Bornholm buldrer frem i DI's erhvervsklimaundersøgelse

Efter flere år som bundskraber i DI’s årlige undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed, kan Bornholms Regionskommune nu glæde sig over en flot fremgang på hele 21. pladser. Mens Bornholm sidste år måtte nøjes med en placering som nr. 89 ud af 96 kommuner, klatrer kommunen i årets undersøgelse op på en placering som nr. 68. Dermed er Bornholm en af de kommuner, der har forbedret sig mest siden 2016.

- Det er mit indtryk, at Bornholms Regionskommune i løbet af de seneste år har lagt sig i selen for at gøre det nemmere at drive virksomhed på Bornholm. Det har virksomhederne lagt mærke til, og det synes jeg godt, at kommunen kan være stolt af, siger Kenn Kjellberg, formand for DI Bornholm.

Undersøgelsen viser blandt andet en større tilfredshed med den kommunale sagsbehandling, hvor Bornholms Regionskommune ellers tidligere har fået kritik for lange ventetider og dårlig kommunikation med virksomhederne. Her opnår kommunen i år en fremgang på ikke mindre end 42 pladser fra en placering som nr. 94 til en placering som nr. 52. Det glæder DI’s formand Kenn Kjellberg:

- Vi har længe været i dialog med Bornholms Regionskommune om sagsbehandlingen, og det er positivt, at virksomhederne nu begynder at mærke en forskel. Selvom kommunen endnu ikke er i mål, når det gælder ventetiden, så er de begyndt at se på, hvordan sagerne behandles mere effektivt, og de er blevet bedre til at forklare virksomhederne, hvad der kræves af dem. Ventetid på behandlingen af miljø- og byggesager kan føre til tab af både ordrer, omsætning og arbejdspladser, så det er altså noget, der har enorm betydning, siger Kenn Kjellberg.

Størst fremgang har Bornholms Regionskommune i kategorien Image, der beskriver kommunens indsats for at fastholde og tiltrække borgere og virksomheder til kommunen.

- Bornholms image er helt afgørende, når det handler om at tiltrække kvalificerede medarbejdere til øen. Der er skabt meget positiv opmærksomhed omkring Bornholm den senere tid, og med en fremgang på hele 56 pladser i kategorien, er det virkelig et område, hvor virksomhederne mener, at kommunen har gjort det godt. En del af æren kan måske også tilskrives tilflytterservicen, som virksomhederne selv har været med til at finansiere, siger Kenn Kjellberg, formand for DI Bornholm.

Kenn Kjellberg håber, at det flotte resultat vil motivere kommunens politikere og embedsmænd til at fortsætte det gode arbejde og tage fat på de områder, hvor der fortsat er potentiale for forbedring.

- Jeg er sikker på, at kommunen kan gøre det endnu bedre, så hvorfor stoppe her? Undersøgelsen viser f.eks., at dialogen med virksomhederne kan blive bedre, så det håber jeg, at kommunens politikere og embedsmænd vil lade sig inspirere til at se på. Og så håber jeg, at de vil hjælpe os endnu mere med at sætte fokus på de mange spændende arbejdspladser, vi har her på øen, siger DI Bornholms formand.

FACTS OM LE 2017:

- DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2017, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er ottende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

- 7.600 virksomheder inden for Dansk Industris brancher, bl.a. produktion, transport, fødevarer, engroshandel og service har svaret på undersøgelsen i 2017. De har blandt andet vurderet kommunernes overordnede erhvervsvenlighed og helt specifikke erhvervsvilkår som f.eks. skattetryk, kommunal sagsbehandling, adgang til arbejdskraft, infrastruktur og kommunernes image mv.

- Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

- 96 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. To mindre kommuner Læsø og Fanø deltager ikke.

For yderligere oplysninger kontakt formand for DI Bornholm Kenn Kjellberg, tlf.: 4030 0599 eller pressekoordinator Helen Jensen, heje@di.dk, tlf.: 2124 4702.

Konsulent Mette Høst
Mail: meho@di.dk

Bornholm er bedst øst for Storebælt: Samarbejde om medarbejdere giver pote3.9.2018 21:30pressemeddelelse