Boom i byggerier giver medvind i branchen

Ni ud af ti virksomheder i bygge- og anlægsbranchen havde overskud sidste år. Faktisk er aktiviteten i bygge- og anlægsbranchen fortsat så høj, at virksomhederne både omsætter mere og tjener flere penge, end de har gjort længe. Knaphed på materialer og mandskab truer de lyse udsigter.

Thomas Frommelt

Har du svært ved at få fat i en entreprenør eller håndværker til større projekter? Velkommen i klubben. Entreprenører, tømrere, murere, malere, el-installatører og VVS’ere er travlt beskæftigede og tjener flere penge, end de har gjort længe. Det viser Deloittes Byggeanalyse 2021.

”Virksomhederne i branchen tjener flere penge, end de har gjort længe. Aktiviteten er fortsat høj, og branchen ser ikke ud til at være nævneværdigt påvirket af corona. Tværtimod ser det ud til at have styrket både privatpersoner og virksomhedernes lyst til at få bygget sidste år”, siger partner i Deloitte, Thomas Frommelt.

Tallene viser, at branchens gennemsnitlige overskudsgrad er 5,4%, hvilket er en stigning på 1,5% fra 2019, hvor den var 3,9%. Ni ud af ti virksomheder havde overskud i 2020, hvilket er det højeste de seneste 15 år. Det gennemsnitlige primære resultat per ansat er steget fra 76.000 kroner i 2019 til 95.000 kroner i 2020.

Det er især de mindste virksomheder op til 25 ansatte, der oplever den største fremgang. Samtidig har den høje aktivitet indenfor nye boliger, projektsalg og mange renoveringer øget indtjeningen.

”Det er virkelig gode resultater. Men selvom det går godt, så kunne aktiviteten faktisk være meget højere. Branchen mangler kvalificeret arbejdskraft. Priserne på byggematerialer stiger ret kraftigt, og der er også et vist lønpres. Samlet set gør det byggerierne dyrere, og de tager længere tid at føre ud i livet. Så mange bygherrer giver op på forhånd”, siger Thomas Frommelt.

Med vedtagelsen af finansloven for 2022 får håndværkerfradraget dødsstødet. Det får dog ikke den store betydning for aktiviteten, vurderer Thomas Frommelt:

”De fleste mennesker, der har brugt fradraget, har haft behov for at få udført byggeopgaver under alle omstændigheder, og så har der tilfældigvis været et fradrag. Deres byggebehov har drevet aktiviteten, ikke fradraget, og det, tror jeg, det fortsat vil gøre”.

Bedst gang i de midtjyske murerskeer, tommestokke og regneblokke

Bag den stærke efterspørgsel i branchen ligger også 18 frigivne milliarder kroner fra Landsbyggefonden samt regeringen midlertidige ophævelse af det kommunale anlægsloft i 2020.

”Det kommer vi til at se en positiv effekt af i 2021. Der vil givetvis være lokalpolitikere, som i forbindelse med kommunalvalget har tænkt: Nu bygger vi en rundkørsel eller får renoveret den skole”, siger han.

Analysen viser også, at der går bedst for virksomhederne i Region Midtjylland. Med en gennemsnitlig indtjening på 109.000 kroner pr. ansat ligger virksomhederne i det midtjyske langt over den gennemsnitlige indtjening på 95.000 kroner pr ansat. Til sammenligning udgør den gennemsnitlige indtjening per ansat i Region Syddanmark 78.000 kroner.

Partner for og ekspert i bygge- og anlægsbranchen:
Partner, Deloitte
tfrommelt@deloitte.dk

Thomas Frommelt

Danske unge: Klimaet er den største årsag til bekymring, og 4 ud af 10 føler sig udbrændte på jobbet20.6.2022 08:10:00 CEST | Pressemeddelelse

Op mod halvdelen af de unge under 28 år har ifølge Deloittes nye generation Z- og millennial-undersøgelse været hjemme fra arbejde på grund af stress eller angst, men under halvdelen har fortalt deres arbejdsgiver om den reelle årsag. Næsten 40% føler sig udbrændte. Den mentale sundhed bør være i høj fokus hos arbejdsgiverne for at øge trivslen og fastholde de unge årgange.

Regningen for klimanøleri kan beløbe sig til 1.253 billioner kr. i 207023.5.2022 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Nye beregninger fra Deloitte sætter tal på de forventede udgifter ved ikke at sætte kraftigt ind for at bremse klimaforandringerne. Udgifterne forventes at slå et hul i verdensøkonomien i størrelsesordenen 1.253 billioner kr. i 2070. Til gengæld vil verdensøkonomien kunne blive over 300 billioner kr. rigere ved at sætte fart på en forpligtende grøn omstilling til klimaneutralitet.