Blå Kors fylder 125 år: Mere hjælp til børn og unge fra misbrugsfamilier

Omkring 122.000 børn vokser op i en familie med alkoholproblemer og lever med skam, skyld og frygt. En tredjedel af dem risikerer selv at udvikle et misbrug. Det er den negative sociale arv, som den sociale hjælpeorganisation Blå Kors forsøger at afhjælpe i sine støttecentre for børn og terapi til unge, der har haft vokseværk de senere år. En vigtig indsats, som bliver styrket i forbindelse med Blå Kors' 125 års jubilæum.
Amanda Kristiansen er en af de unge,  som har fået hjælp af Blå Kors terapitilbud TUBA til at bearbejde oplevelserne efter at være vokset op med en mor, der havde et alkoholmisbrug.
Amanda Kristiansen er en af de unge, som har fået hjælp af Blå Kors terapitilbud TUBA til at bearbejde oplevelserne efter at være vokset op med en mor, der havde et alkoholmisbrug.

"Vi har et særligt ansvar for de børn, der har det allersværest. Børn, der har oplevet misbrug, vold og svigt."

Sådan sagde statsminister Mette Frederiksen i sin nytårstale den 1. januar og tegnede dermed retningen for det nye år.

I Danmark vokser 122.000 børn op en familie, hvor mor eller far har et alkoholproblem. Det svarer til en til to børn i hver skoleklasse. Nogle af de børn får hvert år hjælp hos den sociale hjælpeorganisation Blå Kors, som åbnede det første Barnets Blå Hus i 2013, der er et gratis behandlingstilbud til børn fra familier med alkohol- og stofmisbrug. Samtidig er det et tilbud om støtte og sparring til forældrene.

I dag - syv år efter - er det blevet til fem huse, og nu er et sjette hus på vej i Slagelse for at kunne hjælpe endnu flere børn og unge i Region Sjælland:

"Der er alt for mange børn i Danmark, som vokser op i en familie med misbrug. De føler ofte skam og skyld, og mange oplever ensomhed og generelt dårlig trivsel. Det er vigtigt, at vi griber ind og hjælper dem tidligt i forløbet," siger generalsekretær i Blå Kors Danmark Christian Bjerre og peger samtidig på vigtigheden af forebyggelse:

"Statistikken viser, at en tredjedel af de børn, der vokser op i hjem med misbrug, selv udvikler et misbrug som voksne. Det er derfor, vi fortsætter med at øge indsatsen over for børn og unge."

Hjælp til at bryde mønstre

For nogle børn ender forældrenes alkoholmisbrug med, at de bliver anbragt uden for hjemmet. Det sker fem gange hyppigere end for andre børn, viser en undersøgelse fra Sundhedsstyrelsen i 2016.

Det oplevede Amanda Kristiansen, der som ganske lille blev anbragt uden for hjemmet, fordi hendes mor drak for meget og ikke kunne tage vare på hende. Hun har fået hjælp i TUBA, som er Blå Kors' tilbud om terapi til unge mellem 18 og 35 år, og er i dag forkvinde for foreningen TUBA Ungdom.

"Som barn voksede jeg op under omstændigheder, der var ude af min kontrol. De oplevelser og den skade, min opvækst havde forvoldt mig, ødelagde store dele af min ungdom og mit tidlige voksenliv. Da jeg, første gang som 23-årig, blev akut godkendt til et forløb i TUBA, var mit liv et stort kaos. Min psyke var ødelagt, min krop var i konstant beredskab, og jeg anede ikke, hvordan jeg skulle navigere i sociale relationer. Gennem TUBA har jeg fået styrken, selvkærligheden og den heling, jeg aldrig havde troet, var mulig," fortæller Amanda Kristiansen.

Amanda er derfor glad for, at der kommer flere tilbud til børn og unge fra misbrugsfamilier.

"Blå Kors har med initiativer som Barnets Blå Hus og TUBA formået at dække et omfattende og ekstremt akut behov for at hjælpe både børn, unge og voksne, der lever eller har levet deres liv under voldsomt traumatiserende omstændigheder. Den hjælp sikrer, at børn får mulighed for at kende forskel på, hvad der er normalt og dysfunktionelt ved, at de får redskaber til at sætte grænser og udvikle selvkærlighed. De får ressourcerne til at mestre livet og tage andre valg end deres forældre."

Fakta om børn af forældre med alkoholmisbrug:

• Dobbelt så stor risiko for at forsøge selvmord
  • Otte gange så stor risiko for at opleve vold i hjemmet
  • Dobbelt så stor dødelighed ved 27-års alderen i forhold til andre børn
  • 2½ gange større risiko for at blive indlagt på en psykiatrisk afdeling
  • 10 % får en psykiatrisk diagnose mod 5 % blandt andre børn
  • Bliver fem gange hyppigere fjernet fra forældrene end andre børn
  • Ca. en tredjedel udvikler selv et misbrug som voksen.

44 % af børn anbragt uden for hjemmet har et rusmiddelproblem som en del af grundlaget for en anbringelse.

Kilde: Sundhedsstyrelsen.

Fakta om Blå Kors:

Blå Kors Danmark blev stiftet i 1895 af biblioteksassistent Hans Ostenfeld Lange og kan i år fejre 125 års jubilæum.

Oprindeligt var Blå Kors en afholdsforening, som hjalp mennesker, der var i nød på grund af alkohol. I dag er Blå Kors en social hjælpeorganisation, der hjælper socialt udsatte børn, unge og voksne i Danmark.

Arbejdet består af mange forskellige grene:

• 33 afdelinger med terapi for unge (TUBA)
  • 17 familienetværk i lokale partnerskaber
  • 15 bo- og behandlingstilbud
  • 11 væresteder
  • 6-10 sommerlejre og to julelejre
  • 5 børnestøttecentre (snart 6)
  • 3 socialøkonomiske virksomheder
  • 3 partnerskaber om Kirkernes Sociale Arbejde
  • 1 telefonrådgivning
  • 1 alkoholrådgivningscenter

Derudover driver Blå Kors 53 genbrugsbutikker inkl. webbutik, hvor overskuddet går til det sociale hjælpearbejde.

Blå Kors har 540 medarbejdere, 3.500 frivillige og 1.550 medlemmer.