Bjørn Gulden ny bestyrelsesformand for Salling Group
06-03-2020
Salling Group har udpeget en international profil med dyb indsigt i detailhandel og solid baggrund i branding som ny bestyrelsesformand. Men der er langt fra tale om et nyt ansigt i landets største detailhandelsvirksomhed. Bjørn Gulden skifter nemlig titlen som bestyrelsesmedlem ud med formandsposten, så den nye formand har indgående kendskab til virksomheden.
Formand for Herman Salling Fonden, der ejer Salling Group, Jens Bjerg Sørensen, siger om udpegelsen af den 54-årige Puma-CEO som ny formand:
- Med Bjørn Gulden sikrer vi både kontinuitet og fokus på at videreudvikle Salling Groups stærke markedsposition og samtidig fastholde virksomhedens enestående driftsmæssige niveau. Som person skaber han resultater gennem involvering og tillid til organisation og ledelse, og eftersom Bjørn Gulden allerede har været en central del af bestyrelsen gennem flere år, har han derfor grundigt kendskab til virksomhedens strategi og den stærke kultur, der kendetegner os, siger Jens Bjerg Sørensen.
Selv siger den nye bestyrelsesformand om sin tiltrædelse:
- Salling Group er en yderst solid virksomhed, som har gjort meget rigtigt over lang tid. Samtidig står Salling Group, som alle andre virksomheder inden for detail, over for en række afgørende valg i et særdeles dynamisk marked. Jeg er derfor meget stolt af, at ejerne har tilbudt mig at lede bestyrelsen. Både bestyrelsen og ledelsen kender jeg godt efter mange års samarbejde og ved, at Salling Group har meget dygtige og passionerede medarbejdere. Jeg er overbevist om, at vi sammen kan fortsætte den positive udvikling, Salling Group har haft, og jeg ser frem til at tage fat på opgaven, siger Bjørn Gulden.
Unik forståelse af kunder og detailhandel
I Danmark er Bjørn Gulden mest kendt for sin tid som CEO for smykkevirksomheden Pandora inden skiftet i 2013 til det globale sports- og fashionbrand Puma med hovedsæde i Tyskland. Før dette gjorde Bjørn Gulden karriere hos en række andre kendte, internationale brands, heriblandt Adidas, Helly Hansen og Europas største skoforhandler Deichmann. Forud for sin erhvervskarriere var han elitesportsudøver som professionel fodboldspiller i den tyske Bundesliga og på det norske landshold.
- Fra Salling Fondenes side er vi meget tilfredse med, at det er lykkedes at få Bjørn Gulden til at overtage formandsposten. Han besidder en unik forståelse af kunder og detail på tværs af markeder, opbygget gennem erfaring fra en række af verdens førende brands. Samtidig kender og forstår han dynamikkerne ved en langsigtet og tålmodig, men også krævende ejerstuktur som fondene, siger Jens Bjerg Sørensen, formand for Salling Fondene.
Udover posten som bestyrelsesformand for Salling Group er Bjørn Gulden medlem af bestyrelserne for blandt andre BVB (Borrussia Dortmund) og Deichmann. Bjørn Gulden afløser Nils Smedegaard Andersen som bestyrelsesformand for Salling Group, efter at Nils Smedegaard Andersen sidste år meddelte sin afgang efter 12 år på posten.
Salling Group omsatte i 2018 for DKK 59,4 mia. og beskæftiger omkring 50.000 medarbejdere i Tyskland, Polen og Danmark.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Netto, Bilka og føtex klar præsenterer nyt og innovativt kødprodukt med flere fordele10.1.2025 08:40:00 CET | Pressemeddelelse
Et alternativ til det velkendte og populære hakkede oksekød er fra næste uge at finde i Salling Groups butikker. En smagfuld fusion af hakket oksekød og kyllingekød er resultatet af grundig produktinnovation, som tilsammen giver et produkt, der fås for første gang i Danmark fra uge tre.
Donation fra Salling Groups kunder: Julemærkehjemmene modtager over en million kroner for Tinka-nissehuer20.12.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Siden november har kunderne kunne købe Tinka-nissehuer i Bilka, BR og føtex. Huerne har i år været så populære, at Salling Group har overrakt en check på 1.250.000 kroner på vegne af kunderne til Julemærkehjemmene.
føtex og Bilka indgår historisk partnerskab med Tjele Gods: Vil sætte ekstra skub i økologien13.12.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Økologiske varer fra Tjele Gods kommer fremover til at pryde hylderne i alle føtex og Bilka butikker. Tjele Gods er ved at skabe Danmarks førende økologiske landbrug, og samarbejdet passer derfor perfekt til føtex og Bilkas ambitioner om at udvide det økologiske varesortiment
Netto og Bilka vinder fornemme vegetariske priser27.11.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse
Bilka løber med førstepladsen i ‘Bedst-i-pris', når det handler om plantebaserede varer, mens Netto vinder ‘Årets plantebaserede discountsupermarked’. Kåringer, som Dansk Vegetarisk Forening står bag.
Nyt madspildspartnerskab skal redde 6,5 millioner måltider årligt26.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
FødevareBanken og Salling Group lancerer MadPlus – et landsdækkende initiativ til bekæmpelse af madspild med en ambition om at inkludere hele detailhandlen i Danmark fra 2026.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum