Bornholm løfter sig fra bunden

Der er fremgang at spore, selvom Dansk Industris årlige erhvervsvenlighedsundersøgelse igen placerer Bornholm i den laveste ende blandt 93 danske kommuner. I undersøgelsen går Bornholms Regionskommune nemlig frem på nogle af de områder, som har størst betydning for det bornholmske erhvervsliv.

Bornholm er gået fra en sidsteplads i 2021 til nu at ligge nummer 89 ud af undersøgelsens 93 kommuner. Selvom fremgangen er beskeden, er Michael Almeborg, nyslået formand for DI Bornholm, optimistisk omkring udviklingen. Undersøgelsen viser nemlig fremgang på nogle af de områder, som erhvervslivet selv vurderer er allervigtigst.

I undersøgelsen svarer næsten 60 procent af virksomhederne, at arbejdskraft er det område, som kommunen bør prioritere højest, hvis den skal styrke virksomhedernes vækstmuligheder fremadrettet. Og her viser besvarelserne, at virksomhederne oplever en forbedring i kommunens indsats for at tiltrække og sikre kvalificeret arbejdskraft. Bornholm er gået 18 pladser frem i virksomhedernes vurdering af kommunens indsats, og også jobcenterets samarbejde med virksomhederne får en god placering. Og når det handler om kompetent og effektiv sagsbehandling af sygedagpengesager, er Bornholm gået hele 36 pladser frem.

- Det er overordentligt positivt, for det viser, at det betaler sig, når kommunen gør en ekstra indsats for at forbedre vilkårene for erhvervslivet på Bornholm. Arbejdskraft er lige nu nok den allerstørste udfordring for øens virksomheder, uanset størrelse og branche, siger Michael Almeborg.

- Det er helt afgørende for det bornholmske samfund, at virksomhederne har adgang til den arbejdskraft, de har brug for, og her spiller kommunen en central rolle. Erhvervslivet oplever, at regionskommunen i højere grad har taget opgaven på sig, og det belønner de i undersøgelsen, forklarer DI-formanden.

Også i kategorien Information og dialog med kommunen er Bornholm gået frem. Virksomhedernes vurdering af dialogen mellem erhvervslivet og kommunens embedsmænd og af kommunens formidling af information til virksomhederne har givet Bornholm en fremgang på 16 pladser i forhold til sidste år.

- Vi er i DI Bornholm glade for fremgangen, for tallene viser, at samarbejde og dialog lønner sig, og at virksomhederne belønner Bornholms Regionskommune for den indsats, man har gjort det seneste år for at forbedre kommunikationen med erhvervslivet, bl.a. med et nyhedsbrev til øens virksomheder. Vi opfordrer regionskommunen til at fortsætte den gode kurs, siger Michael Almeborg.

Sagsbehandling skriger til himlen

Men trods vigtige lyspunkter tegner DI’s undersøgelse også et dystert billede. Godt 40 procent af de bornholmske virksomheder mener nemlig, at sagsbehandling er det område, som kommunen bør prioritere højest – men her er der sket en tilbagegang siden sidste år. På byggesagsområdet er kommunen er gået tilbage på sagsbehandlingstid og rangerer her som Danmarks absolut dårligste kommune med en plads nr. 93, når det kommer til virksomhedernes oplevelse af kompetent og effektiv sagsbehandling i forbindelse med byggesager.

- Og det skriger altså til himlen, mener Jens Koefoed, formand for DI Byggeri Bornholm.

- Langsommelig og usmidig byggesagsbehandling skader både virksomheder og borgere, og det har været et gigantisk problem i alle de år, jeg kan huske – til stor ulempe for hele det bornholmske samfund.

Men måske lysner det forude også på denne front. For kommunen har for nyligt tilført ekstra ressourcer og lagt en fornuftig plan for at nedbringe den enorme pukkel af byggesager, der har hobet sig op.

- Vi har endnu til gode at se resultaterne af kommunens indsats og politikernes prioritering af området, men jeg håber, at vi i næste års undersøgelse kan se, at initiativerne bærer frugt, og at byggesagsbehandlingen er blevet markant forbedret – for det skal den, og det haster, tilføjer Jens Koefoed.

Fortsat mange knaster

Bornholm får også en bundplacering som landets dårligste kommune, når det kommer til virksomhedernes tilfredshed med den overordnede erhvervsvenlighed. Og det er selvfølgelig slet ikke godt nok, mener Michael Almeborg, formand for DI Bornholm.

- Der er fortsat store udfordringer og mange knaster, der skal fjernes for at gøre Bornholm til et bedre sted at drive virksomhed. Men i DI Bornholm oplever vi, at kommunen gerne vil samarbejde, og at man er bevidste om, at et sundt og blomstrende erhvervsliv er en forudsætning for velfærd til øens borgere, forklarer Michael Almeborg.

- Det er en stor skude, der skal vendes, det kræver tid, kommunal prioritering og en målrettet indsats. Men vi er på vej – og undersøgelsen viser, at vi flytter tingene, hvis vi gør det i fællesskab. Som ny formand for DI Bornholm glæder jeg mig til at trække i arbejdstøjet og arbejde sammen med regionskommunen om at skabe endnu bedre vilkår for alle de dygtige, spændende virksomheder, som vi har her på øen.

DI’s omfattende undersøgelse rangerer landets kommuner på baggrund af den service og de forhold, som de tilbyder virksomhederne. Undersøgelsens virksomhedssvar repræsenterer 1.676 private arbejdspladser på Bornholm, hvilket svarer til 16 procent af den private beskæftigelse på øen.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2022

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2022, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 13. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • 7.915 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.