Breve til borgere skal være bedre og lettere at forstå

Del
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i København sætter nu spotlight på skriftlig kommunikation til borgerne for at undersøge, hvordan og hvor godt de forstår indholdet.

Skal jeg svare? Hvor skal jeg møde op? Trækker de mig i kontanthjælp?

Erfaringen viser, at den skriftlige kommunikation med borgerne ikke altid er så snorlige, at alle forstår de budskaber, som kommer fra det offentlige.

Derfor starter Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen nu et brevprojekt, for at undersøge, hvordan - og hvor godt - københavnerne opfatter forvaltningens breve. Ideen er, at tilpasse brevene på de punkter, hvor borgerne har svært ved at forstå dem, og hvor der er mulighed for at ændre.

”Kvaliteten af de breve vi sender til borgerne, er noget, som optager mig meget, og de må under ingen omstændigheder gøre borgerne bange. Vi er selv usikre på, hvor godt de virker - både vores egne og de fælles kommunale breve. De indeholder alle de korrekte oplysninger, men er de også letforståelige og anviser de præcist over for borgeren, hvad vedkommende skal gøre?”, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

Spørger borgerne og retter til
Brevprojektet er en del af Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningens strategiske fokusområde om servicekultur og medarbejdertrivsel.

I den forbindelse vil forvaltningen altså undersøge, om borgerne oplever kommunikationen, som ofte tager udgangspunkt i skabeloner, som forståelig, respektfuld og handlingsangivende.

Det sker ved, at et konsulentbureau testerforvaltningens skriftlige kommunikation på en række borgere for at få viden om, hvordan borgerne oplever og forstår henvendelsen. Derefter gennemskrives udvalgte breve, og bureauet tester så de nye breve.

Det skal bl.a. undersøges om sproget er forståeligt, om tonen er venlig og respektfuld, om brevet giver unødig utryghed, og om det klart fremgår, hvilke handlinger borgeren eventuelt skal gå i gang med.

”Resultatet kan bruges i det videre arbejde med vores breve, skriveguider og kommunikation. Det kan også være, at der skal rulles et endnu større brevprojekt ud senere hen. Vi skal give borgerne den bedst mulige service, men hvis ikke vores breve er gode nok, risikerer vi jo, at aftaler glipper, borgeren misforstår, hvad han eller hun skal, eller vedkommende tror noget, der ikke passer. Det går ikke”, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

Forvaltningen regner med at gennemføre første undersøgelse i februar/marts, anden undersøgelse i april/maj og have den endelige afrapportering klar i maj 2019.

Nøgleord

Kontakter

Kontakt pressechef Claus Bøggild på 22 82 84 37 eller jw9k@bif.kk.dk

Information om Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen



Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Offentliggørelse af whistleblowerordningens konklusionsrapport om forhold i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen26.4.2023 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Som led i varetagelsen af whistleblowerordningen har Borgerrådgiveren i Københavns Kommune modtaget og fulgt op på i alt syv indberetninger vedrørende forhold i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen. Indberetningerne blev modtaget i perioden 26. januar til 25. februar 2022. De syv indberetninger angik forhold med relation til den daværende beskæftigelses- og integrationsborgmester. Citat fra Henrik Lund, administrerende direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune: ”Jeg er glad for, at vi nu har fået undersøgt de forhold, der tidligere har fundet sted i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen. Rapporten rejser kritik af blandt andet forskelsbehandling og et hårdt og dårligt arbejdsmiljø, som ikke har været sundt, og som ikke skulle have fundet sted. Det er vigtigt, at vi i forvaltningens nuværende ledelse kigger på, hvad vi i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen kan lære af det forløb, som whistleblowerordningens rapport afdækker, så

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye