Boligsalget faldt 20 % i juli

Boligmarkedet er på vej imod en 'normalisering', og salget faldt med 20 % i juli. Foto: Jacob Ljørring / RealMæglerne

Den udvikling, vi har set på boligmarkedet under Coronapandemien, er slut for nu. Boligmarkedet bevæger sig imod et mere normalt leje.

Det mener Preben Merrild Angelo, adm. direktør hos RealMæglerne med mere end 100 ejendomsmæglerbutikker i Danmark:

– Det skyldes, at køberne igen har flere ting at bruge pengene på end under Corona. Mange flere end forventet købte bolig, da Coronapandemien ramte os, men nu er Danmark stort set kommet sikkert igennem, hvilket har fået antallet af købere til at falde. Samtidig har stigende m2-priser (lokalt) medvirket til, at mange sælgere ser en mulighed for at sælge godt. Men sælgerne skal passe på med ikke at have for urealistiske forventninger til priser og salgshastighed. Markedet bevæger sig mod balance, mener han.

Mens udbuddet stille og roligt stiger, er køberinteressen svagt faldende. Det skyldes bl.a. mæthed hos køberne, men også at priserne har ramt et niveau, hvor en gennemsnitskøber trækker følehornene en lille smule til sig og afventer:

– Sommerhusmarkedet har toppet for nu. Mange af dem, der bare ville eje et sommerhus, og ser det i et langsigtet perspektiv for familien, har nu investeret i drømmen. Dermed vil aktiviteterne falde en smule. Vi forudser ikke de store prisfald, for sommerhuset er stadig et eftertragtet gode, men salgstiderne vil stige, og aktiviteterne vil formentlig jævne ud til 2019-niveau, uddyber Preben Merrild Angelo og fortsætter:

– Sommerhusmarkedet har dog et es i ærmet, og det es kommer i spil, når tyskere, svenskere, nordmænd og hollændere igen kan holde ferie i Danmark uden alle mulige kendte og ukendte restriktioner. Turister, der lejer sommerhuse, lejer ofte på tidspunkter, hvor danskerne ikke er i markedet, og derfor vil en Corona-normalisering være godt nyt for sommerhusmarkedet og udlejning.

Salgsstatistikkerne for boligsalget i Danmark viser et fald på ca. 20 % i juli, hvilket er mere end forventet, men dette skyldes i høj grad, at verden er åbnet op:

– Juli er ferietid, og i særdeleshed i år, hvor der er åbnet for mange muligheder igen. Danskerne har savnet at rejse. Det viser jo både bookingen af rejser til udlandet og et fuldt booket feriehusmarked i Danmark. Samtidig er det på mange måder blevet hverdag igen, og det har medvirket til, at drivet til at investere i bolig er blevet parkeret lidt for nu hos nogle af tvivlerne, siger han.

– Festen er forbi, og vi skal til at vænne os til normal hverdag igen.

Flere pressefotos her: https://www.scanpix.dk/spdk/ (Appr via Scanpix)

***

RealMæglernes BoligBarometer udsendes ved afslutningen af hver måned og udarbejdes på baggrund af statistik indsamlet fra mere end 100 RealMægler-butikker landet over. BoligBarometeret er derfor først med aktuelle månedsanalyser om udviklingen på boligmarkedet.