Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om de skal have det grønne og røde kort med på kør selv-ferien? Ved de, om rejseforsikringen betaler for en ny rejse, når ens barn bliver syg på sommerferien, eller hvorfor man ikke får fuld erstatning, når en tyv er brudt ind ad et vindue på klem?
Foto: Fredrik Nyman/Johner/Ritzau Scanpix

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen et hav af danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anna G. Bach, agb@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 hverdage mellem 10-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/

Brevkasse for juli:

Spørgsmål - Skal jeg have det grønne og røde kort med på kør selv-ferie?

Kære Forsikringsoplysning

Min familie og jeg har lige erhvervet os en campingvogn, som vi skal køre til Italien med om et par uger.

Det er første gang, at vi kører så langt i egen bil, og vi glæder os helt vildt. Vi vil derfor også gerne være godt forberedt hjemmefra og undgå klassiske fejl. Og vi kan huske, at der er noget med det grønne og røde kort, når man kører på bilferie. Så vi håber, at I kan gøre os klogere.

Mvh.

Kør selv-entusiasten

Kære kør-selv entusiast

Du har helt ret, det er godt at have styr på det grønne og røde kort, når du rejser sydpå i egen bil. Og du er ikke ene om at være i tvivl om, hvilke regler der gælder.

Det grønne kort

Det grønne kort er et bevis på, at din bil er ansvarsforsikret. For langt de fleste er det dog slet ikke nødvendigt at have det grønne kort med. Hvis du kører i EU, Norge, Island, Schweiz, Andorra og Serbien, behøver du ikke have kortet med. Det skal du derimod, hvis turen fx går til Albanien, Makedonien eller Tyrkiet. Og i Kosovo skal du også købe en særlig ansvarsforsikring ved grænsen. Du kan se en liste over lande, hvor du skal have kortet med her.

Det røde kort

Det røde kort sikrer dig hjælp til din bil og campingvogn, hvis du skulle være så uheldig at komme ud for et færdselsuheld, et motorstop eller en punktering i udlandet, når din bil og campingvogn er kaskoforsikret i et forsikringsselskab, som er med i ”Rødt Kort-ordningen (det er de fleste). Men heller ikke her behøver du at have kortet med i en papirudgave. I stedet kan du hente Rødt Kort app’en helt gratis, inden du tager afsted. Eller du kan kode telefonnummeret ind til SOS på din mobil, +45 7010 5052.

Ud over at du med Rødt Kort app’en nemt kan tilkalde hjælp, får du også en række andre fordele. Den holder fx styr på, hvor man er strandet med sin bil, så man ikke behøver at huske på, hvor man er kørt galt eller har motorstop. Derudover kan du også få oplysninger om specifikke regler for kørsel i udlandet, planlægge rejseruten og få trafikmeldinger.

Til sidst vil jeg gøre dig opmærksom på, at du også skal huske at medbringe den originale registreringsattest for både bil og campingvogn – en kopi er ikke nok. Nedenfor har jeg lavet en tjekliste, som jeg håber du kan bruge.

Gode råd til bilferien

• Tjek bilen inden du tager afsted, fx olistand, dæktryk, kølesystem/væske, bremsevæske osv.
  • Hent Rødt kort som app til din smartphone eller medbring telefonnummeret til SOS, +45 7010 5052
  • Medbring kun det grønne kort - hvis du rejser uden for EU, Norge, Island, Schweiz, Andorra og Serbien
  • Husk relevante papirer/kort, fx registreringsattest, pas, kørekort og det blå sygesikringskort
  • Tjek, om der er særlige regler i de lande, du kører igennem
  • Læg refleksveste og advarselstrekant i bilen
  • Efterlad ikke værdier i bilen – og undgå at noget ligger synligt fremme.

Jeg håber, I får en rigtig god debut i Italien.

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Skal min rejseforsikring ikke betale erstatning for en ny rejse efter min datters sygdom på Kreta?

Hej Forsikringsoplysning

Vi er lige kommet hjem fra en ferie på Kreta. Desværre blev vores datter på 2 år allerede på tredjedagen indlagt med en slem virus. Det betød, at min mand og jeg på skift måtte være hos hende på hospitalet, da vi også havde vores 4-årige dreng med.

Vi har en årsrejseforsikring, og vores forsikringsselskab har været meget hjælpsomme under hele forløbet dernede og har også betalt for alle udgifter i forbindelse med hospitalsopholdet.

Det tog os et par uger at komme ovenpå igen, og det vigtigste for os var selvfølgelig, at vores datter blev rask igen. Da overskuddet vendte tilbage, gjorde en kollega mig opmærksom på, at vi også kunne få betalt en ny rejse. Jeg ringede derfor til mit forsikringsselskab for at få dækket den del af ferien, som vi fik ødelagt. Men til min store overraskelse vil de kun betale for den del af rejsen, der vedrører min datter og mig. Jeg har svært ved at forstå, at det kan passe, at de ikke skal betale en ny rejse for hele min familie. For vi fik selvfølgelig allesammen ødelagt ferien pga. vores datters sygdom. Kan I hjælpe med en forklaring?

