Bornholms skæbne, da resten af landet fejrede befrielsen

Da tyskerne overgav sig til englænderne under 2. Verdenskrig, var der en tysk kommandant, Gerhard von Kamptz på Bornholm, der nægtede at overgive sig. Bornholmerne kom derfor først til at opleve friheden længe efter resten af Danmark. Historiker Jens Andersen har skrevet et nuanceret portræt af kommandanten, der har fået skylden for de ødelæggelser, der ramte Bornholm.

I maj 1945 lå det meste af Rønne og Neksø i ruiner efter sovjetiske bombeangreb. Alle var dengang enige om, at skylden for ødelæggelserne lå hos den tyske besættelsesmagt og specielt hos kommandanten over øen, Gerhard von Kamptz, som i sin “fanatiske og forbryderiske stivnakkethed” havde nægtet at overgive øen til russerne. I tidens løb er synet på manden blevet mere nuanceret, for tingene var mere komplicerede, end man ville indrømme i 1945. Faktisk fremstår han i den seneste forskning som en ganske almindelig soldat, der handlede uangribeligt i den situation, han stod i.

Jens Andersens indgående studie af ærkenazisten Gerhard von Kamptz lange liv (1902-1995) giver det til dato bedst dokumenterede billede af mennesket og soldaten Gerhard von Kamptz. Skildringen af en tysk soldats og officers militære løbebane er samtidigt meget spændende og bliver krydret med opvækstdetaljer og efterkrigstidsinformation om manden. Jens Andersen ser kritisk på sit undersøgelsesobjekt, nazisten og soldaten von Kamptz, og sympatiserer ikke med ham, men afdækker historien ved at bruge det omfangsrige kildemateriale til at tegne det nuancerede portræt, der nu udkommer i bogen ” Gerhard von Kamptz – Bornholms sidste tyske kommandant.” Jens Andersen ser det således også fra von Kamptz’ eget udgangspunkt og forsøger dermed at afdække og nuancere hans fatale handlemåder ved den sovjetiske invasion af Bornholm. En invasion, der gjorde, at mange bornholmere den dag i dag ikke fejrer befrielsen d. 4. maj, men d. 5. april, for først d. 5. april 1946 får krigen en ende på Bornholm, da russerne forlader øen.

Jens Andersen er museumsinspektør ved Bunkermuseum Hanstholm. Han er middelalderarkæolog og historiker med et omfattende kendskab til og forfatterskab om den militære del af besættelsestiden 1940-1946. Turbine har tidligere udgivet ”Ubådskrig i Kattegat – HMS Seal erobret af tyskerne i 1940.”

Gerhard von Kamptz
– Bornholms sidste tyske kommandant

Forfatter: Jens Andersen
Udgivelsesdato: 7. maj 2021

Hvem bestemmer, hvornår senfølger er alvorlige?11.5.2021 16:58:32 CEST | Pressemeddelelse

Et nyt dansk forskningsprojekt om senfølger efter COVID-19 viser, at cirka 10 % af de smittede får senfølger som træthed, koncentrationsbesvær eller påvirket lugtesans i nogle uger. Men ifølge overlæge Reimar W. Thomsen fra Aarhus Universitetshospital får næsten ingen af dem, der havde en mild omgang conorasmitte, alvorlige senfølger inden for et halvt år. Det fremgår af en forskningsartikel, som Reimar W. Thomsen og hans forskningskollegaer har fået offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift The Lancet.

Livet med senfølger efter COVID-196.5.2021 13:32:20 CEST | Pressemeddelelse

Der er ingen tvivl om, at corona har præget tilværelsen for alle det sidste halvandet år med restriktioner, krav om mundbind, afstand og håndsprit. Men for mange af dem, der er blevet ramt af senfølger efter COVID-19, er der tale om liv, der har ændret sig så fundamentalt, at det er svært at genkende. Annegrete Dall Visby lider af senfølger og sammen med sin mand Steen Kabel, har hun skrevet bogen: ”Livet med senfølger efter COVID-19” for at sætte fokus på, hvordan man kan finde retning i hverdagen – for sig selv og sin familie.

Dokumentarisk beretning om godsforvalteren, der var modstandsmand4.5.2021 10:36:02 CEST | Pressemeddelelse

I 2002 dør modstandsmanden Gert Blædel, og hans barnebarn Ole Blædel arver en hvid plasticpose fyldt med breve, notater, lydoptagelser samt, ikke mindst, morfarens frihedskæmperarmbind. Det bliver startskuddet til researchen og gravearbejdet, der nu er mundet ud i bogen Et halvt år i Gestapos kløer. Her fortæller Ole Blædel hele historien om, hvordan hans morfar under 2. Verdenskrig bliver involveret i modstandsbevægelsens arbejde og taget til fange af nazisterne.