Børn bevæger sig for lidt

I sidste uge satte en omfattende rapport fra Sundhedsstyrelsen fokus på at danske børn i alderen 11-15 år bevæger sig for lidt i det daglige. Kun 26% lever op til styrelsens anbefalinger om mindst 60 minutters fysisk aktivitet hver dag.
hummel har længe været opmærksomme på denne bekymrende tendens og har igennem et år arbejdet på at udvikle en række projekter, kampagner og initiativer, der kan hjælpe børn, unge og ikke mindst deres forældre med at få mere bevægelse ind i en travl hverdag på en naturlig, engagerende og sjov måde.
hummel præsenterer: PROJECT EVERYDAY ACTIVE
I dag lanceres seneste projekt - skabt sammen med forfatterne Ida Enghave og Karsten Bjerring, der står bag bogen ’Bevæg dig med dit barn’. Sammen med udvalgte familier har hummel testet en række bevægelseslege, der kan skabe sjov og nærvær mellem børn og forældre - og samtidig forbedre alles sundhed.
PROJECT EVERYDAY ACTIVE passer til alle størrelser af familier med børn i alderen 0-12 år og er inddelt i anbefalede aldersgrupper, så barnet udfordres på netop sit niveau. Flere af øvelserne fungerer desuden på tværs af aldersgrupper. Hver aktivitet fremmer motorik, kondition og styrke og ikke mindst den gode relation mellem forælder og barn.
”Vi tror ikke på løftede pegefingre og dommesdagstale, hvis man skal motivere forældre og børn til mere bevægelse i det daglige. Vi forældre ved jo godt at motion er vigtigt og lukker af, hvis tonen bliver for belærende og skolemester agtig. Det skal først og fremmest være sjovt og let for alle at være med. Vi ved at det kan være svært for travle børnefamilier at få sneget motion ind hverdagen og derfor arbejder vi med øvelser, hvor man uden at skulle slæbe en masse udstyr frem kan lave effektiv ”familie-træning” af 10-20 minutters varighed”, siger hummel CEO Allan Vad Nielsen.
Alle øvelser er dokumenteret i simple instruktions-videoer, der er gratis tilgængelige på hummel.dk.
De første 10 øvelser ligger klar og det er hummels håb at familier vil prøve øvelserne og melde tilbage med erfaringer og forslag til nye øvelser som andre kan have glæde af.
Masser af fordele både på kort og lang sigt.
Aktive børn har beviseligt bedre kondition, motorik, stærkere knogler og bedre indlæringsevne. Øget fysisk aktivitet har også positiv effekt på barnets mentale sundhed, fx når det gælder selvværd, selvtillid og sociale samspil med omgivelserne.
Det er vigtigt, at forældre går aktivt ind og er med til at skabe sunde vaner hos børnene – det viser sig nemlig at jo tidligere man får fysisk aktivitet ind som en naturlig del af dagligdagen – jo større chance er der for at de sunde vaner varer ved hele livet.
Af andre projekter hummel arbejder med kan nævnes teens konceptet MADE FOR MOVERS og et folkeskoleprojekt med vægt på fokuseret pulstræning, der beviseligt fremmer fysik, trivsel og indlæring i klasserne.
__________________________________________
Yderligere informationer om PROJECT EVERYDAY ACTIVE kan fås ved henvendelse til Ulrik Feldskov Juul, hummel på ufj@hummel.dk eller telefon 24822472.
Billeder
Links
Information om Hummel
hummel er grundlagt i 1923 og et af verdens ældste sportsbrands. Virksomhedens kernemission er at gøre en positive forskel i verden med sport som omdrejningspunkt. hummel drives med afsæt i den særlige Company Karma filosofi og stræber mod at drive en profitabel forretning med en høj grad af social ansvarlighed. hummel designer, producerer og markedsfører kvalitets sports- og fashionprodukter til både voksne og børn. hummel er privatejet og en del af Thornico Group.
Følg pressemeddelelser fra Hummel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Hummel
hummel gør historisk comeback til italiensk fodbold efter 25 år5.9.2025 10:00:33 CEST | Pressemeddelelse
Efter mere end to årtier vender hummel tilbage til italiensk fodbold gennem et nyt partnerskab med LR Vicenza. For det danske sportsbrand har Italien altid været en vigtig del af fodboldhistorien med tidligere sponsorater som Udinese, Hellas Verona og Chievo Verona. Nu, efter flere år med fokus på at styrke tilstedeværelsen på andre europæiske markeder, er hummel klar til at indtage støvlelandet igen.
Helle Thorning-Schmidt og kendt modesigner står bag Brøndbys nye udebanetrøje26.8.2025 09:02:19 CEST | Pressemeddelelse
Det danske sportsbrand hummel og Brøndby IF løfter sløret for klubbens nye 2025/26-udebanetrøje, der er skabt i et unikt samarbejde med Brøndby-fan og tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt samt den anerkendte modedesigner Soeren Le Schmidt. En trøje, hvor kreativitet og fællesskab går hånd i hånd med respekten for klubbens stolte traditioner.
Herrelandsholdet spiller i kvindernes EM-trøje som hyldest i Parken6.6.2025 11:00:07 CEST | Pressemeddelelse
Når Danmark i morgen møder Nordirland i Parken, vil det danske herrelandshold træde på banen iført en helt særlig spillertrøje – nemlig Kvindelandsholdets nye EM-trøje. Initiativet er en hyldest og lykønskning til Kvindelandsholdet, der denne sommer deltager i EM-slutrunden i Schweiz.
hummel leverer stærkt comeback og forbedrer bundlinjen med over 100 millioner kroner2.6.2025 10:00:17 CEST | Pressemeddelelse
Det danske sportsbrand hummel afslutter 2024 med en ny omsætningsrekord på 2,433 mia. kr. og en stærk forbedring af bundlinjen. Et skærpet fokus på kerneforretningen har været afgørende for, at resultatet før skat er forbedret med 109 millioner kroner sammenlignet med 2023.
EN HYLDEST TIL DEN DANSKE ARV: HER ER KVINDELANDSHOLDETS NYE EM-TRØJE6.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når det danske kvindelandshold løber på banen til sommerens EM-slurunde i Schweiz, bliver det iført en ny, stilren landsholdstrøje fra hummel, der hylder den danske designarv, fodboldkultur og nationale stolthed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum