Bornholm må ikke lukke ned efter spisetid

I forslaget til den kommende sejlplan for færgesejladsen mellem Rønne og Ystad har Bornholmslinjen lagt op til at rykke de sene afgange kl. 20.30 fra Rønne og kl. 22.30 fra Ystad to timer frem. Det vil betyde, at den sidste færge til Ystad sejler kl. 18.30.

Hos DI Bornholm vækker forslaget stor bekymring. Mange virksomheder er afhængige af transport fra deres bornholmske lager sidst på dagen, så de kan levere deres produkter i resten af landet dagen efter. Det skaber arbejdspladser og skatteindtægter på Bornholm, og øen risikerer, at nogle af disse virksomheder vil blive afskåret for at drive deres forretning. Omvendt bliver nattens distributionen af varer fra resten af landet umulig. Det gør logistikken både vanskeligere og dyrere – til skade for både forbrugere og erhvervsliv.

- Bornholmske virksomheder er ikke anderledes end i resten af landet. Vi er også i en benhård konkurrence, hvor tiden fra bestilling til levering hele tiden bliver kortere. Vi har brug for at kunne få leveret og ekspederet varer til og fra øen døgnet rundt. Bornholm må ikke lukke ned efter spisetid, for det gør virksomhederne heller ikke. Ændres sejlplanen, vil det stille mange lokale virksomheder dårligere, og vi risikerer at blive koblet af udviklingen i resten af landet, siger formanden for DI Bornholm, Kenn Kjellberg.

DI Bornholm anerkender, at behovet for fragt er mindre om aftenen end om dagen, og at der er tidspunkter på dagen, hvor der er større behov for transport af både gods og personbiler. DI Bornholm ser det derfor også som positivt, at Bornholmslinjen ønsker at tilpasse afgangene efter behovet. For personbilerne bliver den stigende efterspørgsel hjulpet på vej med en fast formiddagsafgang i hverdagene. Men den foreslåede afskaffelse af den sene aftenafgang imødekommer ikke det fulde behov for godstransport.

- Det er rigtigt, at vi ikke har de samme mængder gods med på de sene afgange. Men behovet er der, bl.a. for akut ekspresgods, og vores virksomheder har ikke andre muligheder for fragt end færgerne. Derfor håber vi på en løsning, der ikke stiller de bornholmske virksomheder ringere end resten af landet, da det både kan skade økonomien og antallet af bornholmske arbejdspladser, siger Kenn Kjellberg.

For yderligere kommentarer kontakt formand for DI Bornholm Kenn Kjellberg, tlf: 4030 0599 eller pressekoordinator Jeppe Bo Rasmussen, jebr@di.dk, tlf: 2440 1897

Bornholm er bedst øst for Storebælt: Samarbejde om medarbejdere giver pote3.9.2018 21:30pressemeddelelse