Boligrabatten stiger: Københavnere prissætter for højt

Prisen på ejerlejligheder i Hovedstaden stiger fortsat i et meget højt tempo. Og sælgerne prissætter nu så højt, at de må give større nedslag i prisen, når de skal lukke en handel. Helt præcist forhandles der nu en 42,5 procent større rabat i Region Hovedstaden end for et år siden, viser nye nøgletal fra Boligsiden.dk.

Når de københavnske ejerlejlighedsejere sætter boligen til salg, er den fineste disciplin i øjeblikket at prissætte realistisk. Flere år med heftige prisstigninger har gjort sælgerne særdeles optimistiske. Alt tyder dog på, at prisniveauet har oversteget købernes økonomiske øvre grænse, idet nedslaget på salg af ejerlejligheder i Region Hovedstaden er steget markant. Henover det seneste år er rabatten steget 42,5 procent, viser nye tal fra Boligsidens Markedsindeks for april 2018.

”Den helt store årsag til, at nedslaget er steget, er, at folk ganske enkelt prissætter alt for højt, og det hænger uden tvivl sammen med, at aktiviteten på det københavnske boligmarkedet har været ekstremt højt længe. Priserne har været på himmelflugt i flere år, og alligevel er salgstiden faldet. Derfor kan det være svært at forstå, at man nu skal til at justere på forventningerne,” siger Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

Priserne stiger knap 10 procent
Det stigende nedslag er med til at lægge en lille dæmper på prisernes stigningstakst, der dog ligger på et særdeles højt niveau. Sammenligner man ejerlejlighedspriserne i Region Hovedstaden i april 2017 og april i år, er der tale om en stigning på 9,4 procent. På sigt kan stigningen give anledning til bekymring.

”Vi har nu haft flere år med prisstigninger i den størrelsesorden, og det er mere end, hvad markedet kan bære, hvis udviklingen fortsætter. For perspektivets skyld kan nævnes de nyligt forhandlede lønstigninger på otte procent over en treårig periode for de offentligt ansatte. På boligmarkedet har vi set stigninger på den øvre side af otte procent og endda hvert eneste år siden rentefaldet i 2015. Der skal ikke de store udregninger til at forstå, at så store prisstigninger udvander almindelige menneskers økonomi,” siger Birgit Daetz.

At priserne stiger samtidig med, at der bliver forhandlet større rabatter på bolighandlen, bidrager til et samlet billede af, at priserne har nået uholdbare højder. Der er dog endnu ikke grund til at trykke på alarmknappen, mener Birgit Daetz.

”I marts så vi et faldende salg af ejerlejligheder i Aarhus og København. Det gjaldt særligt de store boliger, hvor prisniveauet ganske enkelt er for højt. Faldet er naturligvis et resultat af prisudviklingen, men også af indførelsen af strammere låneregler, som vi ser en effekt af nu. Min forventning er, at vi i den kommende tid fortsat vil se et salg under niveau på markedet for ejerlejligheder, og på sigt vil det også påvirke salgspriserne.”

Salgspriser for ejerlejligheder april 2018

492 kr.

-0,2 %

-23,8 %

(Kilde: Boligsidens Markedsindeks April 2018)

Øvrige nøgletal:

• Mens nedslaget stiger på markedet for ejerlejligheder, falder det på markedet for villaer og rækkehuse. Helt præcist 2,4 procent henover det seneste år. Det er ligeledes blevet sværere at forhandle en rabat på sommerhuskøb. Ift. april 2017 er nedslaget faldet 3,5 procent.
  • Sommerhusmarkedet har oplevet gunstige prisstigninger på 9,0 procent på landsplan henover det seneste år og 3,0 procent siden marts måned. Stigninger ses i samtlige regioner, størst i Region Nordjylland, hvor priserne er steget 11,5 procent på et år.
  • På markedet for villaer/rækkehuse lyder den årlige prisstigning på 5,1 procent, mens den månedlige ligger på 1,1 procent. En kvadratmeter hus i Danmark koster nu 13.779 kroner.

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S. Mobil: 21210284, e-mail: bcd@boligsiden.dk.
Læs flere nyheder på Boligsiden.dk