Boligsalget i 2020 overgår 2019-rekord med over 20 procent

Boligerne i Danmark er gået som varmt brød i 2020, og salget overgår rekorden fra 2019 med hele 22 procent. Det viser nye handelstal fra Boligsiden for hele 2020.

Der blev solgt mere end 107.000 boliger i Danmark i 2020. Det er det med afstand højeste salg i de 10 år, Boligsiden har ført statistik over boligmarkedet. Og det er 22 procent højere end salget i 2019, der havde den hidtidige rekord med cirka 88.000 handler.

”2020 har været et fantastisk år for boligmarkedet. For det første er det i sig selv bemærkelsesværdigt, at der i et år med corona har været så stor tro på markedet, at køberne har handlet så meget. For det andet var 2019 også rekordår, og det sætter 2020-salget i perspektiv. For rekorden er ikke bare slået. Den er slået med mere end en femtedel,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

Den store stigning i boligsalget kan naturligvis også aflæses i boligmarkedets tre mest populære boligtyper: Villaer/rækkehuse, ejerlejligheder og sommerhuse. Læs om hver boligtype i de tre følgende afsnit:

Hussalget stiger 17 procent

Salget af huse i 2020 startede godt i januar og februar, inden det lå væsentligt under 2019-salget i månederne omkring corona-nedlukningen i marts og april. Derefter har salget hver måned været højere end i den samme måned året før sluttende med december, hvor salget var 51 procent højere.

”Normalt er december mere stille end alle andre måneder på året. Sådan har det ikke været i år. Tværtimod har hussalget været på niveau med salget i maj 2019, der var den bedst sælgende måned det år. Corona har skubbet til de sæsoner, vi normalt kender boligmarkedet for. Der har selvfølgelig været et efterslæb fra de sløve måneder marts og april, men de lave renter og måske også de mange timer derhjemme har fået flere end normalt til at få lyst til at købe nyt hus,” siger Birgit Daetz.

Samlet er der solgt små 59.000 huse i 2020. Det er det højeste antal i 10 år og 17 procent mere end i 2019.

Se udviklingen i salget af huse i alle landets kommuner.

Rekord i salget af ejerlejligheder

Salget af huse er langt fra den eneste del af boligmarkedet, der har sat rekord i 2020. Også salget af ejerlejligheder overgår det hidtidige rekordår 2017 med to procent.

Lejlighedsmarkedet var ellers lidt længere end husmarkedet om at komme på fode efter nedlukningen. Først i juni var salget igen højere end året før, og derefter var der mange, der købte nye lejligheder. Ikke blot i København og Aarhus, men også i andre byer, fortæller Birgit Daetz.

”Det er i høj grad stadig de store byer, der driver lejlighedsmarkedet, men det er blevet mere populært at bo i lejlighed i de mellemstore byer. Vi ser stigende salgstal i først og fremmest Randers, Horsens og Herning, men også andre steder i lidt mindre skala. Det er blevet mere populært at bo i lejlighed i flere dele af Danmark, og det hænger nok sammen med en anden tendens fra 2020. Stigningen i sommerhussalget.”

Det vilde sommerhussalg

Netop salget af sommerhuse, som Birgit Daetz nævner, har været helt vildt i 2020. Salget i december var dobbelt så højt som i december sidste år, og samlet set steg sommerhussalget 55 procent i forhold til 2019.

”Sommerhussalget har overrasket mange gange i 2020. Senest med slutspurten i december hvor salget var højere end i juni sidste år. Normalt bliver der i december solgt halvt så mange fritidsboliger som i sommermånederne. Det er den helt omvendte verden, vi har været vidne til,” siger Birgit Daetz og tilføjer:

”Vi skal også huske, at den udvikling var i gang inden corona, hvor mange købte sommerhus og droppede flyrejserne af klimahensyn. Men coronanedlukningen af Danmark og de massive rejserestriktioner har fået tendensen til at accelerere og fået mange til at købe sommerhus, som familien kan holde deres ferier i.”

Udviklingen i boligsalget 2019-2020:

Ændring

17 %

15 %

55 %

Alle boligtyper*

22 %

(*alle boligtyper dækker over villa, rækkehus, ejerlejlighed, villalejlighed, sommerhus, kolonihave, andelsbolig, helårsgrund, fritidsgrund, landejendom og lystejendom. Kilde: Boligsiden)

Boligsalget måned for måned 2019-2020:

Måned

55 %

Samlet