Brædstrup-virksomhed hædret med DI-pris for grøn omstilling

Mørtel i sække af genbrugsplast, strøm fra solceller og genanvendelse af næsten alle materialer. Marlon Tørmørtel i Brædstrup er godt i gang med den grønne omstilling, og det nyeste initiativ er miljøvaredeklarationer, så virksomhedens produkter kan bruges i bæredygtigt byggeri. Det er baggrunden for at virksomheden, i kapløb med 17 andre virksomheder fra hele landet, nu vinder Dansk Industris Initiativpris 2021.

Martin Ladegaard, ejer af Marlon Tørmørtel A/S i Brædstrup, som vinder DI’s Initiativpris 2021. Foto: Anders Bach

- For at komme i betragtning til DI’s Initiativpris skal virksomheden beskæftige under 100 medarbejdere og fremstå som en god og inspirerende rollemodel for andre erhvervsledere. I år har vi ved prisuddelingen fokuseret på grøn omstilling og på udviklingen af nye markeder. Det er parametre som Marlon Tørmørtel på alle punkter lever op til, og derfor er det fuldt fortjent, at virksomheden vinder DI’s Initiativpris, siger SMV-chef i DI Kim Haggren.

DI’s Initiativpris 2021 overrækkes til virksomheden i forbindelse med landets største konference for små og mellemstore virksomheder, Dansk Industris SMV Dagen 2022, torsdag den 10. marts.

Marlon Tørmørtel beskæftiger 40 medarbejdere og producerer forskellige former for mørtel og dertil hørende produkter. Karl Ladegaard stiftede i 1978 Marlon Tørmørtel A/S ud fra devisen om, at ”Særlige byggeprojekter kræver særlig tørmørtel”. I dag er det sønnen  Martin Ladegaard, der har overtaget virksomheden, men målsætningen er stadig den samme – blot tilsat bæredygtighed.

- Det er helt fantastisk at få sådan en pris. Vi har jo været i gang med den grønne omstilling i mange år, både fordi der er god økonomi i det, og fordi det er et konkurrenceparameter – det gælder i forhold til salg og i forhold til at kunne tiltrække medarbejdere, siger Martin Ladegaard.

For eksempel genanvender virksomheden næsten alle materialer og har en spildprocent på mellem 1 og 1,5 procent. Spild var også i fokus, da Marlon Tørmørtel skiftede papirsækkene ud med vandtætte sække af bæredygtigt plast. Papirsækkene blev nemlig ofte fugtige, når de lå på byggepladsen, hvilket betød, at en del af mørtelen blev ødelagt og gik til spilde. Virksomheden er netop blevet færdig med at udarbejde miljøvaredeklarationer, såkaldte EPD’er, så virksomhedens produkter kan blive certificeret og bruges i bæredygtigt byggeri.

- Beton og cement er i sig selv ikke bæredygtigt, men vi kan heller ikke undvære det i vores byggerier. Heldigvis kommer der hele tiden nye og mere bæredygtige typer af cement, og så kan vi som virksomhed optimere processerne og gøre dem så bæredygtige som muligt. Det har vi hele tiden fokus på. Lige nu arbejder vi på at få solceller på både vores eksisterende og nye lagerhal. Vi håber, at kunne reducere en god del af vores strømforbrug i produktionen. Vores firmabiler bliver lige så stille udskiftet med el- og hybridbiler, og vi har koldt lager og råvarelager for at reducere vores CO2-aftryk, siger Martin Ladegaard.

Marlon Tørmørtel har tidligere vundet DI Sydøstjyllands Initiativpris og har nu også vundet den landsdækkende DI’s Initiativpris 2021.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk