De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om man kan kræve erstatning, hvis man falder på et glat fortov? Ved de, om man som arving kan få erstatning fra sin afdøde mors ulykkesforsikring, eller om forsikringen dækker uheld, der sker under en flytning?
Foto: Mads Jensen/Ritzau Scanpix

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen et hav af danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anna G. Bach, agb@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 hverdage mellem 10-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/

Brevkasse for februar:

Spørgsmål - Jeg er faldet på fortovet til min lejlighed. Skal min udlejer erstatte min knæskade?

Kære brevkasse

Jeg er faldet på fortovet foran opgangen til min lejlighed. Det var snevejr, og der var tydeligvis ikke blevet saltet. Jeg har nu efter tre uger stadig problemer med mit venstre knæ, som jeg slog i forbindelse med styrtet. Jeg er derfor startet i behandling hos en fysioterapeut.

Jeg er i tvivl, om jeg skal anmelde skaden til min udlejer eller ej. Jeg har selv en ulykkesforsikring. Kan I fortælle mig, hvordan jeg står?

Den knæskadede beboer

Kære knæskadede beboer

Som hus- og grundejer har man ansvaret for at rydde sit fortov for sne og sikre, at der ikke er glat. Det skal ske hurtigst muligt, efter sneen er faldet.

Når du bor i lejlighed, er det din udlejer, der skal sørge for snerydning og glatførebekæmpelse på fortove, trapper, stier osv., der hører til grunden. Har din udlejer ikke gjort det, kan han/hun komme til at betale for dine skader. Ansvaret er dog ofte dækket af udlejerens forsikring. For de fleste hus- og ejendomsforsikringer indeholder en hus- og grundejeransvarsforsikring, som dækker, hvis man som ejer/bruger af en ejendom er skyld i, at andre kommer til skade.

Det er altid en konkret vurdering, om din udlejer har forsømt sine forpligtelser eller ej. Som hovedregel skal der være ryddet for sne mellem kl. 7-22 på hverdage og søndag først fra kl. 8. Har det fx sneet midt om natten, eller er det begyndt at sne, mens husejeren var på arbejde, har man ikke nødvendigvis krav på erstatning. Vær også opmærksom på, at det er dig, der skal bevise, at udlejeren ikke har overholdt sine forpligtelser og er skyld i dine skader. Udsagn fra eventuelle vidner og billeder af uheldsstedet, kan være en hjælp for dig.

I første omgang må du få din udlejer til at anmelde uheldet til sit forsikrings-selskab. De vil herefter tage stilling til, om man kan bebrejde din udlejer, og dermed, om du kan få erstattet dine behandingsudgifter og eventuelle andre følger.

Hvis du ikke allerede har anmeldt det til dit eget forsikringsselskab, skal du også gøre det. Du kan nemlig også få erstatning for bl.a. varige mén og eventuelt også behandlingsudgifter fra din egen ulykkesforsikring, selvom andre er skyld i din ulykke. Du kan dog ikke få dækket mere end de faktiske udgifter. Dvs. behandlingsudgifterne bliver ikke dækket af både din ulykkesforsikring og udlejerens forsikring.

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Kan vi få erstatning fra min mors ulykkesforsikring efter, at hun er død?

Til Forsikringsoplysningen

Min mor på 89 år faldt ud af sengen i foråret og brækkede sit højre håndled. Hun er blevet behandlet på sygehuset, men det var ikke muligt at sætte håndleddet sammen igen, da bruddet var ret kompliceret. De har valgt ikke at operere hende på grund af hendes alder. Hun fik efterfølgende bevilget en plejehjemsplads, da hun ikke længere kunne tage vare på sig selv.

Hendes forsikringsselskab bekræftede i sommers, at ulykken var dækket af forsikringen. I september anmodede vi dem så om at lave en ménvurdering, da lægerne besluttede ikke at gøre mere ved min mors brud. De har bedt om en fuldmagt fra min mor til at bede om erstatning. Min mor var ikke i stand til at skrive under på en fuldmagt på daværende tidspunkt, og hun afgik desværre ved døden i sidste uge. Vores spørgsmål er nu:

1. Kan méngraden opgøres, når hun er gået bort?
  2. Udbetales en eventuel erstatning til boet?

Bh. arvingen

Hej arving

Jeg er ked af at høre, at din mor ikke overlevede ulykken.

