Boligejere ramt af flest vejrskader i 7 år

Danske boligejere har særligt været hårdt ramt af storm og skybrud i 2022, viser en ny opgørelse fra Topdanmark. Det er kun begyndelsen, forudser DMI, der forventer 40 procent flere skybrud.

2022 har budt på vejrekstremer, og det har flere danske husstande mærket til.

Særligt storm og skybrud har givet boligejere problemer med alt fra oversvømmelser til skader fra flyvende eller løsrevne genstande. Det viser en opgørelse fra Topdanmark, der er et af landets største forsikringsselskaber.

Samlet har Topdanmark modtaget 82 procent flere anmeldelser af vejrskader i 2022 end i 2021. Det er det største antal vejrskader siden 2015.

“Vejret har i 2022 vist tænder i form af hele to storme, Malik og Nora, hvilket har resulteret i mange skader. Desuden bød sommeren i en længere periode på ekstrem varme og tørke efterfulgt af kraftig regn og skybrud,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark.

Mange stormskader
Stormen Malik var den kraftigste storm i Danmark i seks år og medførte især ekstraordinær travlhed på telefonerne. Alene i første kvartal 2022 hjalp Topdanmark mere end 10.000 privat-, landbrugs- og erhvervskunder med stormskader.

“Ikke siden 2015 har vores kunder været ramt af så mange stormskader,” siger Rasmus Ruby-Johansen.

Typiske skader efter en storm er skader på tag, hegn, drivhuse, flagstænger og væltede træer. Er der også nedbør under en storm, som det for eksempel var tilfældet under stormen Malik, kan det føre til alvorlige vandskader på huset.

Voldsomme mængder sensommerregn
Opgørelsen fra Topdanmark viser også, at store mængder regn voldte problemer for boligejerne i kølvandet på den knastørre sommer i år.

Forsikringsselskabet modtog godt 800 skadesanmeldelser efter blot én enkelt weekend i august med kraftig regn og skybrud. Særligt kunder i Region Sjælland, Midtjylland og Syddanmark blev hårdt ramt, viser selskabets skadestal.

Samlet har Topdanmark modtaget godt 4.200 skader relateret til nedbør i 2022. Tallet er dog ikke på højde med 2021, hvor antallet af skybrud var ekstremt.

“Skybrud er blevet langt mere almindelige de seneste årtier, og i Topdanmark forventer vi generelt, at vi kommer til at se flere skader i fremtiden, som skyldes ekstremt vejr,” siger Rasmus Ruby-Johansen.

DMI forventer hyppigere skybrud
Ifølge DMIs landsdækkende statistik over skybrud fra perioden 2011-2021 har der ikke været et eneste år uden skybrud – og 2022 var altså ingen undtagelse.

“I fremtiden skal vi forvente, at den danske sommer byder på kraftigere byger og hyppigere skybrud,” siger Rasmus Anker Pedersen, enhedsleder i Nationalt Center for Klimaforskning ved DMI.

“Hvis verdens lande overholder de nuværende ambitioner om reduktioner af drivhusgasudledningen, så skal vi forvente cirka 40 procent flere skybrud i slutningen af århundredet,” siger han.

Siden 1873 er temperaturen i Danmark er steget med 1,5 grader, mens nedbøren er steget med 15 procent.

Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber.

Vi er 2.100 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og 600.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Topdanmark køber Dansk Sundhedssikring16.3.2023 09:16:54 CET | Pressemeddelelse

Topdanmark har indgået en aftale om at købe Oona Health A/S og alle datterselskaber, inklusive Dansk Sundhedssikring der er det største og mest kendte selskab. Dansk Sundhedssikring har siden 2012 opbygget en ledende markedsandel på 16 procent på området for sundhedsforsikringer og har i dag omkring 530.000 privatkunder og 15.000 erhvervskunder. Købet vil betyde, at Topdanmark opnår en førende position på markedet for sundhedsløsninger til danske virksomheder og danskere. Det er en position, der flugter med Topdanmarks strategi om at være et fokuseret skadesforsikringsselskab, der skaber lønsom vækst i kerneforretningen. ”Topdanmark og Dansk Sundhedssikring er et helt oplagt strategisk match. At være en markant spiller på skadesforsikringsmarkedet indebærer også at kunne tilbyde attraktive sundhedsløsninger til vores kunder, uanset om man er privatkunde eller erhvervskunde. Den ambition vil købet uden tvivl være med til at indfri,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark. ”Det

Topdanmark styrker populær vejhjælpsservice27.2.2023 12:50:00 CET | Pressemeddelelse

Fra 1. maj 2023 overtager Viking Assistance ansvaret for at hjælpe Topdanmarks kunder med vejhjælp og tjenester koblet til produktet i Danmark. Vejhjælp er en populær service, som flere end 60.000 kunder i Topdanmark gør brug af årligt, og det er en tilvalgsdækning til bilforsikringen. ”Løsningen fra Viking Assistance giver nye muligheder for både at styrke kundeoplevelsen og understøtte vores arbejde med digitalisering og bæredygtighed. Viking Assistance, der er en af de største og førende aktører på vejhjælpstjenester i Norden, stiller vores kunder og Topdanmark bedre,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark. ”Vi har en stor efterspørgsel på vejhjælp, og derfor skal vi naturligvis også sikre, at vi altid har et attraktivt produkt, som matcher ønsker og behovene hos vores kunder. Derfor ser vi løbende på Topdanmarks leverandøraftale på området, og gennem de seneste måneder har vi haft et større udbud, hvor flere interesserede aktører har budt på vejhjælpsaftalen. Selvom vi