låneren. Hvis traileren er kaskoforsikret, og forsikringen er købt med en selvrisiko, er dette beløb et mellemværende mellem grundejerforeningen og låneren.
  4. Skade sket under kørsel
    Ansvar for skader på andre, der sker under kørsel, er dækket af den træk-kende bils ansvarsforsikring, dvs. af den enkelte låners/brugers egen bilforsikring. Bilens ansvarsforsikring dækker aldrig skader på selve traileren.

Jeg håber, at I kan bruge mit svar, og at I får glæde af jeres trailer i grundejerforeningen.

Spørgsmål - Hvorfor dækker min forsikring ikke skader efter regnvejr?

Hej Forsikringsoplysning

Min svoger har anbefalet mig at kontakte jer i forbindelse med en vandskade i vores kælder.

Situationen er den, at vi for tre uger siden pludselig fik vand i vores kælder. Det regnede ret meget, og det viste sig senere, at vores grundvandspumpe var sat ud af drift.

Vi kontaktede vores forsikringsselskab, og de sendte straks et skadeservicefirma ud, som fjernede vandet og satte to affugtere op. Da Polygon var ude for at pille de opsatte affugtere ned i sidste uge, meddelte de, at vores forsikring ikke dækkede, fordi der ikke havde været skybrud.

Kan det virkelig passe – og bør mit forsikringsselskab ikke oplyse mig om det? Jeg håber, I kan hjælpe med et svar på, hvor jeg står.

Vh.
Husejeren med vand i kælderen

Hej husejer med vand i kælderen

For at din forsikring dækker vand, som enten er kommet op igennem dit afløb, eller på anden vis har oversvømmet din kælder, skal der normalt have været skybrud.

Forsikringsmæssigt er der tale om skybrud, når der falder 15 millimeter i løbet af 30 minutter eller 30-40 millimeter på et døgn. Oversvømmelsen må ikke skyldes manglende vedligeholdelse, som fx tilstopning. På Forsikringsvejret.dk kan man se, om der har været skybrud på en bestemt adresse på et givent tidspunkt.

Hvis der ikke har været skybrud, lyder forsikringsselskabets afgørelse til at være rigtig. For en almindelig husforsikring dækker ikke vandskader, der skyldes, at en grundpumpe stopper med at virke.

Når det er sagt, har du selvfølgelig krav på at få et begrundet afslag fra dit forsikringsselskab.

Desuden er det afgørende, hvad der er aftalt fra start. Forsikringsselskabet kan godt hjælpe med skadebegrænsning. Men som regel vil alle udgifter være på din regning, indtil det er afgjort, om skaden er dækket af din forsikring.

Foto: Forsikring & Pension
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring