Bordet er dækket med dansk design

Susse Fischer er forfatter til portrætbogen om fem af nutidens største danske designere og kunsthåndværkere: Grethe Meyer, Jens Quistgaard, Ursula Munch Petersen, Erik Magnussen og Ole Jensen. Deres brugsgenstande kan få ethvert bord til at se indbydende ud, og Susse Fischer fortæller om tankerne bag de velkendte og afholdte designklassikere.

Bogens forside

Dansk design har gennem tiden høstet stor anerkendelse rundt omkring i verden for sin formgivning, bæredygtighed og funktionalitet. Susse Fischer har skrevet en portrætbog om fem af de designere og kunsthåndværkere fra vores tid, der i den grad har været med til at give de danske borde et æstetisk udtryk. Men hvordan går vejen fra den første idé til det færdige produkt? Det fortæller og viser Susse Fischer i bogen, hvor hver designers ikoniske brugskunst præsenteres.

Bogen viser også nogle af de prototyper, som aldrig blev sendt til produktion, for Susse Fischer vil gerne tegne et nuanceret billede af designerne, som hun har haft den ære at kende personligt eller arbejde sammen med, ved at give et letlæseligt indblik i, hvordan designernes arbejdsproces tager sig ud. For både de designs, vi kender, og de designs, der aldrig blev til andet end prototyper fortæller meget om designernes personligheder. Susse Fischer har bestræbt sig på at skrive en bog, der både afspejler de fem designeres produkter og deres personligheder.

Når bordet dækkes med dansk design, indbyder det også til at samle venner om et godt måltid. Derfor afsluttes hvert portræt med opskrifter på en treretters menu, der er sammensat ud fra designernes livretter. Opskrifterne er med til at understrege, at der er tale om brugskunst, der skal anvendes i hverdagen, og som kan bruges igen og igen og samle venner og familie om gode måltider og oplevelser.

Susse Fischer er uddannet bygningsarkitekt fra Det Kongelige Kunstakademi og har sin egen tegnestue. Derudover har hun været ansat i Dansk Designråd, der i dag kaldes Dansk Designcenter, og har derigennem mødt nogle af tidens mest anerkendte arkitekter og designere. Hun er er i dag medlem af Designrådet og er selv designeren bag Øresundstoget, indretning af Parken, ombygninger af Axelborg, indretningen af flykabiner for SAS og mange andre projekter.

Title: Bordet er dækket med dansk design
Forfatter: Susse Fischer
Fotograf: Ture Andersen
Udgivelsesdato: 4. maj 2021

Bogens forside

Hvem bestemmer, hvornår senfølger er alvorlige?11.5.2021 16:58:32 CEST | Pressemeddelelse

Et nyt dansk forskningsprojekt om senfølger efter COVID-19 viser, at cirka 10 % af de smittede får senfølger som træthed, koncentrationsbesvær eller påvirket lugtesans i nogle uger. Men ifølge overlæge Reimar W. Thomsen fra Aarhus Universitetshospital får næsten ingen af dem, der havde en mild omgang conorasmitte, alvorlige senfølger inden for et halvt år. Det fremgår af en forskningsartikel, som Reimar W. Thomsen og hans forskningskollegaer har fået offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift The Lancet.

Livet med senfølger efter COVID-196.5.2021 13:32:20 CEST | Pressemeddelelse

Der er ingen tvivl om, at corona har præget tilværelsen for alle det sidste halvandet år med restriktioner, krav om mundbind, afstand og håndsprit. Men for mange af dem, der er blevet ramt af senfølger efter COVID-19, er der tale om liv, der har ændret sig så fundamentalt, at det er svært at genkende. Annegrete Dall Visby lider af senfølger og sammen med sin mand Steen Kabel, har hun skrevet bogen: ”Livet med senfølger efter COVID-19” for at sætte fokus på, hvordan man kan finde retning i hverdagen – for sig selv og sin familie.

Dokumentarisk beretning om godsforvalteren, der var modstandsmand4.5.2021 10:36:02 CEST | Pressemeddelelse

I 2002 dør modstandsmanden Gert Blædel, og hans barnebarn Ole Blædel arver en hvid plasticpose fyldt med breve, notater, lydoptagelser samt, ikke mindst, morfarens frihedskæmperarmbind. Det bliver startskuddet til researchen og gravearbejdet, der nu er mundet ud i bogen Et halvt år i Gestapos kløer. Her fortæller Ole Blædel hele historien om, hvordan hans morfar under 2. Verdenskrig bliver involveret i modstandsbevægelsens arbejde og taget til fange af nazisterne.