Boligejere ramt af flest vejrskader i 7 år

Danske boligejere har særligt været hårdt ramt af storm og skybrud i 2022, viser en ny opgørelse fra Topdanmark. Det er kun begyndelsen, forudser DMI, der forventer 40 procent flere skybrud.

2022 har budt på vejrekstremer, og det har flere danske husstande mærket til.

Særligt storm og skybrud har givet boligejere problemer med alt fra oversvømmelser til skader fra flyvende eller løsrevne genstande. Det viser en opgørelse fra Topdanmark, der er et af landets største forsikringsselskaber.

Samlet har Topdanmark modtaget 82 procent flere anmeldelser af vejrskader i 2022 end i 2021. Det er det største antal vejrskader siden 2015.

“Vejret har i 2022 vist tænder i form af hele to storme, Malik og Nora, hvilket har resulteret i mange skader. Desuden bød sommeren i en længere periode på ekstrem varme og tørke efterfulgt af kraftig regn og skybrud,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark.

Mange stormskader
Stormen Malik var den kraftigste storm i Danmark i seks år og medførte især ekstraordinær travlhed på telefonerne. Alene i første kvartal 2022 hjalp Topdanmark mere end 10.000 privat-, landbrugs- og erhvervskunder med stormskader.

“Ikke siden 2015 har vores kunder været ramt af så mange stormskader,” siger Rasmus Ruby-Johansen.

Typiske skader efter en storm er skader på tag, hegn, drivhuse, flagstænger og væltede træer. Er der også nedbør under en storm, som det for eksempel var tilfældet under stormen Malik, kan det føre til alvorlige vandskader på huset.

Voldsomme mængder sensommerregn
Opgørelsen fra Topdanmark viser også, at store mængder regn voldte problemer for boligejerne i kølvandet på den knastørre sommer i år.

Forsikringsselskabet modtog godt 800 skadesanmeldelser efter blot én enkelt weekend i august med kraftig regn og skybrud. Særligt kunder i Region Sjælland, Midtjylland og Syddanmark blev hårdt ramt, viser selskabets skadestal.

Samlet har Topdanmark modtaget godt 4.200 skader relateret til nedbør i 2022. Tallet er dog ikke på højde med 2021, hvor antallet af skybrud var ekstremt.

“Skybrud er blevet langt mere almindelige de seneste årtier, og i Topdanmark forventer vi generelt, at vi kommer til at se flere skader i fremtiden, som skyldes ekstremt vejr,” siger Rasmus Ruby-Johansen.

DMI forventer hyppigere skybrud
Ifølge DMIs landsdækkende statistik over skybrud fra perioden 2011-2021 har der ikke været et eneste år uden skybrud – og 2022 var altså ingen undtagelse.

“I fremtiden skal vi forvente, at den danske sommer byder på kraftigere byger og hyppigere skybrud,” siger Rasmus Anker Pedersen, enhedsleder i Nationalt Center for Klimaforskning ved DMI.

“Hvis verdens lande overholder de nuværende ambitioner om reduktioner af drivhusgasudledningen, så skal vi forvente cirka 40 procent flere skybrud i slutningen af århundredet,” siger han.

Siden 1873 er temperaturen i Danmark er steget med 1,5 grader, mens nedbøren er steget med 15 procent.

Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber.

Vi er 2.100 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og 600.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Trist rekord: Bølge af GPS-tyverier rammer danske landmænd9.1.2023 13:55:00 CET | Pressemeddelelse

Det seneste år har budt på en dediceret bølge af tyverier af værdifuldt GPS-udstyr fra landbrugsmaskiner. Det viser en opgørelse fra landbrugets største forsikringsselskab. I 2022 er antallet af kunder, som Topdanmark har hjulpet efter et GPS-tyveri, mere end firdoblet (+341 procent) sammenlignet med det årlige gennemsnit de seneste fem år (2017-2021). Der er med andre ord sat rekord for omfanget af anmeldelser af GPS-tyverier på et år, og Topdanmark har udbetalt et rekordstort beløb til erstatning af stjålet GPS-udstyr det seneste år. ”Når vi ser på vores skadestal for 2022 bliver en trist udvikling, vi allerede kender fra politirapporterne, desværre bekræftet, nemlig at ekstraordinært mange danske landmænd har fået stjålet deres GPS-udstyr det seneste år," siger Preben Rasmussen, landbrugschef i Topdanmark. "Der har været rekordmange tyverier, som vidner om, at det er en reel udfordring for branchen, og vi kan se, at tyvene især går efter maskinstationer, hvor der er mange anlæg saml

Topdanmark forventer flere indbrud i julen17.12.2022 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

De seneste år har der været usædvanligt få indbrud i julen, men nu kan det være slut. Forsikringsselskabet Topdanmark forventer, at der i juledagene i år vil ske en stigning i antallet af danskere, der får besøg af ubudne gæster. ”Vi forventer, at der vil ske flere indbrud hen over julen i forhold til juledagene 2020 og 2021, hvor corona havde stor betydning for indbrudstallene. I år vil vi formentligt se, at flere skal besøge familien, til større arrangementer eller ud at rejse, mens huset står tomt derhjemme,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. En opgørelse fra Topdanmark viser, at antallet af indbrudsanmeldelser i juledagene 2020 og 2021 var 55 og 45 procent lavere end i juledagene 2019, altså før corona. ”Netop fordi, at mange har vænnet sig til at være hjemme, kan man med fordel genopfriske rådene til at sikre sin bolig mod ubudne gæster i højsæsonen for indbrud. Med gode, solide låse, døre og sikrede vinduer gør man det væsentligt mere besværligt for tyven at