En ulykkesforsikring giver normalt ret til erstatning, hvis en ulykke medfører varige mén på 5 % eller derover. Det er normalt først muligt at fastsætte méngraden og dermed erstatningen, når man kan konstatere de endelige følger af en ulykke.Det er typisk efter et år. Det kan derfor være svært at fastsætte en méngrad, når den forsikrede afgår ved døden kort efter ulykken.

Om det er muligt at få erstatning fra din mors forsikring, er en konkret vurdering. Det afhænger først og fremmest af om det, ud fra din mors journal, var muligt at fastslå, om ulykken havde medført et varigt mén på mindst 5 %. Hvis det er tilfældet, vil erstatningen blive udbetalt til dødsboet og fordelt efter arvelovens regler.

Indeholder din mors forsikring en dødsdækning, er det muligt at få erstatning, hvis det er lægeligt dokumenteret, at ulykken var direkte årsag til hendes død. Erstatningen vil blive udbetalt til den person, som er indsat som begunstiget (den person, der skal have forsikringssummen udbetalt) på forsikringen.

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål: Dækker min forsikring ikke under flyttearbejde/flytning?

Hej Forsikringsoplysning

I sidste weekend hjalp jeg min ven med at flytte. Under flytningen kom jeg til at ødelægge hans guitar. Det skete, da jeg var på vej ind i elevatoren med guitaren og nogle andre ting. Jeg stødte guitaren ind i elevatordøren, og jeg tabte den på gulvet. Den skal nu repareres for 1.500 kr., og mit forsikringsselskab vil ikke betale for skaderne.

Det forstår jeg simpelthen ikke. Det var jo min skyld, at guitaren gik i stykker. Så hvis ikke jeg kan bruge min ansvarsforsikring i en situation som denne, hvad skal jeg så bruge forsikringen til? Nu står jeg tilbage og må betale reparationen selv. Jeg håber, at I kan hjælpe med et svar.

Hilsen

”Flyttemanden”

Hej ”Flyttemand”

Formålet med en ansvarsforsikring er at friholde dig for erstatningsansvar, hvis nogen uberettiget rejser et krav mod dig samt at dække dit erstatningsansvar, hvis du er juridisk ansvarlig. Det kræver først og fremmest, at du har båret dig forkert ad. Din forsikring dækker derfor ikke alt.

Hvis du hjælper andre fx med at flytte, kan den, du hjælper, som hovedregel ikke kræve erstatning, hvis du ødelægger noget ved et uheld. Det er den risiko, man løber, når man har andre til at hjælpe sig. Det kan være forklaringen på, at dit selskab ikke vil betale for reparationen af din vens guitar.

Kun hvis du har båret dig meget ubetænksomt ad, kan skaden være dækket af din forsikring. For i sådan en situation kan man efter almindelig retspraksis godt komme til at betale erstatning. Det lyder ikke til at være tilfældet her. Derfor er min vurdering, at din ven selv må betale for reparationen af sin guitar.

Du kan læse mere i vores pjece om ’Vennetjenester og Forsikring’, som du finder her: https://www.forsikringogpension.dk/media/1244/vennetjenester_og_forsikring.pdf

Foto: Mads Jensen/Ritzau Scanpix
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring

F&P: Giv skattefradrag for klimasikring af private boliger18.4.2024 07:02:42 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringernes voldsomme vejr har kostet danske boligejere oversvømmede boliger for milliarder. Nu foreslår F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – at udvide bolig-job-ordningen til at gælde for forebyggende klimaforbedringer af private hjem. Forslaget er blot ét af mange i branchens netop offentliggjorte bud på en samlet plan for klimasikring på nationalt, kommunalt og privat niveau.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring15.4.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen? Hvordan fritidshusforsikringen dækker, hvis man ikke kan oplyse en konkret skadedato? Og hvor lang tid ulykkesforsikringen dækker, hvis dit barn falder og slår sine tænder?