Blå Kors: Alt ”ikke nødvendigt” arbejde indstilles

Alle Blå Kors' botilbud til hjemløse og mennesker med misbrugsproblemer er fortsat åbne, men alle genbrugsbutikker, væresteder, børnestøttecentre og frivilligarrangementer er aflyst eller lukket.

Arkivfoto. Foto: Jens Peter Engedal.

Blå Kors Danmark hjælper en stor gruppe af særligt sårbare mennesker i Danmark og har derfor hele tiden haft skærpet fokus på corona-virussen.

Blå Kors' botilbud til hjemløse og til mennesker med misbrugsproblemer vil fortsat være åbne.

"På vores botilbud har vi mennesker boende, som er meget sårbare. Dem passer vi naturligvis godt på og følger 100% alle myndigheders anbefalinger, og i tvivlstilfælde og gråzoner gør vi hellere for meget end for lidt," siger Thomas Røddik, der er kommunikationschef i Blå Kors Danmark.

Mens botilbuddene holdes åbne, lukker alle "ikke-nødvendige" arrangementer og aktiviteter ned.

Tilbyder plads til hjemløse

I det omfang Blå Kors har kapacitet til det vil organisationen stille hjemløsepladser til rådighed.

"Vi samarbejder med kommunerne om at hjælpe de hjemløse og andre udsatte, som har brug for hjælp. Og de steder, hvor vi har kapacitet til det, vil vi naturligvis også stille vores hjemløsepladser til rådighed," siger Thomas Røddik.

Alle genbrugsbutikker lukker

Blå Kors har valgt at lukke alle organisationens 53 genbrugsbutikker.

"Vores genbrugsbutikker udgør en vigtig del af vores økonomi. Derfor er det selvfølgelig en meget alvorlig situation for os. Men langt størstedelen af vores frivillige medarbejdere i genbrugsbutikkerne er ældre mennesker, og vi ønsker på ingen måde at være med til at sætte deres eller andres helbred på spil," forklarer Thomas Røddik.

Alle "ikke nødvendig" aktiviteter indstilles

"Alt vores arbejde er vigtigt. Et barns trivsel er vigtigt. At en familie fungerer er vigtigt. At mennesker ikke er ensomme er vigtigt. Men lige nu har vi valgt at lukke ned for alle vores børnestøttecentre, ledersamlinger, frivilligarrangementer, ture osv.," siger Thomas Røddik.

Derudover vil også de fleste væresteder lukke.

"Mange af vores væresteder benyttes primært af psykisk sårbare, syge, mennesker med misbrug og ensomme. De steder har vi valgt at lukke. Vores varmestuer og herberger for hjemløse holder vi indtil videre åbne," forklarer Thomas Røddik.

Ligeledes er telefonrådgivningen som altid åben alle dage fra 18-23 på 70 100 130.

Arkivfoto. Foto: Jens Peter Engedal.

Snaremosevej 23F
7000 Fredericia

Donation fra Lidl skal forsøde påsken for trængte familier og beboere på botilbud3.4.2020 07:44:00 CESTPressemeddelelse

Normalt betyder påskehelligdagene, at nødhjælpsorganisationen Blå Kors kan hente overskudsmad fra Lidl til deres brugere. Men de ekstraordinære åbningsdage grundet corona denne påske betyder langt mindre overskudsmad. Derfor har Lidl i år besluttet at donere gavekort for 50.000 kr. til Blå Kors, så trængte familier alligevel kan få en pose madvarer til påskedagene.