Blå Kors inden landsmøde: Enorm opbakning under coronakrisen

Når Blå Kors Danmark lørdag den 26. september holder sit årlige landsmøde, sker det i lyset af en enorm folkelig og politisk opbakning under coronakrisen. Landsmødet skulle have været i maj, men blev udskudt på grund af corona.
Frivillige og medarbejdere måtte tænke nyt for at hjælpe bl.a. hjemløse. Mange væresteder lukkede køkkenet og erstattede det med maduddeling på gaden som her i Aalborg. Privatfoto.

Blå Kors Danmark fastholder, og har fået tillladelse til at gennemføre, sit udskudte landsmøde lørdag den 26. september i Odense. Det bliver en begrænset version med ca. 75 siddende deltagere, med god afstand, mundbind, håndsprit osv.

Og at landsmødet skal holdes med særlige coronarestriktioner, må siges, at være helt i overensstemmelse med det år 2020 indtil videre har været.

Da Danmark lukkede ned i begyndelsen af marts efterlod det hjælpeorganisationer som Blå Kors med store udfordringer.

For det første lukkede alle genbrugsbutikker, der er en af de vigtigste indtægtskilder. Derudover måtte væresteder og varmestuer også lukke eller have begrænset antal besøgende, hvilket betød, at det vigtige relationsarbejde blandt nogle af de mest udsatte borgere pludselig ophørte fra den ene dag til den anden.

Hurtigt blev der etableret nødløsninger med supperkøkkener, udendørs maduddeling, konsultationer gennem vinduer, telefonkæder og meget mere.

"I den første uge af nedlukningen måtte vi på meget kort tid tænke kreativt og finde på nødløsninger, der på samme tid tog hensyn til smittespredning, medarbejdere, frivillige, økonomi og ikke mindst fortsat at kunne hjælpe," fortæller generalsekretær i Blå Kors Christian Bjerre og fortsætter:

"Men ret hurtigt derefter oplevede vi en helt enorm støtte og opbakning fra befolkningen, politikerne, erhverslivet og private fonde, som både resulterede i konkret hjælp, men som også gav et godt rygstød til at knokle videre under meget svære betingelser," siger Christian Bjerre.

Eksplosion i opmærksomhed

Blå Kors Danmarks kommunikationschef Thomas Røddik kalder det en mindre eksplosion i opmærksomhed.

"Interessen for vores arbejde, og dem vi hjælper, eksploderede nærmest under nedlukningen. Coronakrisen viste os, at de fleste danskere er klar til at stå sammen om at hjælpe vores mest udsatte medmennesker, når det virkelig gælder," siger Thomas Røddik og oplister en række eksempler:

"Når vi lagde et opslag på Facebook om, at vi kom til at mangle penge på grund af vores lukkede butikker, strømmede donationerne ind fra helt almindelige mennesker - nogle gav rigtig store beløb, andre gav måske 13,50 kr. - begge beløb er på hver sin måde en stærk historie," fortæller Thomas Røddik og fortsætter:

"Fonde kontaktede os med mulighed for at søge beløb, som bl.a. gjorde det muligt at leje værelser på et hostel til overnatning for hjemløse, det private erhvervsliv meldte sig på banen - fx Danish Crown der donerede 100.000 måltider mad, og politikerne var hurtige til at vedtage flere hjælpepakker, som bl.a. resulterede i åbningen af en telefonlinje til børn og mange sommeraktiviteter for børn og familier."

Thomas Røddik fortæller desuden, at der også i medierne var en langt større interesse for at fortælle om udsatte mennesker, end det normalt er tilfældet.

"Alt i alt synes jeg, det viser, at danskerne sætter stor pris på det arbejde, som vi hjælpeorganisationer gør. Og når vi har problemer med at udføre vores arbejde, er der rigtig mange, der træder til," siger Thomas Røddik.

Træerne vokser ikke ind i himlen

Desværre vokser træerne ikke ind i himlen og trods de mange gode hjerter og den store opbakning, har coronakrisen samlet set givet nogle økonomiske skrub.

"Vi har fået nogle skrub - særligt på grund af nedlukningen af vores genbrugsbutikker. Men vi er glade for, at det lige nu ser ud til, at vi klarer os igennem takket være hjælpepakker, ekstra gaver og at vi har solgt en ejendom på Sjælland. Det ser ud til, at vi kommer ud med skindet på næsen," fortæller Christian Bjerre.

Landsmødet skulle have været en stor og festlig markering af Blå Kors Danmarks 125-års jubilæum. Den fejring er indtil videre udsat til 2021.

På landsmødet i maj skulle der også have været valgt en ny formand for organisationen, idet Sven-Erik Jørgensen har valgt at stoppe efter syv år på posten. Han valgte dog at forlænge sit formandsskab indtil landsmødet i september, som også indeholder den årlige generalforsamling.

Landsmødet finder sted i Odense Congress Center lørdag den 26. september.