Bliv mere økologisk i sommerlandet

Sommer og staycation er den oplagte mulighed for at gå efter lokalt og økologisk frugt og grønt. Vi har nemlig typisk mere tid til at handle og mere lyst til at gøre en grønnere forskel både på tallerkenen og for miljøet, når det er ferietid.

Sommeren bugner af friske råvarer og er en perfekt tid for mere økologi, grønt og velsmag. Foto: Økologisk Landsforening

Sommer er lig med masser af lokale frugter og grøntsager, der er lige til at putte i kurven. Og er du under hjemlige himmelstrøg denne sommer, kan du nemt finde masser af friske økologiske af slagsen. Både gårdbutikker og supermarkeder bugner i øjeblikket – og gør det nemt for dig at gå mere økologisk til værks.

”Sæsonen er perfekt, hvis man har et ønske om at få mere fokus på det økologiske og det grønne på tallerkenen. Jordbær, agurker og kartofler er et godt sted at begynde. Og snart følger andre grønne lækkerier, som fx æbler, kål og bælgfrugter,” siger Helle Bossen, som er chefkonsulent i Økologisk Landsforening.

”Og så er det også, når råvarerne er i sæson, at de smager allerbedst.”

De seneste salgstal for økologien vidner om, at økologi er blevet hverdagskost for flere og flere danskere. I 2020 steg salget af økologiske fødevarer med 14 pct. på et år, og det er typisk økologisk frugt og grønt, som danskerne køber mere af år for år.

”Det hænger dels sammen med den grønne omstilling, der får danskerne til at skrue op for det grønne på tallerkenen, og dels at man ønsker at spare sig selv og familien for pesticider,” forklarer hun.

Faktisk viser en undersøgelse, som DTU Fødevareinstituttet foretog i 2020, at der var rester af syntetiske pesticider i 94 pct. af alle prøver med danske ikke-økologiske jordbær. ⁠I prøverne med de udenlandske ikke-økologiske jordbær fandt man pesticidrester i 96 pct. af prøverne.⁠ Man fandt ikke pesticider i de økologiske jordbær.

”Vil man gerne spare sig selv og familien for rester af pesticider, så skal man vælge de økologiske frugter og grøntsager,” siger Helle Bossen.

Hvis du ønsker at blive klogere på, hvilke økologiske fødevarer, der gør den største forskel, når det handler om at reducere sit indtag af syntetiske pesticider, har Økologisk Landsforening en oversigt, som kan findes her: https://xn--iloveko-u1a.dk/hvorfor-oekologi/10-der-goer-en-forskel/

Vil du finde en økologisk gårdbutik i sommerlandet nær dig, kan du besøge Økologisk Landsforenings oversigt her: https://okologi.dk/viden-om-oekologi/forbrug-og-afsaetning/oekologiske-gaardbutikker/

Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening
Telefon: 31 79 27 00 Mail: hb@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder i Økologisk Landsforening
Telefon: 25 42 93 02 Mail: vk@okologi.dk

Økologisk Landsforening: Om landbrugsstøtten - Mindst mulig forandring er ikke en bæredygtig vej frem25.6.2021 16:38:30 CEST | Pressemeddelelse

EU's landbrugsministre er forslæbende og ude af trit med borgernes krav i den nye aftale for landbrugsstøtten. Aftalen mangler forpligtende mål, som kan skabe den omstilling, der skal ske i landbruget for at løse de udfordringer, der er i forhold til klima, miljø og natur. Det på trods af, at EU-Kommissionen i sin Farm-to-fork-strategi fra 2020 konkret og direkte siger, at landbrugsstøtten skal omlægges, hvis landbruget skal blive bæredygtigt i fremtiden.

Landsdækkende stafet og økologisk inspirationsrejse for professionelle køkkener23.6.2021 14:56:57 CEST | Pressemeddelelse

Økologisk Landsforening og Kost & Ernæringsforbundet sætter gang i en landsdækkende stafet for professionelle køkkener. Stafetten indledes i Aalborg d. 17. august og fortsætter til Aarhus, Kolding og Køge for at slutte i København d. 31. august. Målet er at inspirere alle køkkenprofessionelle til at skabe velsmag med mere grønt, mere økologi og flere lokale råvarer.

Kommentar: Landbrugsudspillet er en misforståelse - freder landbruget28.4.2021 11:12:28 CEST | Pressemeddelelse

Landbruget kan ikke fortsætte som i dag, så når vi ikke i mål med grøn omstilling og klimaneutralitet til 2050. Det er godt at se, at regeringen anerkender, at økologi er vigtig for en bæredygtig fremtid. Men udspillet signalerer ikke vilje til reel grøn omstilling, hvor vi både leverer på klima, natur, vandmiljø, drikkevand og dyrevelfærd. Det indeholder en farlig teknologisk sovepude, mener Økologisk Landsforening.