Bornholmske El-Net Øst bliver en del af EWII-Koncernen

I maj købte den jysk-fynske energikoncern EWII elnettet på Bornholm - El-Net Øst - af Bornholms Energi & Forsyning. I den mellemliggende periode har Energistyrelsen gennemgået handlen, og har nu officielt godkendt købet.

Administrerende direktør i Bornholms Energi & Forsyning, Claus M. Andersen overdrager elkabler som symbol på elnettet til elforsyningschef i TREFOR, Per Sørensen. Foto: Anders Beier

I maj købte den jysk-fynske energikoncern EWII elnettet på Bornholm - El-Net Øst - af Bornholms Energi & Forsyning. I den mellemliggende periode har Energistyrelsen gennemgået handlen, og har nu officielt godkendt købet:

Den 1. oktober bliver El-Net Øst en del af EWII Koncernen, og går fremover under navnet TREFOR El-Net Øst.

”Det er en festdag i dag. Vi har glædet os til at byde velkommen til vores nye kolleger i koncernen, og til at få mulighed for at bidrage til Bornholm som foregangsområde for den grønne omstilling,” lyder det fra direktør for TREFOR Infrastruktur, Charles Nielsen.

TREFOR Infrastruktur er ejet af EWII, og det er her, TREFOR El-Net Øst nu hører under.

Også i Bornholms Energi & Forsyning, som nu overdrager El-Net Øst til EWII, er der tilfredshed med at skæringsdatoen er nået.

”Vi har valgt en køber, som har musklerne og viljen til at udvikle og drifte elforsyningen på Bornholm og det er med stor sindsro, at vi i dag overdrager det bornholmske elnet og vores gode medarbejdere til kollegaerne fra Jylland. Elnettet har en afgørende rolle i den igangværende elektrificering af samfundet, og det er vigtigt for Bornholm, at elforsyningen også fremoverfungerer upåklageligt” siger Claus M. Andersen, der er administrerende direktør i Bornholms Energi & Forsyning.

Bliver det dyrere?

Et af de spørgsmål, der har omgærdet salget er: Bliver det dyrere for forbrugerne, at Bornholms elforsyning skal drives af EWII, der har hovedsæde i Kolding?

Svaret er, at prisen ikke stiger, da der i forvejen er opkrævet til det maksimalt tilladelige indenfor indtægtsrammen. Men den kan godt periodisk svinge på grund af over- eller underdækninger.

Spændte nye kolleger

På Bornholm er der spændt forventning hos de 18 medarbejdere, der i dag skiftede arbejdsuniformen ud med en, hvor der er TREFOR-logo på. Det er dog det eneste, der bliver skiftet ud, slår afdelingsleder Ole Westh fast:

”For os handler det om at passe vores arbejde og drive elnettet, så bornholmerne fortsat har en høj leveringssikkerhed. Det gjorde vi i går, det gør vi i dag, og det gør vi også i morgen – uanset hvad der står på bilerne,” lyder det fra afdelingsleder i EL-Net Øst, Ole Westh.

Charles Nielsen, direktør i TREFOR Infrastruktur, på tlf 26 88 33 65
Claus M. Andersen, administrerende direktør i Bornholms Energi & Forsyning, på tlf 27 23 15 33
Klaus Vesløv, VP Public Affairs og Kommunikation, på tlf 20 20 15 12

Bornholms Energi og Forsyning sælger El-net Øst til jysk-fynske EWII26.5.2021 14:30:03 CEST | Pressemeddelelse

Bornholms Energi og Forsyning (BEOF) fik i oktober sidste år ejerkredsens godkendelse og mandat til at sælge elnettet på Bornholm. Salgsprocessen er nu afsluttet, og en enig BEOF-bestyrelse har godkendt en aftale med EWII om at overtage ejerskabet af det bornholmske elnet. Salgsbeløbet er opgjort til 657 mio. kr., og 18 medarbejdere fra El-Net Øst vil efter den endelige overdragelse arbejde for EWII Koncernen.