Mediator A/S

Brændt inde med 60.000 liter sprit på grund af varm vinter

En varm og våd vinter efterlod Dankemi med 60.000 liter ubrugt sprit, der ellers var tiltænkt produktionen af sprinklervæske. Med hjælp fra Mediator omlagde de produktionen til håndsprit.
Mediator A/S er en konsulentvirksomhed med base i Kolding, som beskæftiger 13 ansatte. Mediator A/S er eksperter i lovgivning og regeldannelse om kemikaliers påvirkning på mennesker og miljø. www.mediator.as

Dankemi er en af Danmarks største producenter af sprinklervæske. Et produkt, som normalt går som varmt brød i det kolde vinterhalvår. Men vinterens usædvanlige varme og våde vejr fjernede behovet for sprinklervæske, og efterlod Dankemi med 60.000 liter ubrugt sprit på deres lager med tab i indtjeningen som følge. Et opkald til Mediator A/S reddede dog indtjeningen.

– Der har været stor efterspørgsel på desinficeringsprodukter på grund af Coronakrisen, og den sprit, som benyttes til sprinklervæske, er grundlæggende det samme, der benyttes i for eksempel håndsprit. Det var helt oplagt, at vi så på mulighederne for Dankemis overskydende lager, siger Jens Haugaard, der er CEO i Mediator. Han tilføjer:

– Der er et kæmpe potentiale i rigtigt mange virksomheder i Danmark. Hos Mediator er vi eksperter i at se nye muligheder og forretningspotentiale for vores kunder. Dankemi er et rigtigt godt eksempel på en virksomhed, som med vejledning og nytænkning fik meget mere ud af deres produktion.

Fra idé til produktion på kun tre uger

Dankemi kunne dog ikke bare begynde at producere et nyt produkt fra dag til dag. Det fandt direktør og ejer af Dankemi, Finn Ravn, ud af efter en samtale med Jyske Vestkysten.

– Der var akut mangel på håndsprit og desinficeringsvæske i hele landet, og vi havde lige fået idéen sammen med Mediator, da de ringede fra avisen og spurgte, om vi var en af de virksomheder, som ville begynde at producere håndsprit. Og det var vi jo. Men på dagen, hvor artiklen kom ud, blev vi ringet op af Kolding Kommune med en klar besked om, at det skulle vi altså have en godkendelse for at gøre, siger Finn Ravn og uddyber:

– Jens og hans folk gik i gang med at søge dispensation, ordne papirerne og indhente tilladelser fra kommunen, Trekant Brand, Miljøstyrelsen og Beredskabsstyrelsen. Kun tre uger efter, vi blev introduceret til idéen, var vi i gang med den nye produktion. Jeg er meget imponeret over, hvor hurtigt Mediator fik alle instanser til at arbejde sammen, og så skal der lyde en stor tak til Kolding Kommune og Trekant Brand, der har været utroligt hurtige og velvillige til at få godkendelserne igennem.

Håndsprit benyttes i ambulancer og på kontorer

Med godkendelserne på plads omdannede Dankemi den overskydende sprit til mere end 120.000 halvliters håndsprit, som efterfølgende har fundet vej til blandt andet forhandlere af kontorartikler, autobranchen og ikke mindst Response, som benytter spritten til desinficering af ambulancer, der kører med coronapatienter.

– Omstillingen har været en redningsplanke. Vi gik fra en skidt vinter til et rigtig godt forår, og i stedet for at risikere at skulle fyre medarbejdere, leder vi i stedet efter en ny, da vi arbejder på at få permanente godkendelser og fortsætte produktionen. De sidste par måneder har lært os vigtigheden af at være omstillingsparate, og vi er kommet styrket ud af en ellers svær tid for mange virksomheder i Danmark, siger Finn Ravn.

Jens Haugaard
CEO, Mediator
jh@mediator.as

Billeder

Download
60.000 liter sprit blev til mere end 120.000 halvliters håndsprit med hjælp fra Mediator. Foto: PR.
Download
Vinteren 2019 var usædvanlig mild i Danmark. Det betød et markant fald i behovet for sprinklervæske, med store problemer til følge for producenten Dankemi. Foto: PR.

Information om Mediator A/S

Mediator A/S