CyklistforbundetCyklistforbundet

Børn til Alle Børn Cykler Alliancen: Vi vil føle os trygge som cyklister

Det opleves som utrygt og usikkert at være børnecyklist, når der ikke er en cykelsti. Sådan lød beskeden fra Pelle og Elena, som havde sagt ja til at fortælle livet som børnecyklist, da Cyklistforbundet sammen med Novo Nordisk Danmark og Jyske Bank lancerede den nye Alle Børn Cykler Alliance på Katrinedals Skole i Vanløse. En række kommuner, regioner og organisationer har allerede meldt sig ind.
Ellana Nagel Bisleth og Pelle Enevold Trappaud Snedker fra Katrinedals Skole gjorde Cyklistforbundet og øvrige repræsentanter for den nye Alle Børn Cykler Alliance klogere på de udfordringer, som man som børnecyklist møder.

”Det værste er, når man skal cykle tæt på biler og lastvogne og igennem store kryds, som er svære at overskue.” Elena og Pelle, der er henholdsvis formand og næstformand for elevrådet på Katrinedals Skole, er helt enige i deres beskrivelser af situationer på cykel, som de ikke bryder sig om.

Står det til den nye Alle Børn Cykler Alliancen, som Cyklistforbundet sammen med Jyske Bank og Novo Nordisk Danmark lancerede ved en fælles morgencykeltur den 6. september, så er det et udsagn, som er vigtigt at reagere på.

- Børn og unge cykler mindre og sjældnere i dag sammenlignet med for bare ti år siden. Men vi har i en tid præget af enorme udfordringer i forhold til livstilssygdomme og klima brug for, at flere vælger cyklen til. Med den nye alliance inviterer vi organisationer, skoler, virksomheder og kommuner med i arbejdet for at få børn op på cyklen igen, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

Foreløbig har 16 organisationer, kommuner, regioner og virksomheder – herunder Skole og Forældre, Kræftens Bekæmpelse, Københavns Kommune og Region Hovedstaden – sagt ja til at ville arbejde for ændre udviklingen med faldende børnecyklingstal og støtte børns cykling.

Faldende børnecyklingstal

Det er der også brug for. Nye tal fra DTU’s transportvane­undersøgelse viser, at set i forhold til antal cyklede kilometer er cykling hos de 10-17-årige børn og unge i perioden 2009-2019 faldet med hele 24,5%. De cykler kort sagt en fjerdedel mindre end for ti år siden. Også i forhold til antal cykelture går der ned ad bakke: De 10-17-årige cyklede 31,9% færre cykelture i 2019 sammenlignet med 2009.

Alliancens arbejde blev indledt med en cykeltur, hvor de to elever sammen med medlem af skolebestyrelsen på Katrinedals Skole, Lea Løbger, hjalp repræsentanter for alliancen med at blive klogere på børns oplevelse af at cykle i hverdagen.

Med på turen deltog blandt andre Fatima Hachem, medlem af hovedbestyrelsen i Cyklistforbundet, Niels Lund, vicepræsident i Novo Nordisk Danmark, Sophie Hæstorp Andersen, medlem af regionsrådet i Region H, og Anja Ravn, medlem af hovedbestyrelsen og FU i Skole og Forældre.

Kommunikationschef i Cyklistforbundet, Jane Kofod, sagde om dagen:

- Alliancen skal blandt andet set nærmere på, hvorfor børn og unge cykler mindre i dag. Her er børnenes og forældrenes perspektiv vigtigt. Dagen i dag peger på, at oplevelsen af tryghed er helt afgørende, når man er barn på cykel. Børn skal føle sig trygge, når de cykler. Det samme skal forældre, når de sender deres børn alene afsted i trafikken, siger Jane Kofod.

Alle Børn Cykler Alliancen, der planlægger at offentliggøre en rapport om børns cykelvaner i 2022, vil derudover hjælpe skoler, forældre, kommuner og andre med at bakke op om børns cykling i hverdagen.

Alliancen er åben for alle, der ønsker at vende udviklingen med færre børnecyklister. Foreløbig har Cyklistforbundet, Dansk Skoleidræt, Kræftens Bekæmpelse, Rådet for Sikker Trafik, Skole og Forældre, Region H, Region Sjælland, Region Syd, Aalborg Kommune, Københavns Kommune, Middelfart Kommune, Odense Kommune, Odsherred Kommune, Sønderborg Kommune, Novo Nordisk Danmark og Jyske Bank meldt sig ind.

Se mere på www.alleboerncykleralliancen.dk.

Medlem af regionsrådet i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen, og medlem af hovedbestyrelsen i Cyklistforbundet, Fatima Hachem var mødt op for at høre mere om livet som børnecyklist.

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker en cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisationen European Cyclists’ Federation.