Bh.

Den udmattede mor

Hej udmattede mor

Sikke en uheldig start på jeres sommerferie. Jeg håber, at din datter er blevet helt frisk igen.

Mange rejseforsikringer dækker ødelagt ferie, hvis man bliver indlagt pga. akut sygdom eller uheld på ferien. Men der kan være forskel på, i hvilke situationer forsikringen helt præcis dækker, og hvor mange dage og personer forsikringen betaler kompensation for. I kan se i jeres vilkår, hvilke regler der gælder for jeres forsikring.

Du skriver ikke, hvor længe I skulle være væk. Men først og fremmest skal man oftest være indlagt i mere end halvdelen af ferien for at få erstattet det fulde beløb til en helt ny rejse (erstatningsrejse). Hvis man har været syg mindre end halvdelen af tiden, kan man i stedet have krav på at få dækket ødelagte feriedage – dvs. rejsens pris pr. dag i den tid, man har været indlagt.

Men man kan ikke nødvendigvis få erstatning for samtlige rejsedeltagere. For ofte dækker en rejseforsikring kun den, som bliver syg og optil en eller to personer mere. Det kan være forklaringen på, at dit forsikringsselskab ikke betaler kompensation for jer alle fire.

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål: Kan jeg ikke få fuld erstatning, når en tyv er brudt ind ad mit vindue, der stod på klem med en sikkerhedshasp?

Hej brevkasse

I sidste uge havde vi indbrud i vores hus. Det skete, mens vi var ude at spise frokost med vores søn og svigerdatter. Tyven kom ind ad et vindue på bagsiden af huset, som stod på klem i udluftningsposition i sikkerhedsbeslagenes inderste hak. Vi havde ladet vinduet stå meget lidt på klem, da det var utrolig varmt den dag, og vi kun skulle være væk i kort tid midt på dagen.

Vores forsikringsselskab vil ikke erstatte min kones smykker og et kontant beløb på 300 Euro, som vi skulle have haft med på sommerferie til Spanien. De mener nemlig ikke, at vinduet har været lukket forsvarligt, og de betragter det derfor som simpelt tyveri.

Vi synes, det virker helt urimeligt eftersom, at tyven måtte ødelægge vinduesbeslagene og altså har brugt vold for at komme ind. Kan det passe, at vi ikke kan få fuld erstatning?

Husejeren

Hej husejer

For at en indboforsikring dækker indbrudstyveri, skal alle døre være låst og vinduer lukket og tilhaspede. Som forsikringstager har du ansvaret for at sikre, at din bolig er forsvarligt aflåst, når du forlader den. Hvis du overtræder denne forpligtelse uagtsomt, dækker dit forsikringsselskab efter reglerne for simpelt tyveri og ikke indbrudstyveri. Det betyder, at smykker, guld og sølv, kontanter og lignende værdier ikke er dækket. Desuden er særligt værdifuldt indbo som fx elektronik, kunst, antikviteter m.m. kun dækket op til et vist beløb, som fremgår af din forsikringsaftale.

Et vindue, som står på klem i et sikkerhedsbeslag, vil som hovedregel ikke blive betragtet som forsvarligt aflåst. Heller ikke selv om man er hjemme. Det kan dog have betydning, hvor vinduet er placeret, og hvordan tyven konkret har skaffet sig adgang til boligen.

Det vil altid være en konkret vurdering, om du har overtrådt sikkerhedskravet uagtsomt. I den forbindelse lægger man bl.a. vægt på, om tyveriet er sket, fordi vinduet ikke var lukket. Da tyven kunne komme ind alene ved at bryde beslagene op, mener jeg, at chancen for at få erstattet din kones smykker og jeres rejsevaluta er meget lille.

Hvis du er uenig i dit forsikringsselskabs afgørelse, har du altid mulighed for at klage – i første omgang til forsikringsselskabet og herefter til Ankenævnet for Forsikring mod et gebyr på 200 kr. Du kan også finde lignende kendelser på Ankenævnets hjemmeside www.ankeforsikring.dk.

Foto: Fredrik Nyman/Johner/Ritzau Scanpix
Download
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen.                                                    Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen. Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring
Download

F&P: Giv skattefradrag for klimasikring af private boliger18.4.2024 07:02:42 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringernes voldsomme vejr har kostet danske boligejere oversvømmede boliger for milliarder. Nu foreslår F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – at udvide bolig-job-ordningen til at gælde for forebyggende klimaforbedringer af private hjem. Forslaget er blot ét af mange i branchens netop offentliggjorte bud på en samlet plan for klimasikring på nationalt, kommunalt og privat niveau.