Bjørn Gulden ny bestyrelsesformand for Salling Group

Puma’s norske CEO er udpeget som ny formand.

06-03-2020

Salling Group har udpeget en international profil med dyb indsigt i detailhandel og solid baggrund i branding som ny bestyrelsesformand. Men der er langt fra tale om et nyt ansigt i landets største detailhandelsvirksomhed. Bjørn Gulden skifter nemlig titlen som bestyrelsesmedlem ud med formandsposten, så den nye formand har indgående kendskab til virksomheden.

Formand for Herman Salling Fonden, der ejer Salling Group, Jens Bjerg Sørensen, siger om udpegelsen af den 54-årige Puma-CEO som ny formand:

- Med Bjørn Gulden sikrer vi både kontinuitet og fokus på at videreudvikle Salling Groups stærke markedsposition og samtidig fastholde virksomhedens enestående driftsmæssige niveau. Som person skaber han resultater gennem involvering og tillid til organisation og ledelse, og eftersom Bjørn Gulden allerede har været en central del af bestyrelsen gennem flere år, har han derfor grundigt kendskab til virksomhedens strategi og den stærke kultur, der kendetegner os, siger Jens Bjerg Sørensen.

Selv siger den nye bestyrelsesformand om sin tiltrædelse:

- Salling Group er en yderst solid virksomhed, som har gjort meget rigtigt over lang tid. Samtidig står Salling Group, som alle andre virksomheder inden for detail, over for en række afgørende valg i et særdeles dynamisk marked. Jeg er derfor meget stolt af, at ejerne har tilbudt mig at lede bestyrelsen. Både bestyrelsen og ledelsen kender jeg godt efter mange års samarbejde og ved, at Salling Group har meget dygtige og passionerede medarbejdere. Jeg er overbevist om, at vi sammen kan fortsætte den positive udvikling, Salling Group har haft, og jeg ser frem til at tage fat på opgaven, siger Bjørn Gulden.

Unik forståelse af kunder og detailhandel
I Danmark er Bjørn Gulden mest kendt for sin tid som CEO for smykkevirksomheden Pandora inden skiftet i 2013 til det globale sports- og fashionbrand Puma med hovedsæde i Tyskland. Før dette gjorde Bjørn Gulden karriere hos en række andre kendte, internationale brands, heriblandt Adidas, Helly Hansen og Europas største skoforhandler Deichmann. Forud for sin erhvervskarriere var han elitesportsudøver som professionel fodboldspiller i den tyske Bundesliga og på det norske landshold.

- Fra Salling Fondenes side er vi meget tilfredse med, at det er lykkedes at få Bjørn Gulden til at overtage formandsposten. Han besidder en unik forståelse af kunder og detail på tværs af markeder, opbygget gennem erfaring fra en række af verdens førende brands. Samtidig kender og forstår han dynamikkerne ved en langsigtet og tålmodig, men også krævende ejerstuktur som fondene, siger Jens Bjerg Sørensen, formand for Salling Fondene.

Udover posten som bestyrelsesformand for Salling Group er Bjørn Gulden medlem af bestyrelserne for blandt andre BVB (Borrussia Dortmund) og Deichmann. Bjørn Gulden afløser Nils Smedegaard Andersen som bestyrelsesformand for Salling Group, efter at Nils Smedegaard Andersen sidste år meddelte sin afgang efter 12 år på posten.

Salling Group omsatte i 2018 for DKK 59,4 mia. og beskæftiger omkring 50.000 medarbejdere i Tyskland, Polen og Danmark.

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.