Børn der ikke går i børnehave, dropper hyppigere ud af skolen

Børn, der ikke har mulighed for at gå i børnehave, har større risiko for ikke at gennemføre en uddannelse. Det viser en ny rapport, som UNICEF udgiver i dag. Alligevel er området kronisk overset og underfinansieret i store dele af verden

Mens Danmark diskuterer forholdene for småbørn i landets daginstitutioner, fastslår ny rapport fra UNICEF, at netop børnehavetilbud er fuldstændigt afgørende for, hvordan børnene senere klarer sig i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.

Børn, der har gået i børnehave i minimum et år, inden de begynder i skole har i højere grad de færdigheder, der er nødvendige for at klare sig i skolen; færre af dem må gå klasser om og færre af dem dropper ud af skolen. Samtidig får de i højere grad fodfæste på arbejdsmarkedet og klarer sig bedre økonomisk, når de bliver voksne, end børn; der ikke går i børnehave. Det smitter af på hele samfundsøkonomien.

Rapporten bygger på data fra 48 lande, og viser, at 47 procent af de børn, der har gået i børnehaver, udvikler sig i et omfang, der er nødvendigt for at kunne præstere i skolen. Blandt de børn, der ikke har været i børnehave, gælder det kun 20 pct.

Den viser også, at hvis man i et gennemsnitsland øger andelen af børn, der går i børnehave, fra 25 til 75 procent, stiger andelen af børn, der i de tidlige skoleår opnår minimumskompetencer i matematik, med 27 procent. Når det gælder læsning, er stigningen 25 procent.

”Tager man de økonomiske briller på, giver investeringer i børnenes tidlige udvikling det allerbedste afkast. Der findes simpelthen ikke noget tidspunkt i livet, hvor pengene kan bruges bedre end mellem 0-5 år,” siger Line Grove Hermansen, talsmand for UNICEF Danmark.

Det hænger sammen med, at børnenes hjerne udvikler grundlæggende strukturer i de tidlige år. Det er den udvikling, der danner grundlag for børnenes læringskapacitet senere i livet.

”Sker der et svigt i småbørnsalderen, er det svært og enormt dyrt at indhente det tabte senere i livet,” siger Line Grove Hermansen.

Kronisk underfinansieret

Desværre giver mange lande ikke denne del af børns udvikling den fornødne opmærksomhed. Området er kronisk underfinansieret og nedprioriteres alt for ofte. UNICEFs tal viser, at mere end 175 millioner børn i førskolealderen ikke får børnehavetilbud. Værst ser det ud i lavindkomstlandene, hvor 4 ud af 5 står uden den mulighed.

Kun 6,6 procent af undervisningsbudgetterne verden over går til børn i førskolealderen. Og det kan ses på bestræbelserne om at indfri verdensmålet om kvalitetsuddannelse til alle. Mens man i de seneste årtier har været ekstremt dygtig til at få flere og flere børn i skole, er der fortsat mange, der ikke lærer at læse og skrive til trods for, at de tilbringer adskillige år på skolebænken. Man regner med at mere 600 millioner af de nuværende børn og unge ikke vil opnå disse helt grundlæggende færdigheder.

”Den uddannelseskrise, vi har kæmpet for at løse, er blevet til en læringskrise. En del af årsagen er, at der ikke investeres tilstrækkeligt i årene, inden skoletiden begynder,” siger Line Grove Hermansen.

Udover de faglige og økonomiske gevinster, viser rapporten, at børnehavetilbud mindsker uligheden i samfundet. Gabet mellem uddannelsespræstationerne hos børn fra rige og fattige familier bliver langt mindre, hvis alle får mulighed for at komme i børnehave. Uden børnehavetilbud, er en stor del af de fattige bag ud på point allerede på første skoledag, og så starter en ond cirkel, hvor de underpræsterer og til sidst giver helt op. Det mindsker deres chancer på arbejdsmarkedet og deres indtjeningsmuligheder. Resultatet er, at fattigdommen reproduceres.

”Rapporten viser os, hvor fuldstændig afgørende kvalitetstilbud i børnehavealderen er både for det enkelte barn og samfundet som helhed,” siger Line Grove Hermansen. ”Derfor skal vi passe godt på det, vi har opbygget i Danmark og sikre, at tilbuddene har høj kvalitet.”

Line Grove Hermansen stiller gerne op til interview. Kontakt os på 29891915